מהן בדיקות הראייה שכדאי להכיר?

מהן בדיקות הראייה שכדאי להכיר?

החל מבדיקת ראייה שגרתית, דרך בדיקה לעיוורון צבעים ועד בדיקת תנועת עיניים – הנה רשימה חלקית של בדיקות ראייה שונות שכנראה תעברו לאורך החיים

בדיקות ראייה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

בדיקת עיניים יכולה להיות מכריעה כדי לשמור על בריאות העין ועל ראייה תקינה. לא מדובר בבדיקה אחת, אלא למעשה בסדרה של בדיקות ופעולות להערכת בריאות העיניים, לזהות כל בעיית ראייה ולקבוע את הטיפול המתאים. בדיקות עיניים מומלצות לאנשים בכל הגילאים, מתינוקות ועד קשישים, שכן בדיקות סדירות יכולות למנוע אובדן ראייה.

במהלך בדיקת ראייה, אופטומטריסט או רופא עיניים יעריכו היבטים שונים של הראייה שלכם, כולל את יכולתכם לראות למרחק קצר וארוך, את הראייה ההיקפית שלכם ואת היכולת לזהות צבעים. הם עשויים גם לבדוק מצבים כמו גלאוקומה, קטרקט וניוון מקולרי, שעלולים לגרום לאובדן ראייה אם לא מקבלים טיפול מתאים.

בדיקות ראייה שונות

בדיקת חדות ראייה

בדיקת חדות הראייה היא אחת מבדיקות הראייה הנפוצות ביותר לזיהוי קושי בראייה למרחק. כידוע, במהלך בדיקה זו, תתבקשו להקריא אותיות או מספרים מתרשים הממוקם במרחק מסוים. הציון שתקבלו יצביע על חדות הראייה שלכם. אם יש לכם 20/20 ראייה, זה אומר שאתם יכולים לראות בגובה 20 רגל מה כמו אדם עם ראייה תקינה. אם הציון נמוך מ-20/20, זה אומר שיש לכם לקות ראייה ייתכן שתצטרכו להתחיל להרכיב משקפיים או עדשות מגע.

בדיקת ראיית צבעים

מבחני ראיית צבעים מודדים עד כמה אתם יכולים להבחין בין צבעים שונים. בדיקה זו חשובה כדי לזהות עיוורון צבעים. אמנם, אין קושי לחיות חיים רגילים לגמרי עם עיוורון צבעין, אך הוא יכול להשפיע על יכולתכם לעבוד בתחומים מסוימים, כגון תעופה, שבהם זיהוי צבעים חשוב במיוחד. ישנם סוגים שונים של בדיקות ראיית צבעים, אבל הנפוצה שבהן היא בדיקה בשם Ishihara. במהלך בדיקה זו, תוצג בפניכם סדרה של צלחות עם נקודות בצבעים שונים. עליכם לזהות את המספר או הצורה המוסתרים בתוך הנקודות.

בדיקת שדה ראייה

בדיקת שדה הראייה מודדת את הראייה ההיקפית, שהיא היכולת שלכם לראות עצמים לצד יכולת הראייה המרכזית שלכם. במהלך בדיקה זו, תתבקשו להביט ישר קדימה בזמן שאורות או חפצים מהבהבים בחלקים שונים של שדה הראייה שלכם. אתם צריכים ללחוץ על כפתור בכל פעם שאתם רואים את האור או האובייקט. בדיקה זו יכולה לזהות בעיות בראייה ההיקפית שלכם, שעלולות להיגרם על ידי מחלות עיניים כגון גלאוקומה.

בדיקת מיקוד

בדיקת מיקוד מודדת את התפקוד של המערכת הדו עינית, עבודת שרירי העיניים, התיאום ביניהם ואופן עיבוד המידע על ידי המוח. בדיקה זו חשובה מכיוון שהיא יכולה לזהות בעיות כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה. במהלך הבדיקה תתבקשו להסתכל דרך מכשיר הנקרא phoropter . האופטומטריסט יראה לכם עדשות שונות וישאל אתכם איזו מהן נותנת לכם את הראייה הטובה ביותר. על בסיס התגובות שלכם, האופטומטריסט יכול לרשום את מרשם למשקפיים או עדשות מגע.

בדיקת תנועת עיניים

מבחן תנועת העיניים מודד את יכולתכם לעקוב אחר עצמים נעים ולהעביר את המבט מאובייקט אחד למשנהו. בדיקה זו חשובה מכיוון שבעיות בתנועות העיניים יכולות להשפיע על היכולת שלכם לקרוא, לנהוג ולבצע פעילויות אחרות. במהלך הבדיקה תתבקשו לעקוב אחר חפץ נע בעיניים או להעביר את המבט מחפץ אחד למשנהו. האופטומטריסט יתבונן כיצד עיניכם זזות ויוודא שהן נעות בצורה סימולטנית.

כיסוי עיניים

מבחן הכיסוי מודד עד כמה העיניים שלכם מסוגלים לעבוד יחד. במהלך הבדיקה תתבקשו להתמקד בחפץ קטן בזמן שהאופטומטריסט מכסה עין אחת ולאחר מכן את השנייה. האופטומטריסט יראה כיצד עיניכם זזות כאשר הכיסוי הוסר. בדיקה זו יכולה לזהות בעיות כמו פזילה, שהיא מצב שבו העיניים אינן מתיישרות כראוי.

הרחבת אישונים

הרחבת אישונים היא הבדיקה הכוללת הטלת טיפות בעיניים כדי להגדיל את האישונים. זה מאפשר לאופטומטריסט לראות את החלק הפנימי של העיניים שלכם בצורה ברורה יותר. במהלך הבדיקה, ייתכן שתחוו ראייה מטושטשת זמנית ורגישות לאור. חשוב לציין שאסור לנהוג לאחר בדיקה זו, שכן הראייה שלכם עלולה להיפגע באופן זמני.

לבדוק כדי לראות

בדיקת עיניים חשובה מכמה סיבות. ראשית, היא יכולה לזהות ולאבחן מחלות עיניים פוטנציאליות ומצבים שעלולים להיעלם מעיניכם. גילוי וטיפול מוקדם במצבים אלו יכולים למנוע מהם לנזק משמעותי יותר. שנית, בדיקת עיניים יכולה לקבוע אם אתם זקוקים לעדשות או למשקפיים. זה יכול לשפר את הראייה שלכם ולמנוע מכם בעיות בעיניים וכאבי ראש. לבסוף, בדיקת עיניים יכולה לאבחן גם בעיות בריאותיות בסיסיות כמו סוכרת ולחץ דם גבוה, שיכולות להיות להן השלכות חמורות על בריאות העיניים שלכם.

1
נגישות