עוקץ הקשישים: 5 חשודים יועמדו לראשונה לדין. העונש הצפוי: מאסר. קונים ונהנים?

עוקץ הקשישים: 5 חשודים יועמדו לראשונה לדין. העונש הצפוי: מאסר

החשודים הפעילו את החברות קנייה בטוחה, קונים ונהנים, סופר לייף ואחרות, ורימו צרכנים בשיטתיות במסגרת מה שזכה לכינוי "עוקץ הקשישים"

קונים ונהנים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏עוקץ הקשישים הוא אחת התופעות היותר מכוערות בתוך מגוון העוולות שחברות גורמות לצרכנים – וכאן באתר פואנטה אני עוקבת אחרי הטיפול בנושא על-ידי הרשות להגנת הצרכן לאורך השנים. למרבה הצער, למרות שרוב החרות מוכרות ורוב השיטות מוכרות גם הן, יש עדיין נפגעים רבים, בעיקר קשישים וצרכנים מוחלשים. נקודת אור קטנה אפשר למצוא בשני דברים שקרו בימים האחרונים:

האחד הוא החלטה להעמיד לדין בכפוף לשימוע 5 חשודים שהפעילו שורת חברות שעקצו צרכנים. העונש הפוטנציאלי, לאור החשדות הכבדים, הוא מאסר של מספר שנים. מדובר בפעם הראשונה שעוקץ קשישים ייגמר בכלא – אם אכן כך יהיה.

השני הוא החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שחברות האשראי יוכלו להפסיק להעביר כספים לחברות שעוקצות צרכנים.

הנה הפרטים:

קונים ונהנים או עוקצים ונענשים?

אחד המאפיינים של עוקץ צרכנים ועוקץ קשישים בשיטת השיווק הישיר הוא השימוש בשמות שונים לחברות שנפתחות ונסגרות כל שני וחמישי – כאשר השיטה תמיד דומה וכך גם האנשים שמפעילים אותן. במקרה זה מדובר בחברות "סופר לייף", "קנייה זהב", "קונים ונהנים", "קניה בטוחה", "גוד סרוויס" ו"קניה לבית".

במשך השנים 2015-2018 החברות הללו לא הפסיקו להפיל בפח צרכנים – וכעת יש לקוות שהשותפים למעשה ישלמו מחיר כבד.

בתחילת השבוע הודיעה פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) לתושבת ראשון לציון (השם שמור במערכת), כי נשקלת העמדתה לדין בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לפשע, השמטת הכנסה, הלבנת הון, עבירות מס, פגיעה בפרטיות, עבירות בנוגע לניהול מאגר מידע ועבירות לפי חוק הגנת הצרכן.

הודעה דומה קיבלו ארבעה חשודים נוספים, ששימשו כבעלי החברות.

לפי כתב החשדות, החשודים קשרו קשר ופעלו במסגרת תכנית מרמה שיטתית ומאורגנת שפגעה, בין היתר, באוכלוסיות מוחלשות ובקשישים. זאת, באמצעות אנשי קש והחברות שהקימו במהלך השנים.

איך פעלה השיטה?

נציגי החברות נהגו לפנות לקורבנות ולומר להם שהם חברים במועדון של אחת מהחברות. על סמך מצג מטעה זה, נדרשו הקורבנות בעילות שונות לשלם סך של אלפי שקלים, לרוב באמצעות כרטיסי האשראי.

על פי החשד, באותן חברות הועסקו עשרות עובדים, רובם טלפנים, שפנו ישירות לקורבנות באמצעות פרטי התקשרות שסיפקה החשודה. הם נהגו להפעיל עליהם לחץ, להפחיד אותם ולטלפן אליהם ללא הרף, עד שקיבלו במרמה מהקורבנות את פרטי האשראי שלהם לצורך ביצוע חיוב באלפי שקלים לקורבן.

גם פוגעים בצרכנים וגם מעלימים מס

מהחקירה עולה חשד כי החשודה עשתה שימוש בחשבוניות פיקטיביות או מזויפות בגובה של כ-12 מיליון ₪, לא דיווחה על מלוא ההכנסה מהפעילות העסקית וביצעה עבירות בניגוד לחוק איסור הלבנת הון.

ברשות המסים סבורים שהחשודה העלימה מס בקנה מידה גדול. מדובר ב-20 מיליון ₪ שעליהם לא דיווחו לרשויות המס.

ליתר החשודים מיוחסת מרמה, הלבנת הון ועבירות מס בהיקפים של 800,000 ₪ עד 10 מליון ₪, כל חשוד לפי חלקו.

לאור העובדה שמדובר גם בעבירות נגד צרכנים וגם בחשד להעלמת מס, החקירה נוהלה בשיתוף פעולה מלא בין המשטרה לרשויות אכיפה נוספות ובהן הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, רשות המיסים, הרשות להגנת הפרטיות והמוסד לביטול לאומי ולוותה על ידי פרקליטות ת״א פלילי.

פואנטה




דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות