לאחר חשיפת מאות אלפי ביקורות מזויפות באמזון ובגוגל - חקירה רשמית בבריטניה

למה לא כדאי לכם לסמוך על הביקורות שאתם קוראים באמזון

לא תאמינו כמה עולה לקנות ביקורות מזויפות שגורמות לכם להחליט מה לקנות באמזון ובגוגל. רשות התחרות הבריטית פותחת בחקירה – מתי בארץ?

ביקורות מזויפות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מכירים את זה שאתם עומדים לקנות משהו באמזון ומתלהבים מהדירוג הגבוה של המוכר או של המוצר? מיליוני צרכנים בעולם מסתמכים על ביקורות באמזון כדי להחליט אם ומה לקנות, אבל רבות מהביקורות האלה מזויפות ונקנות בכסף. כעת פותחת רשות התחרות הבריטית באופן רשמי בחקירה נגד אמזון וגוגל.

"אנחנו חוששים שמיליוני צרכנים מבצעים קניות אונליין לאחר קראו חוות דעת שקריות, אשר בעקבותיהן הם בחרו לרכוש מוצרים מסוימים ממוכרים מסוימים", אמר השבוע ראש רשות התחרות הבריטי.

ביקורות מזויפות באמזון – העסקים ההוגנים מפסידים

מעבר לפגיעה העצומה בצרכנים, נגרם גם נזק אדיר לעסקים שלא קונים ביקורות מזויפות. רשות התחרות הבריטית ציינה כי היא חוששת גם כי "עסקים שומרי חוק" שמוכרים דרך אמזון וגוגל עלולים להפסיד כסף רב ולהיות בעמדת נחיתות מול חברות אחרות שמקדמות את עצמן באמצעות המלצות כוזבות.

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

"חשוב שאותן חברות ענק ייקחו אחריות ויפקחו על אמינות הביקורות. אנחנו נכונים לנקוט צעדים אם נגלה שהן לא עושות מספיק בנושא", נמסר מרשות התחרות הבריטית.

תחקיר WHICH: כמה עולה ביקורת חיובית?

אין ספק שהנושא הזה של ביקורות מזויפות לא חדש, ועדיין הוא מרגיז בשל ההשפעה העצומה שיש לחוות הדעת על החלטות הקנייה של הצרכנים. כאן באתר פואנטה פרסמנו כמה וכמה ידיעות בנושא לאורך השנים.

בשנה שעברה פורסם בעיתון וול סטריט ג'ורנל תחקיר בנושא זה, ובפברואר האחרון פרסם ארגון הצרכנים הבריטי WHICH תחקיר שחשף שורת אתרים שהציעו שירות כתיבת חוות דעת לפרסום במרקטפלייס של אמזון כדי לשפר את הדירוג. החברה אמרה כי היא חשפה תעשייה משגשגת של קניית עשרות אלפי חוות דעת תמורת 5 דולר לאחת.

הטענה: אמזון וגוגל מעלימות עין מביקורות מזויפות

יש להבין כי ענקיות כמו אמזון וגוגל יכולות לזהות דפוסי פעולה שחוזרים על עצמם ויכולים להעיד על ביקורות מזויפות, אך ברשות התחרות הבריטית סבורים שהן לא טורחות לעשות זאת, או לפחות לא מספיק.

פואנטה בטלגרם

כך למשל, הן יכולות לזהות אם אותם משתמשים סקרו את אותם מוצרים ואותם מוכרים באותו זמן, או לזהות אם נוסח חוות הדעת יכול לרמז על כך שהסוקר קיבל תשלום או הטבה כדי לכתוב חוות דעת חיובית.

ברשות התחרות בודקים גם אם אמזון וגוגל חוקרות בעצמן חוות דעת מזויפות ומסירות אותן מיד, וכן בודקים אילו סנקציות הן מטילות על מי שמזייף חוות דעת.

השאלה היא עד כמה זה מזיז לאמזון או לגוגל שננקטים נגדן צעדים, וכמובן, אילו צעדים בכלל יינקטו. נכון לעכשיו לא ברור מה השלב הבא – האם תצא רק דרישה להתחייבות מצד אמזון וגוגל לשנות את התנהלותן ביחס לחוות דעת מזויפות, או שהמצב יידרדר עד כדי הגעה למשפט. נכון לעכשיו, בבריטניה לא נקבע סופית אם אמזון וגוגל הפרו את החוק הבריטי בכך שלא עשו די כדי למנוע חוות דעת מזויפות.

מבחינת הצרכנים בעולם ובארץ, דבר אחד ברור – צרכן שמבקש לקנות מוצר כלשהו אונליין לא יכול להסתמך על חוות הדעת…






 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות