עד מתי תחכו לקבלת החזר מאל על? שימו לב לתאריך החדש

תשכחו מהכסף שאל על חייבת לכם – לפחות עד אוקטובר

החזר מאל על הוא כמו האופק – כל הזמן מתרחק. במקום להתחיל להחזיר כסף לצרכנים באוגוסט, אל על, ארקיע וישראייר מקבלות דחייה מהכנסת

החזר מאל על
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם מגיע לכם החזר מאל על – תמשיכו לחכות. זוהי עוד דוגמה לאופן החובבני שבו מנוהל משבר הקורונה, הפעם בהיבט של הגנה על הצרכנים. ולא רק החזר מאל על, אלא גם החזר מארקיע או מישראייר – כל שלוש חברות התעופה הישראליות אשר ביטלו את הטיסות בשל משבר הקורונה, חייבות עשרות מיליונים לצרכנים. רק לפני מספר שבועות הכנסת אישרה הצעת חוק שמחייב אותן להתחיל להחזיר את הכסף שהן חייבות לצרכנים ב-14 באוגוסט, והנה הגיע אוגוסט והממשלה יזמה דחייה נוספת. למעשה, הצרכנים הישראלים הם בני ערובה של חברות התעופה, בעיקר של אל על. אל על חייבת 80 מיליון שקל לישראלים, ובפועל הלקוחות פשוט נותנים לה הלוואה בעל כורחם.

החזר מאל על – הצרכנים מממנים את החברה

נזכיר כי לפי חוק טיבי המקורי, הכסף כבר מזמן היה צריך לחזור לצרכנים. אלא שהחברות צפצפו על החוק ויצאו מהנחה שמותר להן לעכב את ההחזרים בזמן שהן ממתינות שהכנסת תשנה את החקיקה. כך אכן קרה. באופן לא חוקי, אל על, ארקיע וישראייר פשוט לא החזירו כסף עד לרגע זה וברוב המקרים אפילו לא עונות לטלפון או למייל משום שהעובדים שלהן בחל"ת.

ייצוגית נגד אל על

לאחרונה פרסמנו כאן באתר פואנטה כי אחרי כמה חודשים של המתנה, עם כל ההבנה לקושי ולמצוקה, הוגשה ייצוגית נגד אל על. הבקשה הוגשה על ידי לקוח שנואש לאחר שהמתין חודשים, אך לא קיבל החזר מאל על על הטיסות שבוטלו.

אין מצב שעדיין לא הצטרפתם לטלגרם של פואנטה >

אין מצב שאתם לא עוקבים אחרינו באינסטגרם > 

למה שלא תצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה"? >

אז מתי תראו החזר מאל על?

כפי שפרסמנו כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, לאחרונה הכנסת אישרה הצעת חוק שמסדירה את ההחזר על טיסות שבוטלו ומחייבת אותן להחזיר את הכסף החל מאוגוסט 2020. אלא שלאור המשבר באל על ולאור העובדה שהחברה נמצאת לפני עסקת מכירה למשקיע פרטי, שרת התחבורה מירי רגב קידמה חקיקה שתדחה שוב קבלת החזר מאל על עבור מאות אלפי הלקוחות שממתינים.

לאחר שתי ישיבות סוערות של ועדת הכלכלה בכנסת, הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק שירותי תעופה. לפי התיקון שאושר, חברות התעופה יחלו להחזיר כסף לנוסעים שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה רק ב-1 באוקטובר, ולא ב-14 באוגוסט כפי שאישרה הוועדה בחודש שעבר.

פואנטה

כמו כן אושרה בקשת הממשלה להגביל את הדחייה, ולהחילה רק על חברת תעופה שברבעון השני של 2020 ירדו הכנסותיה ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019.

היועץ המשפטי של אל על, עו"ד דן פוגלמן, אמר כי אל על תצטרך להשיב עד אותו מועד 80 מיליון דולר ללקוחות ישראלים, כאשר סך החוב למחזיקי כרטיסים עומד היום על 270 מיליון דולר.

ח"כ עידן רול (יש עתיד) אמר כי לוועדה אין מספיק נתונים לקבל החלטה, ושאל מה יקרה אם תכנית הסיוע לאל על לא תצא לפועל. ח"כ יבגני סובה אמר כי יש אנשים שמחכים כבר יותר מ-120 יום לכסף שלהם, והציע לאוצר להעמיד קרן מיוחדת לטובת ההחזרים. עוד הציע ח"כ סובה, כי משרד התחבורה והרשות להגנת הצרכן יפעילו מוקד לפניות הציבור. ח"כ בועז טופורבסקי, שהיה הראשון להציע לאוצר להפעיל קרן שתחזיר את הכסף ללקוחות ותגבה אותו מחברות התעופה בעתיד, אמר כי לא יכול להיות שהמדינה מבקשת מהציבור להיות בנק ההלוואות של חברות התעופה. ח"כ אחמד טיבי אמר גם הוא כי הצרכן הוא לא הפתרון לבעיות הכלכליות של המדינה וחברות התעופה.

מה יקרה אם חברות התעופה יקרסו?

במהלך הדיון דרשו היו"ר יעקב מרגי וחברי הוועדה, תשובות באשר לעתידן של חברות התעופה ויכולתן להחזיר את הכסף ללקוחות. "אתמול אף אחד לא נתן לנו תשובה שניתן יהיה להשיב כספים ללקוחות גם בלי שחברות התעופה תתרוממנה מהקרקע", אמר ח"כ מרגי.

ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, השיב כי "נעשים מהלכים מאוד משמעותיים להבטיח את התעופה הישראלית, וגם אם השמים לא יפתחו והדברים ישתנו לרעה אנחנו עדיין נהייה פה. מתווה ההנפקה וההלוואה של אל על יאפשר לה להחזיר כספים ולהיערך להמשך. התיקון נועד כדי לאפשר לנו את הזמן הזה, מאחר ולחברות אין יכולת אמתית להחזיר את הכסף במועד הקבוע בחוק. אנחנו עושים הכל כדי שזה יקרה ב-1 באוקטובר ולא נבקש הארכה נוספת".

היו"ר מרגי אמר בתום הדיון, כי "חברי הוועדה גילו אחריות באישור הדחייה הראשונה, וכעת מתבקשת אחריות נוספת. למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר".

הצעת החוק אושרה ברוב של 7 חברי ועדה שתמכו, בהם היו"ר מרגי, ח"כ אסנת מארק, ח"כ מיקי זוהר, ח"כ עמית הלוי, ח"כ שרן השכל, ח"כ אתי עטייה, ח"כ תהילה פרידמן. לעומתם 6 חברי ועדה התנגדו, בהם ח"כ בועז טופורובסקי, ח"כ עידן רול, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ אימן חטיב יאסין, ח"כ אוסמה סעדי וח"כ יבגני סובה.

היה לכם מעניין? שתפו חברים בוואטס אפ ופרגנו לנו בלייק בפייסבוק – זה ממש חשוב לנו


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות