לא תאמינו מי מתנגד לחוק שמחייב לספק לעובדי שמירה מים וצל

לא תאמינו מי מתנגד לחוק שמחייב לספק לעובדי שמירה מים וצל

הצעת החוק לא באה להעלות, חס וחלילה, את שכר המאבטחים, אלא רק לדאוג לתנאי עבודה מינימליים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה יותר בסיסי ממים לשתות, צל ומקום להניח את החפצים כשאדם מגיע לעבודה? מי שעקב אתמול אחרי הדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, לא יכול היה שלא להשתומם נוכח העובדה שתנאי העסקה כל כך בסיסיים צריכים להגיע לדיון בהצעת חוק.

הצעת החוק, שעוסקת במאבטחים ועובדי שמירה, אמנם עברה אתמול בקריאה ראשונה – אבל למרבה התדהמה, היו לה מתנגדים. בין המתנגדים היה נציג משרד האוצר, שבראשו עומדת היום מפלגת כולנו שמכנה את עצמה "חברתית".

לפי הצעת החוק, שהוגשה ע"י ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)  ואחרים, מעסיק של עובד בענף השמירה והאבטחה יעמיד לרשותו עמדה מקורה או מוצלת המוגנת מגשם ושמש, מצוידת באמצעי חימום או קירור, ולא ימנע ממנו את השהות בה במהלך העבודה, בכפוף לצרכי האבטחה. בנוסף, המעסיק יספק למאבטח מים, גישה לנקודת חשמל ומקום להנחת חפציו האישיים. כמו כן, יספק לעובד ביגוד מתאים לתנאי מזג האוויר.

נשמע אלמנטרי, נכון? מסתבר שלמרות זאת, רבים מאותם אנשים ששומרים עלינו בקור ובחום, שהם לעתים קרובות גברים מבוגרים ועולים חדשים והם מרוויחים שכר מינימום – סובלים מתנאי העסקה איומים. לכן, הצעת החוק כוללת גם סנקציה: המפר את הוראות החוק צפוי לקנס של 20 אלף שקל, ובית הדין לעבודה רשאי להעלות את גובה העיצומים ל-200 אלף שקל בנסיבות מחמירות.

בדיוק בנקודה הזאת, שהופכת את החוק למרתיע בזכות הסנקציה הכספית, מתמקדת ההתנגדות של התאחדות התעשיינים. "אלה סכומים עצומים ולא פרופורציונליים. הם יכולים למוטט עסק", אמרה בדיון עו"ד מוריה ברבי שייצגה את ההתאחדות. 

גם במרכז לשלטון המקומי סבורים כנראה שאין בעיה להעסיק את המאבטחים בתת-תנאים – העיקר לחסוך כסף. כלכלנית המרכז לשלטון מקומי, הילה זהבי, העריכה בדיון קודם בנושא כי עלות הצעת החוק לרשויות המקומיות היא 16 מיליון שקלים בשנה לפחות. "המדינה מטילה חובות על הרשויות המקומיות חדשות לבקרים, ואין לנו מקור תקציבי לכך", אמרה. 

הדובדבן שבקצפת המתנגדים היה, כאמור, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, שבסיום הדיון הודיע במפתיע כי משרדו מתנגד להצעת החוק בשל העלויות המוטלות על המעסיק. חברי הוועדה דחו עמדה זו, וציינו כי היא אינה מתיישבת עם דעותיהם של שר האוצר ושל ועדת השרים לחקיקה.

כאמור, למרות ההתנגדות, הצעת החוק עברה פה אחד בקריאה ראשונה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות