רפורמת המדבקות האדומות: זה הסימון שתראו על חטיפים ומוצרים באריזות קטנות

רפורמת המדבקות האדומות: זה הסימון שתראו על חטיפים ומוצרים באריזות קטנות

ח"כ דב חנין דרש לקצר את משך הרפורמה כדי לא לבלבל את הציבור, אך הצעתו לא אושרה ולוח הזמנים נשאר בעינו

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בשבוע שעבר אושרה רפורמת המדבקות על מוצרי המזון, ששמה הרשמי הוא "תקנות סימון המזון", אך באותה הזדמנות שבה נעשה הצעד ההיסטורי הזה – הוחרגו דווקא אריזות קטנות (עד 25 סמ"ר) שלא רק יהיו פטורות מסימון אדום אלא גם לא יחויבו בסימון הערכים התזונתיים כלל.

מיד לאחר ההצבעה, חברת הכנסת נורית קורן (הליכוד) הגישה רביזיה (בקשה להצבעה חוזרת) לגבי הסוגיה הזאת, וההצבעה התקיימה היום בוועדת הבריאות והרווחה של הכנסת.

חברות הכנסת רחל עזריה (כולנו), יעל כהן-פארן ונורית קורן (הליכוד) הסבירו כי הסרת הסימון בעייתית משום שדווקא האריזות הקטנות הן אלה שילדים צורכים, וכך למעשה הרפורמה לא רק שאינה תורמת לבריאותם אלא מזיקה להם. ח"כ דב חנין הצטרף לדבריהן והתייחס להיבט של איכות הסביבה. לדבריו, ליצרנים יהיה אינטרס לייצר יותר אריזות קטנות וכמות הפסולת תגדל בשל כך.

חברת הכנסת מירב בן ארי התנגדה, משום שזה מטיל נטל על מפעלים קטנים ובינוניים.

גם התעשיינים ויצרני המזון התנגדו וטענו שלפי הדירקטיבה האירופית, אין חובת סימון. יו״ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, שלום זיידלר, אמר: "לכולנו יש ילדים. למנות מדודות יש מטרה חיובית, ולשים עליהם סימנים זה לא הדבר הכי חשוב, במיוחד שעל האריזה החיצונית ממילא יש סימון".

חברת הכנסת קורן השיבה כי העובדה שיש דירקטיבה אירופית אין משמעותה שהיא זו הנכונה או שהיא חייבת לחול בישראל. 

גם חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) אמר: "למה שנהיה כמו האירופים? כל האירוע הזה הוא אירוע פורץ דרך ואנחנו מוזמנים לחו"ל דווקא כדי להביא את הבשורה". 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי הרציונל של המשרד היה כמותי: "בדקנו את זה ואין בארץ הרבה מוצרים כאלה, אבל אנחנו קשובים למה שאומרים חברי הכנסת. בצ'ילה הפטור הוא לאריזות עד 30 ס"מ.

אנחנו מציעים שתישאר טבלת הרכיבים והערכים התזונתיים, כמו שיש היום, אך ללא מדבקה אדומה. בנוסף, יצוין מספר כפיות הסוכר".

בסופו של דבר, הפשרה שהציע משרד הבריאות התקבלה: אריזות קטנות של מוצרי מזון לא יסומנו במדבקות, אך טבלת הרכיבים תופיע עליהן וכן תצוין כמות כפיות הסוכר".

ח"כ דב חנין דרש לקצר את משך הרפורמה כדי לא לבלבל את הציבור, אך מנכ"ל משרד הבריאות סירב ואמר כי הוא סבור שלוח הזמנים מאזן בין הצרכנים לתעשיינים. 

חברי הכנסת הצביעו בנוגע להצעתו של חנין, אך הצעתו לא התקבלה ולוח הזמנים לא ישתנה: הרפורמה תצא לדרך בעוד שנתיים בשתי פעימות.

כמה סוכר?

עוד נקבע כי בתקופת ההסתגלות בת השנה, סך הסוכרים ב-100 גרם מזון מוצק שיחייב סימון על ידי מדבקה אדומה, יעמוד על 13.5 גרם, ולא 12 כפי שאישרה הוועדה בדיון קודם.

"זה עדיין יותר נמוך מ-15 גרם, הסך אותו ביקשנו לקבוע בתחילה, אולם אחרי בדיקה מעמיקה, גם עם התעשיינים, החלטנו שזו הכמות הסבירה", אמר בר סימן טוב, והוועדה אישרה פה אחד את בקשתו.

התאחדות התעשיינים: "יש להקים קרן שתסייע לעמוד בדרישות החוק"

לאחר שהתקנות אושרו סופית היום, פרסם יו״ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, שלום זיידלר, תגובה רשמית, שלפיה הוא מברך על כך אך מצפה כעת לסיוע מצד המדינה: ״תעשיית המזון, רואה תמיד את הצרכנים וטובתם לנגד עיניה, ולכן החלה כבר לפני מספר שנים בתהליך של הפחתת הסוכר, הנתרן והשומן במוצריה, תוך השקעת כספים רבים בתהליכי פיתוח מוצרים חדשניים ובעלי ערך תזונתי גבוה. הרפורמה במשרד הבריאות הנה המשך טבעי למגמה זו, ועל כן אנו תומכים בה, על אף הקשיים וההתאמות הרבות שנאלצת לבצע תעשיית המזון, על מנת להתאים את מוצריה לתקנות. זיידלר הוסיף ואמר כי ״בכדי שהרפורמה תעבור בהצלחה, באחריות משרד הבריאות, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האוצר להתחייב להעמיד קרן שתעזור בעיקר למפעלים הקטנים והבינוניים לעמוד בדרישות החוק, באמצעות השקעה במו״פ וציוד מתקדם״.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות