פחות תחרות על ניהול הכסף שלנו: פסגות ואלטשולר שחם יתמזגו

פחות תחרות על ניהול הכסף שלנו: פסגות ואלטשולר שחם יתמזגו

מתחת לאפנו התחרות הולכת ונחלשת בתחום הקריטי ביותר – הפנסיה והגמל שלנו. רשות התחרות אישרה את עסקת אלטשולר שחם ופסגות

מענק עבודה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




לאחר מספר חודשים שבהם מכירת בית ההשקעות פסגות לאלטשולר שחם נבדקה ע"י רשות התחרות, אתמול הרשות פרסמה כי היא מאשרת את המיזוג. המשמעות היא כמובן פחות תחרות בענף ניהול ההשקעות. הפנסיה וקופות הגמל שלנו ינוהלו ע"י פחות גופים – שכנראה תהיה להם פחות מוטיבציה לתת לנו שירות טוב.

מיזוג פסגות אלטשולר שחם

בתי ההשקעות פסגות ואלטשולר שחם הם שני השחקנים הגדולים בשוק הגמל. הם מאתגרים בנושא הזה את חברות הביטוח שעוסקות גם בענף הגמל – מנורה מבטחים, הראל, מגדל, כלל והפניקס.

באופן קצת תמוה, רשות התחרות טוענת כי המיזוג אינו צפוי לפגוע בתחרות בתחום הגמל, אף כי לצרכנים תהיה אפשרות אחת פחות לבחור מי ינהל את הכסף שלהם ובילו תנאים. יש לציין כי שווי הנכסים שמנוהלים בידי אלטשולר שחם יגיע ל-200 מיליארד שקל ויתקרב לאחר המיזוג לזה שמנוהל על ידי חמש חברות הביטוח הגדולות הנ"ל.

ברשות התחרות טוענים כי לאחר שנעשו רפורמות שונות ע"י רשות שוק ההון והחיסכון, כיום חסמי המעבר קטנים יותר מבעבר ולמיזוג שיהפוך את אלטשולר שחם למפלצת לא תהיה השפעה שלילית על הלקוחות: "רפורמות שונות שננקטו על ידי רשות שוק ההון בשנים האחרונות הקלו על מעברים של לקוחות בין המתחרים השונים בתחום ועודדו צמיחתם של מתחרים קטנים. לאור כך ולמרות שאלטשולר שחם היא שחקן מוביל במוצרים מסוימים, המיזוג אינו צפוי להקנות לה כוח שוק שעלול לפגוע בתחרות או בציבור". כאמור, המשפט הזה נכתב בחוות הדעת בה בעת שעצם אישור המיזוג מאפשר לאלטשולר שחם לחלוש על שליש משוק הגמל עם נכסים של 200 מיליארד שקל.

גם בשוק הפנסיה המהלך הזה משמעותי. אמנם שם אלשולר שחם מחזיקה נכסים בשווי של 20 מיליארד שקל, אבל כאמור – עצם העובדה שרכישת פסגות מוציאה אותה מהשוק, היא מן הסתם פגיעה בתחרות. לאחר המיזוג יהיו רק 7 שחקניות בשוק הפנסיה בארץ, אבל משום מה גם הנושא הזה לא מטריד את רשות התחרות – כשהנימוק הוא שהחלק של פסגות ואלטשולר שחם בשוק הפנסיה עדיין קטן. "בתחום הפנסיה, הצדדים פועלים לצד עוד מספר שחקנים, רובם חברות ביטוח. חברות הביטוח מנהלות את חלק הארי של הנכסים בתחום. בתי ההשקעות, ביניהם אלטשולר ופסגות, התחילו לאחרונה לחדור לתחום בזכות הליך קביעת קרנות ברירות מחדל נבחרות על ידי רשות שוק ההון, אך חלקן בתחום עדיין קטן יחסית (ובפרט חלקה של פסגות). באופן כללי אנו עדים בשנים האחרונות לירידה משמעותית בדמי הניהול גם עבור חוסכים שאינם אקטיביים בבחירת מוצר פנסיוני".

פואנטה בטלגרם

כאן בפואנטה אנחנו תוהים האם, מעבר לתחרות שחייבת לעמוד כנר לרגלי רשות התחרות בכל ענף – ובוודאי שבענף הזה, אין כאן חשש מהנזק העצום שייגרם ללקוחות אם חס וחלילה אלטשולר שחם ייקלע לקשיים.

תנאי המיזוג בין אלטשולר שחם לפסגות

גם הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, אישר את מיזוג החברות המנהלות אלטשולר שחם גמל ופנסיה ופסגות גמל ופנסיה. במסגרת החלטתו קבע הממונה תנאים שיגבילו את היקף הנכסים שמנהלת אלטשולר שחם. זאת, כדי לעמוד במגבלה שקובע החוק לעניין החזקת נכסי החיסכון לטווח ארוך של החוסכים בישראל (העומדת על 15%.

  • אלטשולר שחם נדרשת להפסיק לנהל נכסים בהיקף של כשמונה מיליארד שקלים בתוך תקופה של כשנה.
  • אלטשולר שחם גמל ופנסיה תפסיק את ניהול קופות הגמל הענפיות המתופעלות על ידי פסגות.
  • כחלק ממתן ההיתר יתחייב בית ההשקעות אלטשולר שחם, השולט באלטשולר גמל ופנסיה ומספק לה שירותי ניהול השקעות, להגביר את רמת השקיפות של פעילותו בפני רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

הליכי המיזוג בין אלטשולר גמל ופנסיה לפסגות גמל ופנסיה נדרשים להתבצע בתוך תקופה של עד שנה, תוך שמירה על זכויות העמיתים. לדברי הממונה על שוק ההון, הוא הביא בחשבון את רמת הדינמיות והניידות הגבוהה של הלקוחות בענף קופות הגמל.

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות