תשלומי הורים - מה יקרה אם לא תשלמו ואיך זה קשור לזלזול של בנט, למשפחה נטו ולהורדת מסים שכחלון הבטיח לנו?

תשלומי הורים – מה יקרה אם לא תשלמו ואיך זה קשור לזלזול של בנט, למשפחה נטו ולהורדת מסים שכחלון הבטיח לנו?

אם קיבלתם הודעה מבית ספר לשלם את תשלומי ההורים ונחרדתם מהסכום – אתם ודאי תוהים מה לעשות. אז זה מה שקובע החוק לגבי אי תשלום

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

זהו, הגענו ל-money time. ואני מתכוונת לתשלומי ההורים.

אתמול התבשרתי שעבור אחד משלושת ילדיי עליי לשלוף באופן מיידי 1,700 שקל ולהעביר לבית הספר, על מנת שהפעילויות הבית ספריות יוכלו לצאת לפועל.

בבית הספר השני הוחלט שלא לגבות כרגע את התשלומים ומבית הספר השלישי אני מחכה למכתב.

כן, מדובר באותם תשלומי הורים מפורסמים – המוגדרים תשלומי רשות – אשר הנהגת ההורים הארצית קוראת להורים שלא לשלם את חלקם, אבל למרבה הבושה, הנהגות הורים בבתי ספר מסוימים בארץ בוחרות לקרוא להורים כן לשלם, מתוך חשש שהילדים לא ייצאו לפעילויות.

שימו לב באילו סכומים מדובר – כאשר משפחות שיש להן כמה ילדים, יצטרכו להוציא על חינוך חינם סכום שמקביל בהיקפו לסכום של משכורת חודשית:

תשלומי הורים שאושרו 2016

מה בדיוק קרה כאן?

כך זה נראה כאשר מצד אחד שר החינוך נפתלי בנט מצפצף על ההורים, מצד שני שר האוצר משה כחלון מדבר על הפחתת מסים ועל משפחה נטו – אבל לא מתכוון לאף מילה, ומצד שלישי עומדים הורים שאין להם הנהגה מסודרת ומתוקצבת, אלא קבוצה של מתנדבים ללא תקציב וללא מטה.

התוצאה היא תוהו ובוהו, מלחמות בין ההורים לבין עצמם ומיליוני שקלים שהמדינה חוסכת לעצמה למרות שיש לה מקור תקציבי לממן אותם.

למי שלא ברור לו מה הסיפור עם תשלומי ההורים – הנה הסבר פשוט וממצה:

  • במדינת ישראל יש חוק חינוך חובה חינם.
  • למרות זאת, בכל שנה ההורים מממנים מכיסם פעילויות של מערכת החינוך, בהיקף של כ-3,000-4,000 שקל למשפחה עם שלושה ילדים בבתי ספר.
  • במילים אחרות: מדובר במס שמתווסף למס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות וכו' – אך הוא לא מותאם לרמת ההכנסה של ההורים ולכן אינו שוויוני.
  • שר האוצר משה כחלון ושר החינוך בנט בחרו שלא להכניס לתקציבי 2017 ו-2018 את תשלומי ההורים – ולכן טוענים שאין אפשרות להיענות לדרישת ההורים להפחית את התשלומים.
  • אותו שר אוצר, משה כחלון, אמר לפני שבוע כי קיימים 10 מיליארד שקל כתוצאה מעודפי גבייה, ושהוא מעוניין לנצל אותם להורדת מסים.
  • אותו שר אוצר, משה כחלון, בחר בחודשים האחרים לגרוע מהכנסות המדינה עשרות מיליוני שקלים בגין הטבות מס והפחתות מס שקהל היעד שלהן הוא הורים לילדים קטנים, החל מהעלאת נקודות המס להורים עובדים, דרך הפחתת מחיר הצהרונים ועד הפחתת המכס על מוצרים לתינוקות.
  • מה עם שאר ההורים? שר האוצר כחלון אמנם קורא לתוכניתו "נטו משפחה", אבל איך מוגדרת משפחה? האם היא מפסיקה להיות משפחה כאשר הילדים גדלים והולכים לבית ספר? נראה שבשלב הזה התוכנית הופכת ממשפחה נטו למשפחה ברוטו.
  • את תשלומי ההורים מאשרת בכל שנה ועדת החינוך של הכנסת – וגם השנה היא בגדה בהורים ואישרה את התשלומים.
  • הנהגת ההורים הארצית בתגובה קראה להורים שלא לשלם, אלא שבבתי הספר מפעילים על ההורים לחצים ומפחידים אותם שהילדים לא ייצאו לפעילויות.
  • בינתיים משרד החינוך מייבש את הנהגת ההורים הארצית – והשיח מתנהל בעצלתיים. מרגע הודעתה של הנגהת ההורים ועד עכשיו השר בנט לא נפגש עמה פעם אחת.
  • מדי שנה משלמים רק 7%-10% מההורים את התשלומים, ואלה שלא משלמים מסובסדים למעשה על-ידי ההורים המשלמים.
  • באם 15% מההורים לא ישלמו השנה, הפעילויות לא יוכלו לצאת לפועל מבלי שמשרדי החינוך והאוצר יתקצבו אותם.

בהנהגת ההורים הארצית אמרו כל הזמן ואומרים גם עכשיו – אם רק נקבל הפחתה של סעיף אחד ברשימת התשלומים – ונקבל התחייבות שבשנה הבאה יתווספו סעיפים נוספים – דיינו: "המטרה היא לקבל הכרה בכך שהמדינה צריכה לממן עבור תלמידיה פעילויות בבית הספר", אומר מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים, זאב גולדבלט. "לשר האוצר יש תקציב, צריך רק לבחור להשתמש בו".

אז מה קורה כרגע, האם לשלם או לשלם?

ההורים חייבים לדעת שתשלומים אלה הם תשלומי רשות – הם יכולים שלא לשלם אותם כלל והם יכולים לשלם רק את חלקם.

התשלום היחיד שהם חייבים הוא בגין ביטוח, בגובה של כ-50 שקל.

אז האם הילד שלכם יהיה היחיד שלא ייצא לפעילות אם לא תשלמו?

זה תלוי בבית הספר, כי ההנחיה היא לשלב ילדים שהוריהם לא שילמו בפעילויות הללו, או לחילופין למצוא עבורם פעילות בית ספרית אחרת. להלן הניסוח המדויק בחוזר מנכ"ל: "אין לחייב הורה שאינו מעוניין בקבלת השירות, ואין להתנות מתן שירות אחד במתן שירות אחר. אם הוחלט לקיים את השירות למרות אי הסכמת כל ההורים, יש לשתף את כל התלמידים בשירות האמור, או לחילופין לדאוג לפעילות חינוכית אחרת לתלמיד אשר אינו משתתף בשירות (כגון שילובו בכיתה אחרת או פעילות בספריית בית הספר וכדומה). אין למנוע מתלמידים השתתפות בפעילויות בשל אי תשלום עקב קשיים כלכליים, ויש למצוא פתרונות ודרך הרשות המקומית והנהלת בית הספר לשתפם".

אגב, אפשר גם לבקש הנחות בתשלומים, אבל כדי לקבל הנחה יש להוכיח קושי כלכלי והורים מספרים כי הם נתקלו בקשיים.

בינתיים, כל עוד משרד החינוך לא מנהל שיח עם הנהגת ההורים הארצית, מן הראוי שההורים יגבו את ההנהגה וישהו את התשלומים, או שישלמו רק עבור הפעילויות הקרובות ביותר – עד אשר יתקיים שיח מכבד עם הנהגת ההורים ויימצא פתרון. כאמור, הפתרון יהיה ככל הנראה הכנסה הדרגתית של חלק מהתשלומים לאיזשהו תקצוב של המדינה, בתהליך ארוך של שנים – אבל גם זה משהו. 

בינתיים, המסר שהעביר משרד החינוך רק לאחרונה הוא ש"לקראת דיוני התקציב הבא, סוגיית תשלומי ההורים תובא לשם מתן מענה".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות