קשה לפספס את הפרסומת המאוד חמודה של אבשלום קור לאיקאה, לרגל השקת הקטלוג החדש שלה.
בימים הקרובים צפויים מיליוני ישראלים לקבל את הקטלוג הזה היישר אל תיבת הדואר – צעד שמקפידים ברשת הבינלאומית לעשות בכל רחבי העולם במאות מיליוני עותקים.
אלא שכאן נגמר הדמיון בין ישראל לבין מדינות העולם מבחינת איקאה.
גם הפעם, המחירים שמוצאים הצרכנים המדפדפים בקטלוג באנגליה, בגרמניה, ביפן, בטורקיה ובמדינות אחרות, נמוכים יותר מהמחירים שאנו בישראל מוצאים שם.
לא מדובר בפערים זניחים, אלא בפערים של מאות שקלים ואף כ-1000 שקל.
הנה כמה דוגמאות:
אלא שלמרות שאיקאה מפלה את הישראלים לרעה כבר שנים, הצרכנים נוהרים אליה בהמוניהם.
מאז שהרשת פתחה את הסניף הראשון ועד היום היא רק מתרחבת. אל הסניף הראשון בנתניה הצטרף סניף בראשון לציון וסניף בקריות, וסניף רביעי צפוי להיפתח באזור באר שבע.
ההסבר פשוט: הישראלים אמנם שונאים לצאת פראיירים, אבל במדינה שהפכה את יוקר המחיה לשמה השני – איקאה היא עדיין החלופה הזולה והנוחה בהשוואה לרשתות ולחנויות ריהוט וכלי בית בישראל, כמו פוקס HOME גולף ואחרות.
המגוון בה גדול מאוד והמחירים של חלק מהפריטים מתחילים משקלים בודדים – כמו צלחת בודדת ב-5 שקלים.
הנה כמה דוגמאות אקראיות מתחום כלי הבית:
מגבת רחצה גדולה (כ-70X140 ס”מ):
איקאה: 50 שקל
גולף&קו: 90-111 שקל, בהתאם לגודל
סל כביסה
איקאה: 19-250 שקל (מגוון סלים, המחיר משתנה בהתאם לגודל ולחומרים)
פוקס הום: 200 / 250 שקל (שני גדלים)
צלחת
איקאה: מ-5 שקלים
פוקס הום: מ-15 שקל
למעשה, איקאה עצמה מזהה את בעיית יוקר המחיה בישראל ומנצלת אותה לטובתה. היא מבינה שבתחרות מול הרשתות האלה היא מנצחת בקלות, ולכן יכולה לגבות מחירים נמוכים יותר משלהן – וגבוהים יותר מאשר בשאר העולם.
הדבר עולה בפירוש מתגובתה: “איקאה ישראל ממשיכה להעניק ללקוחותיה פתרונות לריהוט ועיצוב הבית במחירים המשתלמים ביותר, בכפוף לתנאי המשק בישראל”.
אמנם, יש לא מעט טענות על איכות הריהוט באיקאה, אבל בסופו של דבר מדובר ברשת שמציעה מגוון עצום, זמינות, הרכבה עצמית לא מסובכת ומחירים נוחים.
לכן, הישראלים מקטרים אבל ממשיכים לקנות, ואיקאה ממשיכה להרשות לעצמה לגבות מהם את המחירים הגבוהים בעולם.