הכירו את תחום מדע המדינה - מרתק, שופע ומרחיב דעת

הכירו את תחום מדע המדינה – מרתק, שופע ומרחיב דעת

אם אתם מתלבטים מה ללמוד, לימודי לימודי מדע המדינה הם אחת האפשרויות היותר מעניינות ומגוונות שתוכלו לבחור בה. היכנסו לפרטים

לימודי מדע המדינה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

אחד מתחומי הלימוד האקדמיים הפופולריים ביותר הוא מדע המדינה. תחום זה נחשב לאחד המרתקים והעשירים שיש, בין השאר בשל העובדה כי הוא נחלק למגוון תת-תחומים, המאפשרים לבחון לעומק, ללמוד ולבקר את התנהלות המדינה אל מול תושביה וההפך. אם אתם מתלבטים לגבי לימודים לתואר, אין ספק שזהו אחד התארים היוקרתיים והמעניינים ביותר שיש והוא יכול גם לפתוח עבורכם דלתות חשובות. אבל רגע לפני שאתם נרשמים ללימודים, כדאי להכיר את התחום עוד קצת ולהבין בדיוק במה הוא עוסק.

תחומי מחקר במדע המדינה

מדע המדינה הינם תחום גג, הכולל תחתיו כמה תחומים. מי שלומד מדעי המדינה יכול לבחור אם להתמקד בתחום ספציפי ולהתפתח בו מבחינה אקדמית ו/או תעסוקתית. התחומים הנפוצים הם:

פוליטיקה השוואתית

תחום זה מתעמק בצורות המשטר והממשל במדינות שונות ומשווה ביניהן. בנוסף, במסגרת הפוליטיקה ההשוואתית מפתחים כלים המשמשים להשוואות ומדידות, על פי פרמטרים שונים. חוץ ממדינות, עוסק התחום גם בהשוואות בין מערכות פוליטיות אזוריות ומערכות על-לאומיות. התחום דורש הבנה וידע ברקע של מדינות שונות, מבחינה תרבותית, היסטורית, דמוגרפית, חוקית ועוד.

פילוסופיה פוליטית

תחום זה נקרא גם מחשבה מדינית והוא עוסק ביחסי הגומלין בין המדינה, הפוליטיקה והחברה, בהיבט הפילוסופי. התחום החל להתפתח עוד בעת העתיקה ותפס כיוונים שונים בחלקים שונים בעולם, בהם הוא עד היום נדון ברמה האקדמית ובכלל.

יחסים בינלאומיים

חלק מהמוסדות האקדמיים מתייחסים ליחסים בינלאומיים כאל תחום בפני עצמו וחלק מהם כאל ענף שהוא חלק בלתי נפרד ממדעי המדינה. יחסים בינלאומיים עוסקים במחקר מדיניות החוץ של מדינות בהתאם למשתנים כגון: דיפלומטיה, כלכלה, יחס לטרור, היסטוריה, זכויות האדם ועוד תחומים רבים נוספים

כלכלה פוליטית

תחום זה התפתח החל מהמאה ה-18, והוא עוסק במחקר הייצור והמסחר ויחסי הגומלין שלהם עם החוק, המנהג והממשל המקומי והבינלאומי. כלכלה פוליטית עוסקת גם בסוגיות כגון חלוקת ההכנסה הלאומית, סוגיות העושר והעוני ועוד. התחום של כלכלה פוליטית נבדל מתחום הכלכלה, שלא מערב שיקולים אחרים, פוליטיים וחברתיים.

מדיניות ציבורית

התחום של מדיניות ציבורית עוסק בהחלטות והפעולות שהשלטון נוקט בהן והאם וכיצד הן מקדמות את רווחת הציבור.

המדיניות הציבורית גם בודקת ומנתחת את הכשלים בפעולות מוסדות המדינה ולכן רוב המחקר בתחום זה, מתמקד במדינות דמוקרטיות. התפיסה הבסיסית היא כי משאבי המדינה מוגבלים ולכן נבדק כיצד היא משתמשת בהם בצורה אופטימלית והאם הושגו מטרות שהוגדרו מבעוד מועד.

ביטחון לאומי

תחום העוסק במשאבים העומדים בפני מדינה מסוימת, בבואה להגן על עצמה ועל חיי תושביה, על עצמאותה, מעמדה בעולם, האיזון הדמוגרפי שלה, ביטחון הפנים במדינה ועוד.

המשפט הציבורי

חלק בלתי נפרד מהתחום של מדע המדינה, הוא תחום המשפט, הנחלק לשלושה סוגים: המשפט החוקתי, המשפט המנהלי והמשפט הפלילי. מתוך אלו, בוחנים את יחסי הפרט והמדינה.

מדעי המדינה בעולם המודרני

כיום, תחום מדעי המדינה נלמד הרבה פעמים יחד עם תחומים משיקים אחרים, כגון סוציולוגיה. נקודות הדמיון בין התחומים מאפשרים לסטודנטים לקבל כלים רבים יותר להבנת חומר הלימוד, כשגם תכנית הלימודים עצמה הולכת ומשתכללת.

מוסדות הלימוד השונים מציעים לימודי מדעי המדינה ושילוב חדשני בין תיאוריות שונות לפרקטיקה ויישום בשטח, בין השאר תוך התייחסות למהפכה הדיגיטלית המאפיינת את העולם בשנים האחרונות ומקשרת בין תהליכים כמו אקטיביזם לבין שימוש באמצעי תקשורת ורשתות חברתיות, שגם להם דריסת רגל משמעותית בדרך בה המדינה מתייחסת לאזרחיה ולהפך.

תגובות: 0

נגישות