הישג או לעג לרש? מסתמן: חופשת הלידה תוארך בשבוע

הישג או לעג לרש? מסתמן: חופשת הלידה תוארך בשבוע

למעשה, ההצעה מבקשת להאריך את חופשת הלידה ל-16 שבועות, אבל מאחר ש-16 שבועות זה המון המון זמן, בשלב ראשון מדובר על 15 שבועות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בלי להתבלבל, הכותרות באמצעי התקשורת בישרו היום על הארכת חופשת הלידה של האימהות בישראל בשבוע.

שבוע אחד בלבד, מ-14 ל-15 שבועות.

אגב, אפילו למעט הזה אי אפשר עדיין לקרוא הישג, מפני שמליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק הזו בקריאה טרומית – ויש לה עוד דרך לעשות עד שתהפוך לחוק.

למעשה, ההצעה מבקשת להאריך בהדרגה את חופשת הלידה בתשלום מ-14 שבועות ל-16 שבועות, אבל מאחר ש-16 שבועות זה המון המון זמן, בשלב ראשון מדובר על 15 שבועות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "תוספת של שבועיים לתקופת הלידה וההורות, תעניק לתינוק מעבר קל יותר למוסדות לגיל הרך ותחושת ביטחון. כמו כן, הארכת תקופת הלידה וההורות תצמצם את מספר המקרים בהם נשים פורשות מהעבודה בשל קשיים במציאת סידור מניח את הדעת לתינוק".

ההסבר הזה כל כך מובן מאליו, ומה שמקומם הוא שאלה בדיוק הנימוקים שצריכים לעלות בהצעת חוק שתחולל שינוי אמיתי, שתבין כי ניתוק של תינוק רך מאמו כאשר הוא בן 15 שבועות בלבד הוא מעשה לא טבעי – לא מבחינת התינוק ולא מבחינת האם.

ככלל, ההתייחסות של מדינת ישראל לכל סוגיית הלידה וההורות היא התייחסות מנותקת לחלוטין מצורכי ההורים, מצורכי התינוקות ומצורכי משפחות באופן כללי. הנה כמה דוגמאות:

  • לאחרונה התגאתה הכנסת בחוק "סוציאלי" נוסף שסוקר כאן באתר פואנטה – הארכת חופשת האבהות לאבות שנולד להם תינוק. ובכן, גם פה מדובר בעלבון לאינטליגנציה של הציבור – מדובר בחמישה ימים שמתווספים ליום הלידה עצמו, אשר שלושה מהם הם על חשבון ימי חופשה ושניים נוספים על חשבון ימי מחלה. ומה שהכי מקומם הוא שאפילו למעט הזה הייתה התנגדות מצד המעסיקים. בהתאחדות התעשיינים, למשל, התנגדו לכך שיום המחלה יוכר כהיעדרות בתשלום חלקי כבר מהיום הראשון. 
  • הצעת חוק אחרת שמעידה על הקמצנות של המעסיקים ושל המדינה בכל מה שנוגע להליכה לקראת משפחות, באה לידי ביטוי בדיון שנגע לבנות זוג של חיילי מילואים, כפי שדיווחתי לפני כשבועיים. מדובר בבהצעה לתקן את חוק עבודת נשים על מנת לאפשר לעובד או עובדת שבן או בת הזוג שלהם נמצאים בשירות מילואים להיעדר מהעבודה במשך שעה אחת ביום. הדבר נשמע יותר מהגיוני ומתבקש – אך כמובן עורר התנגדות. משרד האוצר ביקש כי ההטבה תינתן רק בעבור שירות של 6 ימי מילואים רצופים ומעלה, משום שאם ידובר ב-5 ימים תחול עלייה דרמטית במספר הזכאים. 
  • כפי שדיווחתי כאן ממש לאחרונה, עוד הצעת חוק שעברה בקריאה ראשונה מבקשת להרחיב את מספר האימהות הזכאיות לקבל שעת הנקה על חשבון העבודהכיום, רק עובדת שלפני הלידה עבדה במשרה מלאה זכאית לשעת הנקה. לפי ההצעה, שעת היעדרות תינתן למי שעובדת 176 שעות בחודש לפחות, ללא קשר להגדרת היקף משרתה. מה שמרתיח פה הוא שבמהלך הדיונים על הצעת החוק, משרדי הממשלה ביקשו שלא להחילו, גם לא באופן חלקי או יחסי, על מי שעובדת בחצי משרה. זאת, על מנת לעודד נשים לעבוד בהיקף שעות גדול יותר.

מה עוד כוללת הצעת החוק לתיקון תנאי הזכאות לחופשת לידה?

ההצעה מבקשת לצמצם את תקופת הלידה וההורות המינימלית שרשאי לקחת אב מ-3 שבועות לשבוע אחד, וכן לאפשר לעובד שבת זוגו סטודנטית, לממש את תקופת הלידה וההורות שנותרה לה מהמועד שבו חויבה לחזור ללימודים.

עוד מוצע לקבוע כי מי שהייתה זכאית לפני יציאתה לתקופת הלידה וההורות להשתתפות במעון יום, תמשיך להיות זכאית לה לכל אורך תקופת הלידה וההורות.

ההצעה הוגשה על-ידי חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), כשלצדה הצעות דומות של חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני (יהדות התורה( ושל ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת).


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות