היכן נמצאו תכשיטים לילדות המכילים עופרת, ולמה זה מסוכן? - פואנטה

היכן נמצאו תכשיטים לילדות המכילים עופרת, ולמה זה מסוכן?

בדיקה מדגמית שבוצעה במימון הקרן לבריאות וסביבה, מגלה שלמרות התקן, עדיין נמכרים בחנויות תכשיטים לילדות המכילים עופרת

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם רכשתם תכשיטים לילדות שלכם, ייתכן שהתכשיטים האלה מסוכנים לבריאותן. מדובר, בין היתר, בתכשיטים הנמכרים ברשתות אורבניקה וטופ-טן. ילדות קטנות אוהבות תכשיטים, ולעתים קרובות הן גם מכניסות אותם לפה בהיסח הדעת. מעבר לסכנת הבליעה, אורבת להן גם סכנה אחרת: בחלק מהתכשיטים התמימים והחמודים שמיועדים לקהל הצעיר הזה, נמצאה עופרת בכמות גבוהה – וזאת למרות התקן שאוסר זאת. את הממצאים הללו מפרסמים משרד הבריאות והקרן לבריאות וסביבה, בעקבות בדיקה מדגמית שבה התגלו חריגות בכמות העופרת ב-6 מתוך 35 תכשיטים שנדגמו ובוצעה ע"י בשיתוף אוניברסיטת חיפה ומכון התקנים. במקרים מסוימים נמצאו ריכוזים הגבוהים עד פי 40 ביחס למותר לפי התקן הישראלי.

להלן שמות החברות שבתכשיטיהן נמצאו רמות חריגות של עופרת:

  • רשת אורבאניקה
  • רשת  TOPTEN
  • מוצרי Candy – גד-ליין בע"מ, משה דה פיג'וטו ת"א 035104438
  • מוצרי גטר גרופ חטיבת קונסיומר

ככלל, שימוש בעופרת בתכשיטי ילדים היא תופעה מוכרת, בעיקר בתכשיטים זולים המיוצרים בסין. עופרת מוכנסת לתכשיטים העשויים סגסוגות של מתכות, לפלסטיק (למשל PVC), לחלקי זכוכית ואף לציפויים ולצבעים. תוצאות הבדיקה המדגמית מעידים על כך שתכשיטים לא תקניים נמצאים גם ברשתות גדולות ומוכרות, ולכן מומלץ לוודא שילדות שעונדות תכשיטים אינן מכניסות אותן לפה.

עמדת משרד הבריאות היא שיש סיכון חמור לציבור מתכשיטים עם ריכוזים חריגים של מתכות כבדות. ילדים, ובמיוחד ילדים קטנים, נוטים להכניס חפצים לפה ואף למצוץ חלקי תכשיטים. לפיכך, נוכחות של מתכות כבדות במוצר ייעודי לילדים עלולה לחשוף את קבוצת האוכלוסייה הרגישה הזו לסיכון בריאותי משמעותי.



  • אם אתם חוששים שהילדה ליקקה את התכשיט באופן אקראי/חד פעמי, אין צורך בפעולה כלשהי, אך ניתן לפנות לרופא המטפל לקבלת חוות דעת.
  • אם אתם חוששים שהילדה נוהגת להכניס את התכשיט לפה ללא בליעתוה יש לפנות לרופא המטפל, אשר יחליט על פי שיקול דעתו האם יש צורך בבדיקת ריכוז העופרת בדם.
עופרת בתכשיטים לילדות
עופרת בתכשיטים לילדות

יש להדגיש כי הסכנה טמונה רק בהכנסת התכשיטים לפה, כך שענידה בלבד של תכשיטים המכילים ריכוזים חריגים של מתכות כגון עופרת אינה מסכנת את הילדה. אלא שילדות, כאמור, לעתים מלקקות את השרשראות אפילו בהיסח הדעת, וחשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון של השפעות בריאותיות, כולל בעיות התנהגות ובעיות למידה. עופרת פוגעת במערכת העצבים ובהתפתחות הקוגניטיבית. בספרות הרפואית יש דיווחים על מקרים של תחלואה, ואף של תמותה, בקרב ילדים עקב בליעה של חלקי תכשיטים עם תכולת עופרת גבוהה.

חשיפה לקדמיום עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הכליות ולפגיעה בעצמות. מחקרים מעידים על פגיעה של קדמיום בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים. חשיפה לקדמיום עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הכליות ולפגיעה בעצמות.

מצפצפים על החוק

אם הנושא של עופרת בתכשיטים לילדות נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה. כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה פרסמנו בעבר מחקר דומה שבדק וגילה עופרת בכמות גבוהה בתכשיטים לילדות, והמחקר הנוכחי הוא מחקר המשך למחק משנת 2016, שבו התגלתה תכולה גבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום. לאחר פרסום תוצאות המחקר, נציגי משרד הבריאות ונציגי מכון התקנים פעלו להכין תקן ישראלי לתכשיטי ילדים (ת"י 6658). התקן הוכרז על ידי ממונה על תקינה במשרד הכלכלה כתקן רשמי במאי 2018 ונכנס לתוקף בספטמבר 2018. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק האם לאחר פרסום תקן רשמי לתכשיטי ילדים עדיין נמצאים בשוק מוצרים חריגים.

​עופרת בתכשיטים – המלצות רפואיות

    • אם הילד ענד את התכשיט, ללא ליקוק או בליעה: אין צורך במעקב רופא או בבדיקות.
    • אם הילד ליקק את התכשיט באופן אקראי/חד פעמי: אין צורך בפעולה כלשהי, אך אם מודאגים אפשר לפנות לרופא המטפל.
    • אם הילד נטה להכניס את התכשיט לפה ללא בליעתו: לפנות לרופא המטפל, אשר יחליט לפי שיקול דעתו האם יש צורך בבדיקת ריכוז עופרת בדם.
    • אם הילד בלע את התכשיט או חלק ממנו: לא לגרום להקאה, לפנות לרופא המטפל או לגורם רפואי אחר על מנת לשקול ביצוע צילום בטן ובדיקת ריכוז עופרת בדם.

מעבר לפריטים אשר נבדקו בסקר זה, אין למשרד הבריאות נתונים נוספים לגבי ריכוזי המתכות בסוגי תכשיטים אחרים המיועדים לילדים והמשווקים בכל החנויות. משרד הבריאות העביר את ממצאי הסקר לידי משרד הכלכלה והתעשייה שישמשו לעזר בפיקוח ובאכיפה של התקן.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות