עוקץ הקשישים: חברת הום סייל תיקנס ביותר מ-8 מיליון שקל

עוקץ הקשישים: חברת הום סייל תיקנס ביותר מ-8 מיליון שקל

כך פעלה חברת הום סייל… כדאי לקרוא בעיון, משום שעוקץ קשישים הוא תופעה מכוערת וכל אחד יכול לפיפול קורבן לנוכלים

הום סייל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

‏‏‏‏‏‏




שוב ושוב אתר פואנטה מסקר את תופעת עושק הקשישים, אבל התופעה נמשכת. הרשות להגנת הצרכן חוקרת תלונות רבות ומדי כמה חודשים מודיעה לעוד חברה כי היא קונסת אותה. עם זאת, מרגע ההודעה עד רגע התשלום בפועל יכול לעבור זמן. הכוכבת התורנית היא חברת הום סייל לשיווק טלפוני. הרשות להגנת הצרכן הודיעה כי בכוונתה להטיל קנס על הום סייל בסך 8,278,400 ₪ – וזאת בשל הטעיה והשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים, ביניהם קשישים. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה משה רוזן.

מאחורי המונח המשפטי "השפעה בלתי הוגנת" מסתתרים שקרים, הונאה והפעלת לחץ שגרמו לקשישים להוציא מאות אלפי שקלים על מוצרים שאינם צריכים.

הרשות להגנת הצרכן: "כך פעלה השיטה של חברת הום סייל"

מחקירת הרשות עולה כי חברת הום סייל נהגה ליזום בעצמה שיחות טלפון לצרכנים, רובם ככולם קשישים, כדי לשכנע אותם לרכוש תכשיטי זהב ויהלומים, מכשירי חשמל, כלי מיטה ועוד. באותן שיחות טלפון היא הטעתה אותם והפעילה עליהם לחץ והשפעה בלתי הוגנת בדרכים שונות:

  •  הצגת חובות (לכאורה) לצרכנים – החברה הציגה לצרכנים מצג שווא לפיו הם חייבים לכאורה סכומי כסף לחברה, בעוד שהחוב כנטען לא היה קיים. כאשר הצרכנים טענו כי אין להם חוב בחברה וביקשו לראות אסמכתאות המעידות על החוב לטענת החברה, נציגי החברה סירבו לספק אסמכתא לקיומו של החוב ואף הזהירו כי אי תשלום החוב לכאורה יביא לנקיטת הליכים משפטיים. לעיתים מסרו נציגי החברה לצרכנים כי אלו היו חברים במועדון הלקוחות של החברה והחוב נובע מאי תשלום דמי החברות במועדון, מדובר היה במצג שווא מטעה.
  • הספקת מוצרים ללא בקשת הצרכנים – החברה סיפקה לצרכנים מוצרים שלא על פי בקשתם המפורשת וגבתה מהם כסף עבור אותם המוצרים. במקרים מסוימים, לאחר תשלום "חוב" על ידי הצרכנים, נשלחו אליהם מוצרים ללא בקשתם ותשלום ה"חוב" נרשם ברישומי החברה כרכישת המוצרים שסופקו, למרות שהצרכנים לא ביקשו את אותם מוצרים וחשבו כי עליהם לשלם חוב על פי החברה.
  • הטעיה בתנאי הביטול של העסקה – החברה הטעתה את הצרכנים בכך שבכל החשבוניות שסיפקה לצרכנים נכתבו תנאים מטעים באשר לזכות הביטול של הצרכנים. כך למשל, ניתנה אפשרות ביטול עסקה של 14 ימים מיום העסקה, למרות שהחוק מאפשר ביטול תוך 14 ימים מיום העסקה או מיום קבלת מסמך הגילוי – לפי המאוחר מביניהם.
  • אי גילוי פרטים במהלך שיחת המכירה – החברה לא ציינה באף שיחת שיווק פרטים באשר לזכות הצרכן לבטל את העסקה.
  • אי מסירת מסמך גילוי לאחר העסקה – לאחר ביצוע העסקה, החברה לא מסרה לצרכנים מסמך גילוי כנדרש על פי החוק, ובכלל זה פרטים בדבר האופן שבו צרכן יכול לבטל את העסקה בהתאם להוראות החוק, וכן מידע בדבר האחריות לנכס, שם היצרן וארץ ייצור הנכס.

נכנסתם כבר למדור המבצעים השווה של פואנטה? 

הרשות להגנת הצרכן: "מקרים מזעזעים של ניצול קשישים"

"מדובר בעיצום כספי גבוה שמדגיש את ההפרות הרבות שנעשו על ידי חברת הום סייל", אומרת אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין. "מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה חשפו מקרים מזעזעים של ניצול הצרכנים שברובם קשישים".

עם זאת, למרות שהקנס גבוה, הוא משקף הנחה של 20% מגובה הקנס המקורי, שהיה אמור לעמוד על יותר מ-10 מיליון שקל, בשל העובדה שלחברה אין עברות קודמות. כעת החברה יכולה לערער על הקנס – ויש להניח שכך תעשה.

כך הפסידו קשישים כמעט 10 מיליון שקל תוך שנה וחצי

לאחרונה פרסם מטה המאבק בעושק הקשישים נתונים עצובים ומקוממים על עושק הקשישים בישראל. נזכיר כי את מטה המאבק הובילה חברת הכנסת מירב כהן (כחול לבן) עוד לפני בחירתה לכנסת, וכעת היא מקדמת את המאבק בתופעה ממקום מושבה בכנסת. לפי נתוני המטה, אשר פורסמו בראשית ינואר 2019, עוקץ קשישים חסרי ישע הניב לנוכלים תוך שנה וחצי 9.7 מיליון שקל. בתקופה שבין יוני 2018 ועד סוף 2019 פנו למטה 1,180 איש, מרביתם קשישים וחלקם הקטן בעלי מוגבלויות. התלונות הוגשו נגד 163 חברות מסחריות וגופים ציבוריים. זאת, בשעה שהרשות להגנת הצרכן אמורה לפעול ולמגר את התופעה.

בעבר – קנס לחברות ביג סייל, פמילי דיל ולירף

כפי שפרסמנו במדור "חקיקה ומיצוי זכויות" באתר פואנטה, בעבר הודיעה הרשות להגנת הצרכן על קנסות שונים, ביניהם קנס בגובה 5.2 מיליון שקל לחברת ביג סייל, אשר עליו היא הודיעה בספטמבר 2018; קנס של 5.3 מיליון שקל לחברת פמילי דיל שעליו היא הודיעה בנובמבר 2018
לחברת; קנס לחברת לירף בגובה של כ-10 מיליון שקל, שעליו היא הודיעה במאי 2018 וקנס לחברת הלפ פי.סי בגובה 5.1 מיליון שקל, שעליו היא הודיעה בינואר 2019.

בנוסף, לפני שנה פרסמנו כאן את דברם מעצרם של 15 חשודים בגין 150 תלונות על ביטוח פיקטיבי למוצרי חשמל ועוד.

בתחקיר של מתן חודורוב מערוץ 13 רואיינה קשישה שנפלה קורבן לחברת ר. אלקטריק – הנמצאת באותה בעלות. החברה פיתתה אותה להזמין מוצרים כמו גריל, שואב רובוטי, כריות, סירים ומכשירי חשמל בסכום כולל של 209,000 שקל (!). המוצרים נמכרו לה במחירים מופקעים, כמו 2000 ש"ח על סט מצעים של כיתן שמחירו הרשמי הוא כ-700 שקל ועוד.

נראה שאין הרתעה – לא כלכלית ולא פלילית – משום שהתופעה אינה נפסקת. הנוכלים ממשיכים לעקוץ וגורפים לכיסם מיליוני שקלים, כשהם מתעללים בצרכנים חסרי אונים ומצפצפים על רשויות החוק.

פואנטה





 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות