נלחמים ביוקר המחיה? חוק היבוא המקביל צפוי לייקר מוצרי היגיינה

נלחמים ביוקר המחיה? חוק היבוא המקביל צפוי לייקר מוצרי היגיינה

משרד הבריאות: "המטרה היא למנוע סכנת חיים". יזם רשת גוד פארם, אוהד סנדלר: "התקנון החדש יגרום לעליית מחירים של לפחות 100% ויחזק רק את היבואנים הרשמיים"

 

צילום: דפנה הראל כפיר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הסיפור הבא ממחיש עד כמה המדיניות של הורדת יוקר המחיה אינה באמת עקבית ומגובשת בממשלה. בחודשיים האחרונים אנחנו לא מפסיקים לשמוע את שר הכלכלה אלי כהן מדבר על הורדת יוקר המחיה, במיוחד בתחום הפארם שלאחרונה נבדק לעומק על-ידי משרד הכלכלה – כשאחד הכלים שהוא לא מפסיק להזכיר הוא הגדלת התחרות באמצעות חיזוק היבואנים המקבילים והחלשת היבואנים הבלעדיים.

הסיבה ברורה: כאשר יש ליבואן רשמי של מוצר כלשהו כוח רב, הוא יכול להכתיב מחירים גבוהים לחנויות. בישראל, למשל, יש יבוא רשמי של מותגים בינלאומיים, כמו קולגייט או אורל בי, וכאשר יבואנים אחרים – אלה המכונים "יבואנים מקבילים" – פועלים בענף, הם מוכרים בדיוק את אותם מוצרים, אך בפחות כסף.

במסגרת השימוע שנערך לאחרונה במשרד הכלכלה לסופר פארם ולניו פארם, אחת הטענות שהשמיעו שתי הרשתות להגנתן הייתה שהמחירים הגבוהים הם תוצאה של הכוח הרבה שיש ליבואנים הרשמיים.

משרד הבריאות לא מסונכרן עם משרד הכלכלה

אלא שבאותה נשימה, משרד הבריאות גיבש לאחרונה תקנות שלפיהן ייאסר יבוא מקביל של משחות שיינים, מי פה, תכשירי הגנה מהשמש, תכשירים לילדים כמו שמפו, שמן וכו', וכן קרמים המכילים ננו חלקיקים.

זאת, כחלק מרפורמת התמרוקים – שמטרתה הייתה דווקא לפשט את תהליך הייבוא של מוצרי היגיינה וטואלטיקה.

במסגרת התקנות, שבמשרד הבריאות מציינים כי הן גובשו לאחר שהיבואנים הוזמנו להביע את דעתם, יבואנים מקבילים לא יצטרכו לפרט את כל שרשרת האספקה של המוצרים שהם מייבאים ארצה.

מדובר בהקלה ביורוקרטית משמעותית, אך יש לה חיסרון. משרד הבריאות לא יוכל להתחקות כך אחרי מקור המוצרים שנכנסים ארצה. לכן, הוא החריג 4 קטגוריות שאותן הוא מגדיר רגישות במיוחד – ואותן הוא ייאסור לחלוטין לייבא ארצה בייבוא מקביל.

"קרו בעולם מקרי מוות כתוצאה משימוש במשחת שיניים שהכילה חומר רעיל. תוך שלושה ימים אותו אדם הגיע לכשל כלייתי ולמוות, ואנחנו במשרד הבריאות לא מוכנים לקחת את הסיכון הזה", מסביר היום אייל שוורצברג, הרוקח הראשי במשרד הבריאות. "אותו דין חל על קרמים שמכילים ננו-חלקיקים אשר עלולים להיכנס למחזור הדם ולגרום נזק. חשוב להבין שמבחינת משרד הבריאות, נקודת המוצא היא לא מחירי המוצרים אלא בריאות הציבור".

האם ההחלטה תשתנה בדיון בכנסת ביום ד'?

במשרד הבריאות הפגינו היום דעה נחרצת, וביום רביעי הקרוב הם צפויים להציג את התקנות בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

התקנות, כאמור, יאסרו לחלוטין לייבא ארצה בייבוא מקביל מוצרים לילדים עד גיל 12; נשים הרות או מיניקות; מוצרים לתינוקות משחות שיניים ומי פה – וזאת למרות שעד כה ובמשך כ-18 שנה, אותם מוצרים יובאו ארצה ולא דווח על מקרים חריגים שגרמו לסכנה לבריאות הציבור. "זה ששום דבר לא קרה בארץ עד עכשיו – זה לא משנה", אומר שוורצברג.

אלא שמן העבר השני עומדים היבואנים המקבילים – שלא מתכוונים לעמוד בחיבוק ידיים. לדבריהם, מדובר בחלק ניכר מסל מוצרי ההיגיינה שקונה כל ישראלי – כך שלדבר תהיה משמעות מיידית על ההוצאות השוטפות.

גוד פארם: המהלך יחזק את היבואנים הרשמיים

אחד המתנגדים הבולטים למהלך הוא אוהד סנדלר, אחד משני היזמים שבעשר אצבעות הצליחו להקים בשנה וחצי האחרונות את רשת הפארם גוד פארם – שמוכיחה כי באמצעות יבוא מקביל ועבודה נכונה, אפשר למכור את מוצרי הטיפוח וההיגיינה במחירים של עד 10 שקלים, ועדיין להרוויח. כך למשל, נמכרת משחת שיניים של קולגייט ב-10 שקלים – ולא במבצע, ולצדה נמכרים דאודורנט של axe, חוט דנטלי של אורל בי ועוד ועוד מוצרים – כולם ב-10 שקלים באופן קבוע ללא מבצעים ומניפולציות על הקונים.

"התקנון החדש יגרום לעליית מחירים של לפחות 100% ויחזק רק את היבואנים הרשמיים", אומר סנדלר. "ביום רביעי אנחנו בכנסת ונילחם על זה. זהמרגיש כמעשה מושחת שאף אחד לא לוקח עליו אחריות. אנחנו מתנגדים לזה נחרצות".

אייל רביד, בעליה של רשת ויקטורי שמשווק מוצרים שיובאו בייבוא מקביל, מדבר גם הוא בחריפות נגד המהלך ומעלה תהייה האם היא לא מונעת מאינטרסים זרים.

יבואן מקביל אחר ציין כי טענות משרד הבריאות על כך שהתייעצו איתם אינן נכונות, ולדבריו מדובר בגזר דין מוות ליבוא המקביל בענף.

אז מה יעלה בגורל התקנות? יהיה מסקרן לעקוב אחרי הדיון בכנסת, אך להערכתי משרד הבריאות יצטרך למצוא דרך להמשיך ולאפשר יבוא מקביל, תוך שהוא מתאים את דרישות החוק לדרישות המתבקשות של שמירה על בריאות הציבור.

תגובת משרד הבריאות: "הרגולציה החדשה על שוק התמרוקים מיישרת קו עם הרגולציה הנהוגה באירופה – הקלה על ייבוא באמצעות הקלה על כניסה של שחקנים חדשים וקיצור זמן הבדיקה תוך שמירה על בריאות הציבור. יחד עם זאת מוצרי תמרוקים כוללים גם מוצרים רגישים כמו מוצרי תינוקות, משחות שיניים, מי פה ומוצרים שיכולים להיכנס למחזור הדם.
"בעבר התרחשו מקרי מוות ממוצרים שהכילו חומרים רעילים ששווקו ועל כן נדרשת זהירות יתרה בנוגע לייבוא מוצרים אלה לארץ".

תגובת משרד הכלכלה: "התקנות המוגשות על ידי משרד הבריאות פותחות מגוון רחב של מוצרים ליבוא מקביל, זאת בהמשך לרפורמה שקידמו משרדי האוצר והכלכלה. יחד עם זאת ישנם תחומים שהוחרגו על ידי משרד הבריאות, אשר לטעמנו במשרד הכלכלה, מחייבים בחינה נוספת ונידונים בין המשרדים השונים בימים אלו. בנוסף סוגיות אלו יובאו בפני יו"ר ועדת העבודה והרווחה על מנת לבצע תיקונים, באופן שלצד שמירה על בריאות הציבור יסייעו בקידום הורדת יוקר המחייה".


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות