השוואת מחירים בין איקאה לבין רשתות אחרות מגלה...

השוואת מחירים בין איקאה לבין רשתות אחרות מגלה…

משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות מפרסמים השוואת מחירים – איקאה מול הרשתות והחנויות הישראליות. מה מסקנות ההשוואה? רמז נמצא בתגובת איקאה: "סקר מגמתי ולא הוגן"

שעות הפתיחה באיקאה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

איפה משתלם יותר לקנות ארון או ספה – באיקאה או בחנות רהיטים ישראלית? מובן שאי אפשר לענות על כך, כי זה תלוי בגורמים רבים – החל מגודל הארון, דרך החומרים שממנו הוא מיוצר ועד ההובלה וההרכבה. בכל זאת, למרות שלא מדובר במוצרים זהים, משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות פרסמו השוואת מחירים בין איקאה לבין חנויות ישראליות. לפי השוואת המחירים, איקאה יקרה לא רק בהשוואה לחו"ל, אלא גם בהשוואה לחנויות ישראליות. במשרד קובעים כי "חנויות הרהיטים הקטנות, שלא נהנות מכוח קנייה משמעותי, זולות בעשרות אחוזים מרשת איקאה במגוון מוצרים, וכך גם הרשתות הום סנטר ואייס". האם ניתן להתייחס להשוואה כאל השוואת מחירים מקצועית? ככלל, איקאה יקרה בישראל יותר מאשר במדינות אחרות בעולם – את זה כולנו יודעים, וגם כאן באתר פואנטה פרסמנו כתבות בנושא.

עם זאת, ולמרות האג'נדה של אתר פואנטה לתמוך באופן גורף בעסקים הישראלים בכלל ובעסקים ישראלים קטנים בפרט – השוואה בין איקאה לבין חנויות אחרות היא בעייתית, משום שלא ניתן באמת להשוות בין מוצרים שונים.

פואנטה

כמובן, כאן באתר פואנטה אנחנו מסכימים עם קריאת משרד הכלכלה וממליצים לצרכנים לבצע השוואת מחירים והשוואת איכויות בין איקאה לבין החנויות הישראליות. אולם, נראה ששר הכלכלה אלי כהן בוחר להשתמש באיקאה בעיתוי הזה לא במקרה, אלא בגלל הבחירות ההולכות וקרבות. בסופו של דבר, "אויב משותף" הוא אמצעי נוח לייצר אהדה, ויוקר המחיה הוא אחד הנושאים היותר רגישים מבחינת הציבור הישראלי.

מיטה באיקאה או מיטה בחנות רהיטים?

שר הכלכלה אלי כהן גייס את המועצה לצרכנות לבצע השוואת מחירים שיש להניח שהיא לא הייתה מרשה לעצמה לבצע אילו היא הייתה מקבלת את ההחלטה באופן עצמאי, שכן אי אפשר באמת להשוות בין ספה באיקאה לספה בחנות הרחוב הרצל – מבלי ששולחים למעבדה את שתי הספות ובודקים את איכות העץ, איכות הבד וכו'.

ייתכן שזו גם הסיבה שאי אפשר למצוא את ההשוואה באתר של המועצה לצרכנות.

במסגרת הבדיקה שערכה המועצה לצרכנות, נערכה השוואה של 25 רהיטים מקטגוריות שונות ביניהן רהיטי תינוקות, ארונות אחסון, פינות ישיבה, ריהוט לבית, אביזרי נוי, טקסטיל ועוד. הבדיקה העלתה פערים של עשרות אחוזים בין הרשתות.

המוצרים שבהם איקאה הייתה זולה יותר הם מיטת תינוק, שידת החתלה, ארון 2 דלתות, שידה לצד מיטה ומראה. ביתר המוצרים היא נמצאה יקרה יותר.

בין הנתונים שעולים מההשוואה של המועצה לצרכנות:

  • ארון 3 דלתות באיקאה נמכר ב-2,615 ₪, בעוד שבאייס ובהום סנטר הוא נמכר ב-924 ₪ בממוצע ובחנויות הקטנות ב-1,050 ₪ בממוצע. פערים של למעלה מ-150%.
  • שולחן בית ספר באיקאה נמכר ב-645 ₪, בעוד שבאייס ובהום סנטר הוא נמכר ב-195 ₪ בממוצע, ובחנויות הקטנות ב-466 ₪ בממוצע. פערים של עד 230%.
  • מיטה זוגית באיקאה נמכרת ב-1,595 ₪, בעוד שבאייס ובהום סנטר הוא נמכר ב-905 ₪ בממוצע. פער של כ-76%.

איקאה ישראל יקרה בעשרות אחוזים מאיקאה בחו"ל

במשרד הכלכלה מזכירים כי לאחרונה הם פרסמו השוואת מחירים בין איקאה ישראל לבין איקאה במדינות אחרות בעולם, וממנה עלה כי איקאה ישראל יקרה יותר ב-32% מהמדינות שנבדקו, למעט דנמרק. עוד עולה כי המדינות שבהן נרשם הפער הגבוה ביותר הן איטליה (56%), הולנד (56%) ואוסטריה (53%).

כאמור, במדור השוואת מחירים בפואנטה פרסמנו כמה פעמים השוואות כאלה – ולמרבה הצער מדובר במדיניות קבועה ושיטתית של איקאה. כך למשל, בעת השקת קטלוג איקאה באוגוסט 2019 ביצענו השוואת מחירים שאת פרטיה אפשר למצוא בכתבה "קטלוג איקאה 2020: הישראלים שוב משלמים יותר".

למרות זאת, הישראלים אוהבים את הרשת. לא במקרה איקאה ממשיכה לפתוח חנויות בישראל. בקרוב תיפתח חנות איקאה אשתאול – אשר תשרת את תושבי ירושלים והסביבה. זאת, לאחר פתיחת איקאה באר שבע, בנוסף לסניפי איקאה נתניה, איקאה ראשון לציון ואיקאה הקריות. נזכיר כי איקאה גם בחרה בישראל להיות המדינה השנייה שבה היא פותחת את איקאה מטבחים (IKEA KITCHENS).

למרות המחירים הגבוהים ולמרות שיש גם לא מעט תלונות נגד איקאה, הישראלים נוהרים לאיקאה לאורך כל ימות השנה, ובמיוחד בתקופות סייל, כמו סייל החורף באיקאה שהסתיים לפני מספר ימים. בתקופת הסייל, איקאה אכן מציעה הנחות נאות על חלק מהמוצרים.

כאמור, כאן באתר פואנטה, אנחנו תומכים בעסקים הישראלים באופן מתמיד ומעודדים את הצרכנים הישראלים לבחור לא רק בעסקים ישראלים – אלא בעסקים ישראלים קטנים ובינוניים שמתקשים להתמודד מול רשתות גדולות ועתירות ממון.

תגובת איקאה: "סקר מגמתי ולא הוגן"

מאיקאה ישראל נמסר: "לצערנו הסקר שפרסם משרד הכלכלה הוא מגמתי ובלשון המעטה אינו הוגן. לא יעלה על הדעת שהמועצה לצרכנות תשווה מוצרים מתוך ידיעה שאין קשר באיכות ובסגנון העיצוב ביניהם. אנו גאים על כך שבכל מקום שנפתח סניף חדש הסוחרים המקומיים צומחים, והתעסוקה עולה".

פואנטה

אל תחמיצו את המבצעים של פואנטה





 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות