מדוע הרופאים ממליצים על תוספי ברזל לתינוקות? - פואנטה

מדוע הרופאים ממליצים על תוספי ברזל לתינוקות?

תוספי ברזל לתינוקות הם תוספים חיוניים להתפתחות תקינה. מתי מתחילים והאם יש תופעות לוואי?

תוסף ברזל לתינוקות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן פרסומי)

כידוע, ברזל הוא מינרל חיוני לגופנו. הברזל מוביל חמצן שמאפשר לנו לנשום, ומחסור בברזל עלול לגרום לירידה בייצור האנרגיה בתאים בגלל ירידה בכמות החמצן שמגיעה אליהם. חוסר במינרל זה עלול לגרום לחולשה, עייפות, אי שקט ועוד. בכל הנוגע לתינוקות, קיימים מחקרים שונים המצביעים על הקשר הישיר שבין מחסור במינרל חיוני זה לבין רמת האינטליגנציה ורמות תפקודם הקוגניטיביים של התינוקות. בין יתר הממצאים, עולה כי רמות האינטליגנציה של התינוקות במדינות לא מפותחות, אשר לא נטלו ברזל, היו נמוכות יותר מאלה של ילדים שקיבלו בילדותם השלמת תוסף זה.

מדוע תינוקות זקוקים לתוספי ברזל?

ההמלצות למתן תוספי ברזל לתינוקות מקורן במחקרים שונים אשר הראו כי בין הגילאים ארבעה חודשים ל-12 חודשים, מרבית התינוקות אינם צורכים את כמויות הברזל המומלצות להם דרך הנקה, השלמה בפורמולה או תזונה. לכן, ממשלות וארגוני בריאות בעולם (ביניהם משרד הבריאות הישראלי) מנחים את ההורים להעשיר את כמות הברזל הנצרכת על ידי התינוק בטיפות תוסף ברזל, מגיל של ארבעה חודשים ועד לגיל 18 חודשים בהתאם להמלצות רופא הילדים.

מדוע להתחיל במתן תוספי ברזל דווקא מגיל זה ולא לפני כן?

בשלב העוברי, רמות ההמוגלובין בגופו של התינוק הן, לרוב, גבוהות. עד לגיל ארבעה חודשים, הן נותרות כאלה, ומשם, הן יורדות בהדרגה. נטילת תוספי ברזל מכסה את טווח הזמן שבין גיל ארבעה חודשים לגיל שנה או שנה וחצי, הגילאים בהם הפעוט כבר מסוגל לצרוך את הברזל באופן יזום באמצעות האכילה.

האם מתן תוסף ברזל לתינוקות גורר עימו תופעות לוואי?

מרבית תופעות הלוואי (השכיחות באופן יחסי אצל פעוטות ותינוקות והנוטלים תוספי ברזל ייעודיים) עשויות להתבטא בקשיי עיכול, כדוגמת עצירות או שלשול. במקרה כזה, מומלץ להקפיד על מינון המותאם לתינוק או לפעוט באופן הדרגתי, או, לחילופין, אף לנסות ולבחון את החלפת סוגן של הטיפות, בהתאם להמלצות הרופא. מקרים של עצירות בפעוטות יכולים להיפתר על ידי העשרת התפריט בשמן זית או בעגבניות שרי, הנחשבות לעתירות סיבים תזונתיים ולמסייעות ביצירת תנועת מעיים – תלוי כמובן בגיל הפעוט.

מהם המינונים למתן תוסף ברזל לתינוקות?

רופאי ילדים ממליצים להתחיל בנטילת התוסף בהדרגה. בימים הנטילה הראשוניים מומלץ להתחיל במתן חלק קטן מהמינון המומלץ, ובהמשך, להעלות את המינון, תוך התחשבות בתגובותיו ובתחושותיו של התינוק. בגיל שישה חודשים מומלץ להעלות את המינון שוב, זאת, מאחר ומשקלו של תינוק בגיל זה עולה, ולכן, באופן טבעי, לגוף נדרשת כמות רבה יותר של ברזל.

אמנם סידן נחשב למעכב ספיגת ברזל, אך כיום ישנם סוגים שונים של ברזל אשר אינם יוצרים אינטרקציה עם מינרלים אחרים על כן אין צורך להפריד בין תוסף הברזל לבין האכלת התינוק/הפעוט במוצרי חלב, וניתן אף לערבב את הברזל בתמ"ל.

בנוסף, ויטמין סי נחשב למסייע לספיגת הברזל בגוף, לכן מומלץ להצמיד את מתן הברזל לארוחת הפירות היומית, אשר, לרוב, מכילה ויטמין C.

את נטילת תוסף הברזל מומלץ להפסיק רק לאחר שהרגלי התזונה של התינוק מתקבעים בתזונה מאוזנת הכוללת מזונות המספקים לו את רמת הברזל הנדרשת לו בהתאם לגילו ובהתאם לתוצאות בדיקות הדם וחוות הדעת של הרופא המטפל.

בשיתוף אקוסאפ – מפתחת ומשווקת תוספי תזונה ייחודיים המבוססים על פטנטים יחודיים

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

 





1
נגישות