הולכים ברגל על שביל אופניים? בקרוב תקבלו קנס

הולכים ברגל על שביל אופניים? בקרוב תקבלו קנס

אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק שתאפשר לפקחי עירייה לקנוס רוכבי אופניים חשמליים שמסכנים את הסביבה והולכי רגל שהולכים על שבילי אופניים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם נוהגים ללכת על שבילי אופניים ומסרבים לעבור למדרכה, בקרוב תיחשבו עבריינים ותקבלו קנס מפקחי עירייה – כך הוחלט במסגרת הצעת חוק שאושרה היום לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה. מדובר בסעיף מתוך החוק שמאפשר לפקחי עירייה לקנוס רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שמפרים את החוק, אשר עליו דיווחתי כאן לאחרונה. גובה הקנס טרם נקבע מכיוון שהוא יהיה בסמכות העיריות עצמן.

הסעיף הנוגע לקנסות להולכי רגל חולל סערה בוועדה, כאשר מי שהובילה את התמיכה בו היא סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, שאמרה כי "גדולתו של החוק שהוא מסדיר את האכיפה מדופן ועד שפת מדרכה, מול כל המשתמשים בדרך ובתנאי שיש להם אלטרנטיבה. לכן נכון לבצע אכיפה גם נגד הולכי רגל". עמדה דומה הציגו גם נציגת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרב רפאלי, וגם נציגת קהילת הולכי הרגל חגית אוריין. לעומתם, אמרה חברת הכנסת מירב בן ארי (כולנו) כי היא עצמה רוכבת על אופניים ומעירה להולכי רגל על שבילי אופניים, אך עדיין לתת קנסות להולכי הרגל זה צעד דרסטי מדי, כמו גם מתן סמכויות האכיפה לפקחים.

בעקבות זאת אישרה הוועדה את ההצעה של יו"ר הוועדה, איתן כבל (המחנה הציוני), לפיה האכיפה נגד הולכי הרגל תחל להתבצע רק 3 חודשים לאחר שהחוק ייכנס לתוקף.



כבל דרש מהרשויות המקומיות לצאת בקמפיין הסברה בנושא כבר בתקופה הקרובה, כדי שהולכי הרגל יידעו על האכיפה.

מדובר בהצעת החוק הממשלתית מוזגה יחד עם הצעת חוק פרטית באותו נושא של ח"כ מירב בן ארי וחברי כנסת רבים נוספים.

כזכור, לפי הצעת החוק, כדי להגביר את האכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים המסכנים את הציבור, פקחי עירייה יוכלו להעניש ולקנוס רוכבים מפרי חוק שנוהגים על המדרכה, משוחחים בסלולרי או רוכבים עם אוזניות. הפקחים יקבלו סמכות להורות על פינוי הדרך ותהיה להם סמכות להוציא אוויר מהגלגלים, לגרור את האופניים, לעכב את הרוכבים ולתת להם קנסות.

electrics

ומה יקרה אחרי שהאופניים ייגררו? בדיון התברר כי כוונת הרשויות במקומיות למכור כלים שלא נדרשו, כדי לכסות את ההוצאות. היו"ר כבל וח"כ בן ארי החליטו לקבוע כי ניתן יהיה למכור את הכלים רק אחרי 60 יום, במידה ולא נדרשו. זאת, מחשש שנערים יחדדו לספר על הדבר להוריהם, וייגרם להם נזק כספי כבד.

כדי שהרשויות המקומיות לא ינצלו את כל התהליך כדי להעשיר את קופתן באופן שרירותי, הוחלט כי הקנסות עבור גרירה ואחסנת הכלים ייקבעו כך שישקפו את עלותם. היו"ר כבל דרש כי הרשויות המקומיות ידווחו לוועדה על הקנסות והתשלומים כדי לוודא שכך יהיה. שר הפנים והמרכז לשלטון מקומי ידווחו לוועדת הכלכלה, פעם בשנתיים, על גובה האגרות והתשלומים שנגבו עבור הגרירה והאחסנה. הדיווח הראשון לוועדה יימסר שנה לאחר כניסת החוק לתוקף.

הצעת החוק לא מחייבת את הרשויות לבצע אכיפה, אלא מאפשרת להן לעשות זאת בהתאם לנוהל.

מתי כל זה יקרה? החוק יכנס לתוקף חצי שנה לאחר פרסומו ברשומות, רק לאחר שמשטרת ישראל תקבע נוהל אכיפה, שיאשר היועץ המשפטי לממשלה ולאחר מכן יובא לאישור מועצת הרשות המקומית. עם זאת, השר לביטחון הפנים יוכל לדחות את הכניסה לתוקף של החוק, במידה ולא הסתיימה הכנת הנוהל, לתקופה של עד 3 חודשים נוספים בצו באישור ועדת הכלכלה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות