מהי הלבנת הון ומה אומר החוק לגביה? - פואנטה

מהי הלבנת הון ומה אומר החוק לגביה?

לאור החשיבות הרבה שמיוחסת למלחמה בהלבנת הון, מומלץ לכל מי שנתקל בסוגיה להתייעץ עם עורך דין מומחה לתחום

הלבנת הון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

הלבנת הון היא תופעה שמטרידה את הרשויות בכל רחבי העולם, ובהתאם נעשה מאמץ בינלאומי מתואם לעצירתה. הכוונה היא לפעולות שמטרתן הסוואת מקורו של כסף או רכוש שהושג באמצעות פשיעה, וזו גם הסיבה לשימוש במונח "הלבנה" – אם הכסף שהושג באופן לא לגיטימי מוגדר כ"שחור", הפיכתו ללגיטימי בדרכים כאלה ואחרות היא בעצם הלבנתו.

הלבנת ההון מסכנת את היציבות הכלכלית, פוגעת בשוק החופשי, עלולה לממן ארגוני טרור וכמובן מעודדת פשיעה. המלחמה בתופעה זו מחייבת נחישות וכאמור גם שיתוף פעולה בין גופים רבים, כולל המוסדות הפיננסיים. כך לדוגמה החוק הרלוונטי בארץ נחקק בשנת 2000, לאחר לחץ של הממשל בארצות הברית שחשש כי ישראל תהפוך למקלט להון שחור. בנוסף חלק גדול מהאחריות על אכיפת החוק מוטל על הבנקים המסחריים.

מהי חובת הבנקים לפי החוק לאיסור הלבנת הון?

הבנקים כמובן מייחסים חשיבות רבה להתנהלות חוקית לחלוטין. המרכיב הראשון באכיפת החוק לאיסור הלבנת הון הוא מינוי קצין ציות – אדם שתפקידו הוא לוודא כי פעולות שעלולות להוות בגדר הלבנה של הון שחור לא יאושרו על-ידי הבנק.
החוק מפרט במדויק מהו בעצם הון שחור:

  • רכוש שבוצעה בו עבירה
  • רכוש שבאמצעותו התאפשרה עבירה
  • רכוש ששימש לביצוע עבירה
  • רכוש שמקורו בעבירה, בין אם בצורה ישירה ובין אם בדרך עקיפה

החוק מבהיר גם מהן העבירות הרלוונטיות לצורך חוק זה. ביניהן: סחר בסמים, סחר בבני אדם, סחר בנשק (כמובן שחלק ניכר מהמסחר הבינלאומי בנשק נתפש כחוקי, אבל ללא אישור של מדינה הוא נחשב ללא חוקי), הימורים (שבדומה לסחר בנשק נחלקים לחוקיים ולא חוקיים), מעילה, סחיטה ועוד.

מהי חובת הדיווח לפי החוק?

לפי החוק לאיסור הלבנת הון, שכאמור נכנס לתוקף בראשית המאה ה-21, חל איסור חמור גם על מסירה של מידע שאינו אמת. באופן כללי עבירה על החוק עלולה להוביל לקנסות גבוהים וגם למאסר בפועל לפרק זמן של עד 10 שנים.
על אילו סכומים חובה לדווח?

עוד סעיף חשוב בחוק עוסק בחובת הדיווח של כל מי שמכניס כסף למדינה או מוציא ממנה סכום גבוה. הרף שמעליו חלה חובת הדיווח הוא 100,000 ₪. עבור עולה חדש בכניסתו הראשונה לארץ הרף הוא 1.25 מיליון ₪, ובפעמים הבאות הרף הוא אותם 100,000 ₪ כמו אצל כל אזרח אחר.

מה אפשר לעשות אם הבנק מונע פעולה לגיטימית?

הבנקים כאמור משתפים פעולה עם הרשויות וממלאים בקפידה אחרי הוראות החוק, גם מתוך הבנה כי מדובר בנושא חשוב מאוד וגם מתוך רצון לא להיקלע לקונפליקטים עם המשטרה והמדינה.

יחד עם זאת ישנם מקרים שבהם גם פעולות לגיטימיות לא מאשרות על-ידי הבנק, בטענה שהן מפרות את החוק לאיסור הלבנת הון, למרות שבפועל כאמור מדובר בפעולה לגיטימית.

במקרים אלה כדאי לפנות לעורך דין – ולא עוד עורך דין אלא כזה שתחום המומחיות שלו הוא התנהלות מול הבנקים. עו"ד שכזה אמון למשל על גיבוש הסדר חובות לבנקים ועל אפשור העברות של כספים מחו"ל לארץ ומישראל אל מעבר לים, תוך כדי שמירה על החוק.




1
נגישות