הנה זה קורה. מעט מדי ומאוחר מדי מפרסם הערב שר התחבורה ישראל כ”ץ את התוכנית שאמורה לעשות סדר בכבישים ובשבילי האופניים החשמליים. מעט מדי, מפני שהתוכנית משאירה קצוות פתוחים בנוגע לאכיפה. מאוחר מדי, מפני שמתחילת שנת 2018 נהרגו כבר 16 רוכבי אופניים חשמליים, מתוכם 4 נערים מתחת לגיל 16. רוכבים רבים נפצעו – וכך גם הולכי רגל שנפגעו מהם.
אלה עיקרי התוכנית, שתיכנס לתוקף רק בינואר 2019:
- רוכבי האופניים החשמליים יחולקו לשני סוגים: קבוצה אחת של בעלי רישיון נהיגה וקבוצה שנייה של תלמידים בני 16 הלומדים תיאוריה בבתי הספר.
- תלמידים שלא עברו עדיין תיאוריה, ילמדו קורס קצר שבסופו בחינה. בסיום הם יקבלו אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים.
- נער מתחת לגיל 16 שייתפס רוכב על אופניים חשמליים ייענש בדחיית הוצאת רישיון הנהיגה בשנה. בנוסף, האופניים שלו יוחרמו.
- מי שיהיה מעורב בהעלאת סף המהירות המירבית של האופניים (המהירות המותרת של האופניים החשמליים היא 25 קמ”ש בלבד) – ייקנס ב-10,000 שקל.
- יועלו הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק (ללא קסדה, מתחת לגיל 16, תוך שיחה בטלפון או עם אוזניות).
- תיבדק אפשרות שלאופניים החשמליים תהיה לוחית זיהוי.
- תיבדק האפשרות שנסיעה בלילה תתקיים רק עם אפוד זוהר ופנס.
התוכנית לא מגדירה מיהו זה שישלם את אותו קנס של 10,000 שקל, וגם לא מגדירה מה גובה הקנס המוגדל על נסיעה ללא קסדה וכו’.
הכבישים ושבילי האופניים מלאים ב-כ-300 אלף זוגות אופניים חשמליים, ויש לקוות שאנחנו לא עדים פעם נוספת לפתרון בדמות אקמול למחלת הסרטן.