קנס של יותר מ-3.5 מיליון שקל לחיפה כימיקלים בגין 4 חריגות בפליטת גזים - פואנטה

קנס של יותר מ-3.5 מיליון שקל לחיפה כימיקלים בגין 4 חריגות בפליטת גזים

בבדיקות פתע בין החודשים נובמבר 2015 למרץ 2016, התגלו ארבע הפרות בארבע ארובות. החברה: "המדידה שגויה, נערער"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

המשרד להגנת הסביבה מתכוון להטיל עיצום כספי בסך 3,624,400 שקל על מפעל חיפה כימיקלים ממפרץ חיפה, וזאת לאחר שבבדיקות פתע בין החודשים נובמבר 2015 למרץ 2016, התגלו ארבע הפרות בארבע ארובות בתנאי היתר הפליטה שלו:

* בנובמבר 2015 נמצא כי החברה חרגה בשיעור של כ-500% מערך הפליטה המרבי המותר למזהם פחמן חד חמצני (CO) מארובת דוד הקיטור. בעקבות החריגה, נשלח לחברה מכתב התראה.
* בדצמבר 2015 בוצעו שתי בדיקות פתע נוספות במפעל, ומצאו בארובה אחת חריגה בשיעור של 54%-40% מהריכוז המרבי המותר לתחמוצות חנקן (NO2).
* באותו מועד נמצא נמצאה חריגה בארובה אחרת בשיעור של 99%-43% מהריכוז המרבי המותר לתחמוצות חנקן.
* במארס 2016 נמצאה חריגה בארובה, בשיעור של 34%-22% מהריכוז המרבי המותר לתחמוצות חנקן.

אלא שלא בטוח שבספו של דבר תשלם החברה את הסכום המאוד גבוה הזה. החברה יכולה לערער הן על גובה הקנס והן על נסיבות המקרה, והסכום הסופי עשוי לצנוח לסכום מינימלי של 2 מיליון שקל. תגובתה של החברה מעידה על כך שזה אכן מה שבכוונתה לעשות:

תגובת חיפה כימיקלים: "מדובר בנתונים שנמסרו לחברה בגין בדיקות שנערכו לפני כשנה ואשר יש לחברה יסוד סביר להניח כי בדיקות אלה נעשו באופן שאינו תואם את שיטות המדידה הראויות. בכוונת חיפה כימיקלים לערער על קביעות המשרד לאיכות הסביבה ולהציג נתונים שונים מאלה הכתובים בהודעות לעיתונות".

חיפה כימיקלים, שהסמל היותר מוכר שלה הוא מיכל האמוניה המפורסם במפרץ חיפה, מייצרת חנקת אשלגן, דשנים מיוחדים וכימיקלים לתעשייה. מדובר בחברה רב-לאומית שבסיסה בישראל. היא נוסדה ב-1966 על ידי ממשלת ישראל, אך מאז 1989 במטרה נמצאת בבעלות פרטית של חברת אחזקות אמריקאית, בשליטת קבוצת טראמפ (אין קשר לדונלד טרמאפ). חוץ מהמפעל בחיפה, יש לחברה גם מפעל בדרום (חיפה כימיקלים דרום).

רק לפני שבוע הודיע המשרד להגנת הסביבה כי מפעל חיפה כימיקלים דרום זומן לשימוע לאחר שחרג מתקני הפליטה בארובות ולא דיווח כנדרש למשרד להגנת הסביבה על דליפת חומצה שאירעה בשטחו. השימוע יתקיים בעוד שבוע וחצי, ב-11 בספטמבר, ולאחריו יוחלט לגבי הפעולות הבאות מול המפעל – לרבות הטלת עיצום כספי, ביטול היתר הרעלים ופתיחה בחקירה פלילית.

זאת, בעקבות אירוע של דליפת חומצה חנקתית שאירע במפעל בתחילת החודש ולא דווח כנדרש למשרד להגנת הסביבה.

במשרד להגנת הסביבה שמעו על הדליפה מהמשטרה ולא מהמפעל עצמו, למרות שכתוצאה מדליפת החומצה פונו שלושה עובדים לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה. במשרד ציינו שאי-הדיווח מהווה הפרה של תנאי היתר הרעלים ואף עבירה לכאורה על הוראות חוק חומרים מסוכנים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות