תלונה נגד iShare: לקוחה קנתה אייפון 7 וגילתה הוא מקולקל

תלונה נגד iShare: לקוחה קנתה אייפון 7 וגילתה הוא מקולקל

יותר ויותר לקוחות מגלים שברגע האמת, כאשר הם נתקלים במחלוקת מול בית העסק, הם לא רואים את כספם חזרה וגם לא את המוצר שרכשו. מה צריך לדעת?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה קורה כשלקוח קונה מכשיר חדש ומיד עם פתיחתו מגלה שהוא מקולקל? החוק מעט מסורבל בנושא הזה (ראו בהמשך), אך השורה התחתונה היא שאם לא ניתן לתקנו, החנות חייבת להחליף את המוצר בחדש. אלא שלקוחת רשת iShare (המשווקת את מוצרי אפל) מסרה מכשיר חדש לחברה לאחר שגילתה שהוא מקולקל – ולאחר שנואשה מלהמתין למכשיר חדש, נאלצה להגיש נגדה תביעה.

מדובר בלקוחה שרכשה באפריל האחרון שני מכשירי אייפון 7 בגרסת 128 ג'יגה חדש במחיר של כ-6,800 שקל – ומיד בהפעלה הראשונה הסתבר שאחד מהם לא תקין. בעת הפעלת המצלמה נדלק מסך שחור,  ולא ניתן היה לצלם או לעבור ממצב מצלמה קדמית ואחורית.

 

היא התבקשה להגיע לסניף שבו רכשה את המכשיר ומסרה אותו שם – מבלי שטרחו לתת לה מכשיר חלופי.

נאמר לה כי תוך כמה ימים יסופק לה מכשיר חדש במקום המכשיר התקול.  מרגע זה החלה סאגה ממושכת – וטכנאי מטעם החברה מסר לה כי ייתכן שבמוקם מכשיר חדש, תקבל מכשיר משומש.

הלקוחה כמובן סירבה בתוקף, שהרי המכשיר שמסרה רק יצא מן הקופסה.

הזמן חלף, והוסבר לה שעד 12 במאי תקבל מכשיר חדש – אך גם זה לא קרה.

הלקוחה לא התעצלה ופנתה ישירות לחברת apple העולמית, ואז הסתבר לה שהיא לא זכאית לאחריות בינלאומית של החברה משום שרשת iShare קונה את המכשירים מ-apple ללא אחריות זו. המשמעות הייתה שכדי לרכוש אחריות בינלאומית – היא צריכה לשלם 100 דולר נוספים.

הלקוחה עשתה זאת, ובאפל נמסר לה שכעת – אם חברת iShare תשלח אליה את המכשיר התקול – היא תוכל לקבל מכשיר חדש. אלא שב-iShare סירבו, משום שהביטוח שלהם רלבנטי רק למ עבדת DCS בארץ.

תגובת iShare: "ללקוחה המתין מכשיר חדש"

בשלב זה, הלקוחה פנתה לפואנטה. בתגובה לפניית פואנטה, התקבלה מ-iShare התשובה הבאה:

"מכשיר הלקוחה התקבל בסניף פתח תקווה בתאריך 03.05.2017. בתאריך 07.05.2017 המכשיר נשלח למעבדה הרשמית של אפל בישראל -DCS. הבטחת המעבדה לבירור התקלה וטיפולה הינו 14 ימי עסקים. החלטת המעבדה הייתה החלפת המכשיר למכשיר חדש. ביום העסקים ה-14 המכשיר חיכה ללקוחה בסניף בו השאירה את המכשיר לטיפול. מתאריך ה23.05.2017 המכשיר החדש ממתין לאיסוף הלקוחה בסניף בו השאירה את המכשיר התקול לטיפול".

אלא שהמכשיר החדש שנטען כי ממתין ללקוחה לא היה מכשיר חדש בקופסה, אלא כזה המגיע בתוך שקית ניילון. למרות דרישותיה והפצרותיה, ב-iShare סירבו לספק לה מכשיר בקופסה.

הלקוחה התייאשה, רכשה מכשיר חדש ברשת מתחרה, ובינתיים הגישה תביעה קטנה נגד ishare. 

בנוסף, היא פנתה לארגון אמון הציבור שפנה גם הוא ל-iShare וזו התגובה שנמסרה לארגון:

"שלום, הפנייה של הלקוחה נמצאת כרגע בתהליכי טיפול. המעבדה הרשמית קבעה שיש לתת ללקוחה מכשיר חדש, אך כרגע הינו חסר במלאי של המעבדה. אנו ממתינים לחידוש המלאי של המעבדה כדי לספק ללקוחה את המוצר החדש.הובטחו ללקוחה 14 ימי עסקים מיום מסירת המכשיר התקול, והם טרם עברו. הלקוחה מעודכנת בכל הפרטים ונמצאת במעקב טלפוני צמוד עם נציג השירות. צפי הגעת המכשיר לחנות הינו שבוע הבא, וברגע שיגיע – ניצור איתה קשר ישירות".

כעת, לאחר שהלקוחה כבר נמצאת מאז אפריל ללא מכשיר ונאלצה לרכוש אייפון נוסף – היא לא רוצה מכשיר חדש מ-iShare אלא פשוט את כספה חזרה.

תביעה קטנה גם נגד ישראכרט

לא רק iShare, אלא גם חברת האשראי ישראכרט נתבעת על-ידי הלקוחה, וזאת משום שלמרות דרישתה לבטל את העסקה – החברה לא עשתה זאת. כאשר פנתה הלקוחה לישראכרט כדי לבטל את העסקה, נאמר לה שהכסף כבר ירד ולכן עליה לפנות לבית העסק עצמו.

זו לא הפעם הראשונה שישראכרט נתבעת בגין סירוב לבטל עסקה, אלא שבדרך כלל מדובר בעסקת תשלומים שחלק מהסכום בה כבר ירד וחלק עדיין עתיד לרדת.

לאחרונה פרסמתי כאן כתבה על תביעה קטנה נגד ישראכרט. התובעת היא לקוחה אשר ביקשה מהחברה להפסיק את התשלומים למכון טיפולי שיניים שפשט את הרגל, ואילו החברה סירבה. באותה תביעה הלקוחה לא רק קיבלה את כספה חזרה, אלא אף פיצוי מישראכרט בגובה של 3,000 שקל.

איך הסתיימה התביעה נגד iShare?

בית המשפט הוכיח כי צרכן שמתעקש והולך עד הסוף במאבק צודק מול בית עסק, יכול לצאת כאשר ידו על העליונה

התובעת זכתה בתביעה נגד iShare וכספה הושב לה.

עם זאת, בית המשפט לא פסק שום דבר נגד ישראכרט משום שהיא פעלה בהתאם לחוק חיוב כרטיסי אשראי.

מה קובע החוק?

במועצה לצרכנות נתקלו בתלונות נוספות נגד החברה באופן ספציפי וגם בתלונות רבות  נגד חברות אחרות ונגד חברות אשראי – חלקן על אי ביטול עסקה וחלקן על מכשירים שהתגלו מקולקלים לאחר רכישתם.

להלן מה שקובע החוק במקרים אלה, לפי המועצה לצרכנות:

כאשר מכשיר חדש מתגלה כמקולקל: תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה) מחייבות את היבואן לבצע את התיקונים הנדרשים לתיקון התקלה, ואם נדרשת החלפת חלקים אז יש לספק חלקים מקוריים ולא מוחדשים. אם לא ניתן לתקן את המכשיר, יש לספק מכשיר חדש ולא מוחדש. בנוסף, על פי חוק המכר, אם סופק מוצר תקול ולא ניתן לתקנו, הקונה רשאי, לפי בחירתו, לדרוש את ביטול העסקה או פיצוי.

במקרה של אי מסירת תעודת אחריות רשאי הצרכן לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל. בנוסף, אם לא סופק מכשיר מקורי וחדש במקום המכשיר התקול, רשאי הצרכן לתבוע החזר כספי מלא בתוספת פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל (במקרה זה 20,000 שקל בגין שתי הפרות).

כאשר צרכן מבקש מחברת אשראי לבטל תשלומים בגין מוצר שלא סופק או מוצר שסופק לא תקין: מדובר בהפרת חוזה וקיימת הגנה בחוק כרטיסי חיוב. במקרה של כשל תמורה, החוק מאפשר לצרכן לדרוש מחברת האשראי לבטל את התשלומים העתידיים .

יש לפעול באופן הבא:

(1) לשלוח מכתב ביטול עסקה לעוסק בשל אי אספקה.

(2) מיד לאחר מכן לשלוח הודעה לחברת האשראי, בצירוף הודעת הביטול לעסק, ולציין שהמוצר שנרכש כלל לא סופק.

חברת האשראי מחויבת על פי החוק לבטל את התשלומים העתידיים החל ממועד פניית הצרכן.

לגבי התשלומים שכבר נגבו, הצרכן רשאי להגיש תביעה בבית המשפט לקבלת החזר כספי.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות