מתי תקבלו את הכסף שמגיע לכם על ביטול טיסה בגלל הקורונה?

מתי תקבלו את הכסף שמגיע לכם על ביטול טיסה בגלל הקורונה?

ביטול טיסה בגלל הקורונה הוא כמובן בלתי נמנע בחודשים האחרונים – אבל מתי הצרכנים יראו את הכסף שמגיע להם? אלה סעיפי החוק שאושר בכנסת. חדשות התיירות בפואנטה

ביטול טיסה בגלל הקורונה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




ארבעה חודשים אחרי פרוץ משבר הקורונה, כנסת ישראל סוף סוף אישרה את הצעת החוק שמסדירה את החזרת הכספים על ביטול טיסות בגין הקורונה. אז מתי תראו את הכסף? זה יכול להיות באוגוסט וזה יכול להיות הרבה הרבה אחרי כן, כפי שתיווכחו בהמשך הכתבה. הצעת החוק מתייחסת לחברות התעופה הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר, אשר חייבות מאות ואף מיליוני שקלים לצרכנים הישראלים שהתבשרו על ביטול טיסה בגלל הקורונה. אותו חוב עצום ללקוחות הוא לא פחות משערורייה, משום שהחברות הפכו את הצרכנים בעל כורחם למממנים שלהן – כאילו הם אלה שצריכים לתת הלוואה לחברת תעופה.

החזר על ביטול טיסה בגלל הקורונה

החוק המקורי (חוק שירותי תעופה) מחייב את חברות התעופה להחזיר ללקוחות כסף על טיסות שבוטלו תוך 21 יום. בפועל, חברות התעופה מצפצפות על החוק משום שחלפו כבר הרבה יותר מ-21 יום מאז ביטול רוב הטיסות שלהן.

לפי החוק החדש, חברות התעופה יחלו להחזיר כספים על טיסות שבוטלו עד 90 יום מהטיסה.

> היי, עוד לא הצטרפתם לערוץ פואנטה בטלגרם?

> עקבו אחרינו גם באינסטגרם

> הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה"

מה זה אומר? כדי להבין את לוחות הזמנים, פנינו לעו"ד אהוד פאי, המתמחה בנושא תיירות. לדבריו, החוק החדש מבטיח החזר כספי תוך 90 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או עד 14 באוגוסט 2020, לפי המאוחר. "אם מדובר בטיסה שבוטלה ביום 15.3.2020, יהיו הנוסעים זכאים לקבל את ההחזר רק ביום 14.8.2020 (כלומר הם יידרשו להמתין כ-5 חודשים), ואם מדובר בטיסה שבוטלה ביום 15.6.2020 יהיו הנוסעים זכאים לקבל את החזר בתוך 90 יום, כלומר עד ליום 15.9.2020".

חשוב לדעת כי חברות התעופה יצטרכו להחזיר את הכסף מיוזמתן (הלקוחות לא אמורים לפנות אליהן כדי לקבל את הכסף).

שובר לטיסה חלופית – מהם התנאים?

החוק מאפשר לחברות תעופה להציע שובר זיכוי, במקום החזרת הכסף. מה חשוב לדעת?

  • הצרכן לא חייב להסכים לקבל את הזיכוי. השובר יינתן רק אם הצרכן יסכים לכך בכתב.
  • החברות צריכות להנפיק את השובר תוך 14 יום מקבלת הסכמת הנוסע.
  • שווי השובר יהיה לפחות בסכום ששולם על הטיסה שבוטלה.
  • השובר צריך להיות בתוקף לשנה לפחות.
  • לקוח שלא יממש את השובר יהיה זכאי לקבל את כספו בחזרה.

עו"ד אהוד פאי מסב את תשומת לבנו לנקודה חשובה: "ייתכן שחברות התעופה ימתינו עם הצעתן לנוסעים להשבת התמורה או להנפקת שובר זיכוי עד לסוף התקופה שבה הן צריכות להשיב לנוסעים את כספם ורק אז הן יפנו לנוסעים, וכתוצאה מכך זמן ההחזר הכספי יתארך בפועל מעבר ל-90 ימים".

האם תקבלו החזר על הוצאות שנגרמו לכם?

יש לזכור כי לעתים ביטול טיסה מתרחש ממש לפני שהטיסה יוצאת ולא כמה חודשים מראש. במקרה של ביטול טיסה בגלל הקורונה כתוצאה מהחלטה מיידית ובלתי צפויה של הממשלה או של חברת התעופה, הנוסעים עלולים למצוא את עצמם בלי קורת גג. מי יפצה אותם על לינה במלון?

בנוסח המקורי של הצעת החוק הוצע להגביל במקרה של ביטול טיסה את זכאות הנוסעים לקבלת אירוח במלון על חשבון חברות התעופה ללילה אחד בלבד. לאחר מכן היה ניסיון לאפשר 2 לילות ובהגבלת עלות, ולבסוף הוחלט בנוסח הסופי להגביל זאת לעד 2 לילות וללא הגבלת עלות.

לדברי עו"ד פאי, המשמעות היא שאם הנוסעים נדרשו לשהות בחו"ל כתוצאה מביטול הטיסה ולממן מכספם שהייה של מלון ל-2 לילות, הם יהיו זכאים לקבל החזר עבור עד 2 לילות מחברת התעופה (לכן מומלץ לשמור קבלות, לרבות עבור ארוחות).: "יחד עם זאת, סביר להניח שההחזר שהם יקבלו הוא עבור עלות ממוצעת של שהייה במלון בהתאם למקום שהם נמצאים בו, כלומר אם הם בחרו ללכת למלון דלוקס בעלות של 1,000$ לילה, הם לא יקבלו החזר במלואו, אלא החזר רק עבור חלקו ובהתאם לעלות סבירה של מלון באותו מיקום".

פיצוי על עגמת נפש? תשכחו מזה

ומה עם פיצוי על עגמת הנפש? כאן למעשה חברי הכנסת הרעו משמעותית את זכויות הצרכנים. לפי חוק טיבי (חוק פיצוי על עיכוב או ביטול טיסה), הצרכנים אמורים לקבל גם פיצוי על טיסה שבוטלה. חברי הכנסת החליטו לשלול את הזכות הזאת לפיצוי, וזאת במטרה להקל על חברות התעופה המצויות במשבר.

עו"ד פאי מסביר: "במסגרת חוק טיבי המקורי, היו הנוסעים זכאים לקבל מחברות התעופה פיצוי כספי במקרים של ביטול טיסה (לרבות במקרים של עיכוב בטיסה של מעל 8 שעות). אולם במסגרת התיקון לחוק (שיחול כאמור לכל הפחות עד סוף חודש אוגוסט), בוטלה האפשרות לקבלת פיצוי כספי לגמרי. במקרה של ביטול טיסה, הנוסעים זכאים לקבל כעת רק שירותי סיוע והחזר כספי או שובר זיכוי".

עד מתי החוק החדש בתוקף?

את הצעת החוק קידם שר התחבורה לשעבר, בצלאל סמוטריץ', לאחר שמי שיזמה אותה הייתה רשות התעופה האזרחית. מן הסתם, ביטול טיסה בגלל הקורונה נגרם בכל כורחן של חברות התעופה, אבל הצרכנים נשאו ועדיין נושאים בנטל הכלכלי. תהליך החקיקה נמרח ונמרח, והסתיים רק באמצע יולי.

הוראת השעה אמורה לכאורה לחול עד 31 באוגוסט 2020, אבל לנוכח המשבר העצום, יש להניח שהיא תוארך.

לפי הנוסח שאושר, ניתן להאריכה לתקופה שלא תעלה על תשעה חודשים נוספים. למעשה, החוק החדש הוא למעשה צו שעה שתוקפו 9 חודשים.

בסיומם – החברות יחזרו למתווה הפיצויים הקודם – תוך 21 יום.

השינויים יחולו רטרואקטיבית על כל הטיסות שבוטלו מ-1 במרץ 2020 ועל טיסות שבוטלו אל ומיעדים שעל החוזרים מהם חלה חובת בידוד גם לפני 1 במרץ.

היה לכם מעניין? יהיה ממש נחמד אם תפרגנו לנו בלייק!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות