מיקי חיימוביץ' בדיון בכנסת על סימון מזון לא בריא: "בזמן שאתם מתווכחים על גודל הגופן, שוכבים בבתי החולים חולי סוכרת קטועי גפיים"

מיקי חיימוביץ' בדיון בכנסת על סימון מזון לא בריא: "בזמן שאתם מתווכחים על גודל הגופן, שוכבים בבתי החולים חולי סוכרת קטועי גפיים"

שר הבריאות ליצמן: "התקנות ייצאו לדרך במרץ, גם אם יהיו בעיות בדרך"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

היום התקיים דיון ראשון בוועדת הבריאות של הכנסת בתקנות הסימון על מזון (רפורמת המדבקות), שאמורות להבהיר לצרכנים עד כמה מזיק המוצר שהם עומדים לרכוש ולאכול, הן באמצעות מדבקות אדומות שמדגישות את כמויות הסוכר, השומן והמלח והן באמצעות סימון בגב האריזה לגבי מספר כפיות הסוכר שהמוצר מכיל.

בדיון נכח שר הבריאות יעקב ליצמן, אשר אמר שוב שתאריך היעד הוא מרץ 2018, גם אם יהיו בדרך בעיות ומהמורות. עוד הוא אמר שיבוצעו ביקורות פתע בבתי ספר כדי לבדוק איזה מזון מוגש לילדים וכן יתקיימו ביקורות על גם על איכות ההמבורגרים, כך שגם המזון המהיר לא יימלט מהתקנות.

מנכ"ל משרד הבריאות הציג נתונים שלפיהם הישראלים הם צרכני הסוכר מספר אחת בעולם, ותלמידי כיתה א' בישראל סובלים משיעור השמנה של ילד אחד לכל חמישה.

בנוסף, הוא הסביר כיצד ייראה סימון כמות הסוכר: כפי שכבר פורסם, לא יהיה ציור של כפיות בחזית האריזה, אלא יהיה כיתוב בצד האחורי של האריזה בכמה כפיות סוכר מדובר.

נציגי התעשיינים והיבואנים גייסו למשימת השכנוע תותח כבד במיוחד: נציג האיחוד האירופי, אשר דיבר אמנם בצורה מאוד מנומסת, אך במקביל איים בכך שתקנות מחמירות בלבד יגרמו ליצרנים בינלאומיים להימנע מייבוא מוצרי מזון לישראל, מה שיגרום לצרכנים הישראלים לסבול ממגוון מצומצם יותר על המדף ומעליית מחירים כתוצאה מהפחתת התחרות.

"אתם נוקטים צעדים רדיקליים מדי", הוא אמר, ובתגובה השיב שר הבריאות כי כשיש מצב רדיקלי חייבים לנקוט צעדים רדיקליים.

עוד הוא אמר שישראל חריגה בהתנהלותה, והשר ליצמן אמר כי בעוד כמה שנים גם האיחוד האירופי בעצמו ינקוט בדיוק אותן פעולות.

מיקי חיימוביץ' לח"כ מירב בן ארי: "במקום להסתובב בבתי חרושת כדאי שתסתובבי בבתי חולים"

מי שייצגה היטב את הציבור בדיון הזה הייתה העיתונאית מיקי חיימוביץ': "ביקרתי בבתי חולים, ובזמן שאתם מדברים כאן על גודל הגופן, שם שוכבים חולי סוכרת קטועי גפיים". חיימוביץ' אף הציגה את תמונתה של אחת החולות שפגשה, השוכבת בבית חולים שיקומי. "אין זמן, אסור לבזבז אף רגע. למה לחכות עד חודש מרץ", היא קראה.

חברת הכנסת מירב בן ארי (כולנו) הייתה בדעת מיעוט וטענה שיש עודף רגולציה שמכבידה על התעשיינים והיצרנים. לדבריה, מוטלת אחריות על הצרכנים ולקרוא ולהבין את הכיתוב על האריזות.

בין חברת הכנסת בן ארי לבין מיקי חיימוביץ' התפתח ויכוח, שבו קראה חיימוביץ' לבן ארי ללכת לבקר בבתי חולים במקום לבקר בבתי חרושת – וכך אולי תבין שעליה לשנות את סדר העדיפויות.

אחד מנציגי התעשיינים בדיון אמר שהם מברכים על הרפורמה. לדבריו, הם כבר החלו לשנות את הרכב המזון שהם מייצרים עוד לפני שיצא לדרך כל התהליך.

לדבריו, ההתנגדות שלהם נובעת מתהליך שינוי האריזה: "אנחנו לא מדביקים מדבקות, אנחנו מדפיסים את הסימון הזה ויש לנו 40,000 מוצרים שצריך להדפיס עליהם. התהליך הזה הוא לא קל".

בהמשך הטונים עלו והתחולל ויכוח של ממש, כאשר התעשיינים והיצרנים זלזלו בהחלטה לקחת כמודל דווקא את צ'ילה, ושר הבריאות ליצמן הגן על המהלך.

חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) אמרה ליצרנים שגם כאשר היא הובילה את תקנות המזון הבריא בצהרונים הייתה התנגדות, אך היצרנים עצמם גילו עם הזמן שהסטנדרטיזציה משרתת גם אותם: "התחלות הן תמיד קשות, אבל בהמשך תגלו שגם לכם זה טוב".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:  

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות