סוף להטעיית הצרכנים: ארץ הייצור של שמן הזית תסומן על כל בקבוק - פואנטה

סוף להטעיית הצרכנים: ארץ הייצור של שמן הזית תסומן על כל בקבוק

הידעתם ששמן זית ישראלי שאתם קונים בסופר, מגיע בחלקו מחו"ל, לעתים ממלאי ישן או מהול? כעת נכנס לתוקף תו תקן שמן ישראלי שיאפשר לצרכן לדעת מה הוא קונה

שמן זית ישראלי
תקן שמן זית ישראלי נכנס לתוקף: אל תתבלו את הסלט בשמן מזויף
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שמן זית הוא מצרך קבוע בכל בית ישראלי, כשעל המדף נמכרים שורת מותגים, כמו זיתא, יד מרדכי, עץ הזית, חלוצה, סבא חביב, ג'השאן ועוד ועוד. הצרכנים, אשר רואים את השמות הישראלים ומתרשמים מהמיתוג המוצלח, לא תמיד יודעים מהו באמת מקור השמן. למעשה, לעתים מאחורי המותג הישראלי מסתתר שמן זית שחלקו מיובא מחו"ל, וזאת מסיבות שונות. כעת, לאחר מאבק ארוך של ענף הזית במועצת הצמחים, זה משתנה. החל בינואר 2019 תיכנס לתוקף התקנה שתעשה סדר בשמן הזית: יצרני שמן הזית והיבואנים יהיו חייבים לציין את ארצות המקור של השמן על הבקבוקים.

ולמה זה חשוב? משום שכאשר צרכן רוכש שמן שהוא תמהיל של כמה שמנים מכמה מקורות, הוא אינו יודע בעצם מה הוא מכיל.



לדברי ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, החשיבות לציון מקור השמן גדלה על רקע תעשיית זיופי שמן הזית. בארץ, ובמיוחד בעולם, תעשייה זו שכיחה מאד, מתקדמת כל העת ונעשית יותר ויותר מתוחכמת. צרכני שמן הזית עלולים להיות חשופים לשמני זית באיכות ירודה, לשמני זית בהם מעורבבים שמנים ממספר מקורות, שטיבם אינו ברור, ואף לשמנים שאינם ראויים למאכל. חלק מן הזיופים נעשים עם שמני זית נחותים המיועדים לתעשיות הקוסמטיקה והמאור. זיופים אחרים נעשים על-ידי שימוש בשמנים כגון שמן סויה, הנוטה להתחמצן בקלות, תוך הוספת תמציות טעם, תוספי ריח ותוספי צבע כגון צבע ירוק זרחני, החשוד כחומר מסרטן.

"עד היום פשוט ערבבו את הצרכן הישראלי וגרמו לו להאמין שהוא קונה שמן זית "ישראלי" הנחשב לאיכותי מאוד, אולם במרבית המקרים הוא רכש שמנים מעורבבים שמקורם לא ידוע, חלקם ממדינות עולם שלישי, שבהן אין הקפדה על סטנדרטים של איכות השמן. התקן החדש, יחד עם תו התקן של ענף הזית הניתן רק לשמני זית המיוצרים בישראל והעומדים תחת פיקוח הדוק של ענף הזית, מבטיחים לשים לתופעה זו סוף" אומר ד"ר נעלי.

צינור השמן האיטלקי

בענף הזית במועצת הצמחים אומרים כי יש חשיבות גדולה למעקב אחר מקור השמן והאותנטיות שלו. במקרים רבים נעשה טשטוש מכוון של ארצות המקור. איטליה, לדוגמה, מייצאת כמות שמן גדולה משמעותית מזו שהיא מייצרת. הפער הזה מוסבר על-ידי היותה צינור יצוא למדינות עולם שלישי כגון: איראן, טורקיה ולוב, שבהן אין הקפדה על סטנדרטים של איכות שמן הזית.

יתרה מכך, לדברי ד"ר נעלי, מרבית השמן המיוצר באירופה נשאר ביבשת לשימוש מקומי, כאשר השמן המיוצא הוא שמן המעורבב משמנים ממדינות שונות, פעמים רבות באיכות נמוכה יותר וממלאי ישן, של שנה או שנתיים. במקרים רבים, שמנים מיובאים אלו מעורבבים עם שמן זית ישראלי בלי שהצרכן יידע שהוא אינו קונה שמן ישראלי.

מה קובע תקן שמן זית ישראלי?

על פי הוראות הסימון של התקן החדש (תקן 191 לשמן זית ישראלי), רק שמן זית שיוצר בישראל מזיתים שגודלו בישראל יסומן כשמן זית ישראלי. כאשר שמן הזית מיוצר מחוץ לישראל, תהיה חובה לציין על גבי הבקבוק את ארץ המקור. במקרה והשמן מיוצר מתערובות שמקורן במספר מדינות, תהיה חובה לציין על גבי הבקבוק את כל ארצות המקור של השמן.
בנוסף, על פי התקנה החדשה, כאשר מדובר בשמן זית ישראלי המהול בשמנים שמקורם במדינות אחרות, תהיה חובה לציין את רשימת כל המדינות מהן מורכב השמן.

זאת בניגוד למצב שהיה עד כה, ולפיו מספיק היה ש-35% מערך המוצר מקורו בישראל, על מנת לציין כי מדובר במוצר ישראלי.

יצוין כי תקן שמן זית ישראלי נחתם כבר בסוף 2016 ע"י שר האוצר משה כחלון. היצרנים והיבואנים לחצו לדחות אותו במשך מספר שנים, והם קיבלו שנתיים להתארגנות, עד 31.12.2018.

עכשיו תור הצרכנים: כך תבדקו מנין שמן הזית

זה לא קשה, פשוט צריך להתרגל. אם חשוב לכם לקנות שמן זית ישראלי, פשוט סובבו את הבקבוק ובדקו היכן באמת מיוצר השמן. מעבר לסיבה הבריאותית, רכישה של שמן זית כחול-לבן תחזק כמובן את היצרנים הישראלים.
התקנה מחייבת הן את היצרנים והן את רשתות המזון, והללו יחויבו להוריד מהמדפים בקבוקי שמן שלא סומנו בהתאם לתקן. האחריות לאכיפת התקן החדש היא על שירות המזון במשרד הבריאות.

על פי נתוני משרד החקלאות, שוק שמן הזית בישראל מוערך בכ-23.5 אלפי טון לשנה. כ-25% מכמות זו נמכרת ברשתות השיווק. השאר נקנה ישירה מיצרני השמן הישראלי.. בישראל כ-340,000 דונם של מטעי זיתים מהם הפיקו בשנה האחרונה כ-18,000 טון של שמן זית. שמן הזית המופק בישראל נחשב לשמן זית איכותי מאוד השומר על ערכיו התזונתיים והבריאותיים, הודות לטריות ולמהירות שבה הוא מגיע מהעץ לצרכן.

התקנה החדשה תביא סוף להטעיה הצרכנית ולהסוואת מקורו של שמן הזית הנמכר לציבור בישראל תוך שהציבור חושב שמדובר בשמן של מותגים המיוצרים בישראל, או אפילו מיובא ממדינה אחת כמו איטליה או ספרד, כשבפועל זה לא תמיד נכון.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות