רפורמת המדבקות: מדבקה ירוקה על מוצרי מזון תגלה לכם אם הם בריאים

רפורמת המדבקות: מדבקה ירוקה על מוצרי מזון תגלה לכם אם הם בריאים

בין אם אתם קונים גבינה צהובה ובין אם קילו תפוחים, בקרוב תיכנס רפורמת המדבקות לתוקף והצרכנים יידעו בקלות כמה סוכר, מלח ושומן רווי יש במוצר שהם בוחרים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רפורמת המדבקות על מוצרי מזון נמצאת ממש מעבר לפינה, והיום מפרסם משרד הבריאות את התנאים לסימון מזונות בסמל ירוק. צרכן שיראה על מוצר מזון כלשהו מדבקה ירוקה, אמור להבין ממנה כי המוצר עומד בהמלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה מבחינת הערכים התזונתיים שלו.

כלומר, בדומה לרמזור ירוק שמאותת לנהגים כי אפשר לנסוע, מדבקה ירוקה תאותת לצרכנים כי המוצר אינו מכיל כמות גדולה של סוכר, מלח או ושומן – אלא כמות שעומדת ברף המרבי שקבע משרד הבריאות. עם זאת, מאחר שמדובר ברשות ולא בחובה – על הצרכנים לזכור כי יש גם מוצרים שעומדים בהמלצות משרד הבריאות אך אינם מסומנים, וזאת משום שהיצרן בחר שלא לסמן אותם.

המדבקה תופיע בחזית האריזה, והיא רלבנטית למוצרי מזון מהקבוצות הבאות: חלב, יוגורטים, גבינות, טופו, משקה סויה, שמנים צמחיים מסוימים, זרעים ואגוזים, דגנים, קטניות, טחינה, סלט טחינה, דגים, ביצים, עופות, פירות וירקות. כדי לקבל מדבקה ירוקה, נדרשת מידת עיבוד מינימלית והימנעות מחומרים מזיקים כגון עודף שומן רווי, סוכר ומלח.

רפורמת המדבקות: מה אומרות המדבקות האדומות?

מדבקות אדומות

כאן במדור הבריאות של אתר חדשות הצרכנות פואנטה, עקבנו אחר תהליך החקיקה הלא פשוט של רפורמת המדבקות. כזכור, תעשיית המזון התנגדה באופן חריף לרפורמה, בשל החשש שסמלים ברורים ופשוטים על מוצרי מזון עם כמות גבוהה מדי של סוכר, מלח או שומן רווי – יגרמו לצרכנים לחשוב פעמיים אם לקנות את אותם מוצרים. הרעיון העומד מאחורי הרפורמה הוא שבמקום שהצרכן יצטרך להפוך כל מוצר ומוצר ולקרוא באותיות קטנטנות מונחים שאיננו מבין, המדבקות האדומות יאותתו לו אם המוצר מכיל סוכר רב מדי, מלח רב מדי או שומן רב מדי – על סמך ערכים מרביים שקובע משרד הבריאות.

כאמור, כחלק מהרפורמה, הוגדר רף מרבי לערכי נתרן (מלח), סוכרים ושומן רווי במוצרי מזון. מוצרים שיכילו כמות גבוהה שחוצה את הרף, יסומנו בסמל האדום בקדמת האריזה, הן עבור מזון מוצק והן עבור מזון נוזלי.

הרף המרבי המותר בפעימה ראשונה של המדבקות האדומות – 1.1.2020:

הרף המרבי המותר בפעימה השנייה של המדבקות האדומות – 1.1.2021:

לא רק מדבקות – גם כפיות סוכר

 מעבר למדבקות האדומות, יש עוד כמה שינויים שמטרתם להסביר לצרכן טוב יותר כיצד אותו מוצר מזון ישפיע על בריאותו:

  • סדר הופעת פרטי הסימון התזונתי בטבלה השתנה, בהתאם לסדר הנהוג במדינות רבות בעולם כמפורט להלן – תכולת הערך הקלורי של המזון, תכולת השומנים (מתוכם: חומצות שומן הרוויות, חומצות שומן טראנס והכולסטרול), נתרן, תכולת הפחמימות, (מתוכן: הסוכרים, הרב כוהליים והעמילנים), סיבים תזונתיים, תכולת החלבונים, הוויטמינים והמינרלים.
  • חיוב סימון מספר כפיות הסוכר בטבלת הסימון התזונתי, החל מתכולה כוללת של – 2 גרם סוכרים ב-100 גרם או מיליליטר מוצר מזון, מתחת לסימון של תכולת הסוכרים בגרמים.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות