שערוריית אל על: מבטלת טיסות ומעבירה את הנוסעים לצ'רטר

שערוריית אל על: מבטלת טיסות ומעבירה את הנוסעים לצ'רטר

rק 37% מהטיסות באוגוסט עמדו בזמנים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק 37% מטיסות אל על עמדו בזמנים באוגוסט האחרון – כך לפי נתוני מכון flightstat.com, שעוקב אחר פעילותן של חברות תעופה גלובליות. אלא שאם הזמנתם טיסה באל על, לא רק שהיא כנראה לא תצא בזמן, יש גם סיכוי שהיא לא תצא בכלל – ובמקומה תטוסו בחברה זרה. עקב הסכסוך בין הנהלת אל על לבין הטייסים – סכסוך שנמשך כבר כמה שנים – הנוסעים נפגעים מדי יום, אך במקרים רבים לא מקבלים פיצוי על עגמת הנפש שנגרמת להם משום שהעיכובים לא עומדים בקריטריונים לפיצוי.

מדובר בנוסעים שבחרו להזמין טיסות באל על מסיבות שונות, כשהם סומכים על רמת האבטחה שלה, על השירות שיינתן להם בעברית ועל מערכת המדיה שתספק להם בידור בעברית במהלך הטיסה. חלקם הם לקוחות נוסע מתמיד ששומרים אמונים לחברה. אותם נוסעים גם מתכננים את הטיול בהתאם לשעות ההמראה והנחיתה הנקובות במועד ההזמנה, מזמינים בהתאם רכב ומלון ובונים את לו"ז ואת תקציב החופשה בהתאם.

אלא שאת כל התוכניות האלה הורסת הודעה מפתיעה שעות ספורות לפני הטיסה, ולפעמים ממש בשדה התעופה, כי הטיסה לא תתבצע במטוס אל-על ולא על-ידי צוות של אל-על. מיותר לציין כי אותם נוסעים שילמו במיטב כספם על טיסה בחברת תעופה סדירה, ולעתים מוצאים את עצמם על טיסת צ'רטר שמן הסתם מחירה המקורי נמוך יותר.

מדובר במצב מתמשך. לאחרונה פרסמתי כאן שבחודש יוני אל על דורגה במקום האחרון מבחינת איחורי טיסות לפי נתוני אתר flightstat. כאמור, מסתבר שהמצב העגום הזה נמשך על חשבון הנוסעים. גם באוגוסט אל על דורגה אחרונה, כאשר ב-63% מהטיסות שלה היו איחורים. במילים אחרות – שתיים מכל שלוש טיסות של אל על לא עמדו בזמנים באוגוסט.

הטבלה מדברת בעד עצמה ומעוררת תחושת אי נוחות ובושה – לאור העובדה שאפילו חברות תעופה שנתפסות בעיני הישראלים כפחות יוקרתיות – מציגות נתונים הרבה יותר מרשימים. למעשה, אל על היא החברה היחידה שמציגה נתונים כאלה מחפירים. אין שום חברה אחרת עם שיעור איחורים כה גבוה. החברה הבאה במספר האיחורים אחרי אל על, China Eastern Airlines, עמדה בזמנים ב-61% מטיסותיה.

הנה כמה דוגמאות מהימים האחרונים:

* טיסת אל-על לרומא, שהייתה אמורה להמריא אמש ב-18:00, יצאה באיחור של יותר מ-3 שעות. הנוסעים כמובן התייבשו בשדה, משום שכבר יצאו מהבית מוקדם כדי להגיע לבידוק בשעה 15:00. הנוסעים גם גילו שבמקום לטוס באל-על, הם טסים במטוס צ'כי חכור.

* נוסעי טיסת אל על לברצלונה ב-7.9 קיבלו הודעה פחות מ-12 שעות לפני הטיסה כי במקום לטוס באל על הם יטוסו בחברת Hi Fly – שהיא חברת צ'רטר מפורטוגל. כתוצאה מכך, נוסעים שהזמינו במיוחד טיסה בחברה הישראלית שמבטיחה רמת ביטחון מירבית ושירות ועברית, מצאו את עצמם בצ'רטר פורטוגלי וקיבלו שירות בפורטוגזית ובאנגלית, כולל כמובן חוויית בידור באנגלית.

* נוסעי טיסת אל על ממדריד שתוכננה ל-20/9 בשעה 23:00 (LY398), קיבלו בצהריים עדכון שהטיסה תצא רק ב-01:00 למחרת (21/9), ותבוצע ע"י חברה ספרדית בשם PRIVILEGE. גם פה מדובר בחברת צ'רטר, שמחיריה המקוריים כנראה נמוכים ממחירי טיסותיה של אל על. בסופו של דבר הטיסה המריאה בשעה 01:45 (איחור של כמעט 3 שעות). איש לא הסביר להם את פשר הדברים או התנצל.

* טיסה לרומא שהייתה מיועדת ליום שישי האחרון בשעה 08:00 בבוקר, הוחלפה גם היא. הנוסעים הגיעו לשער המיועד וגילו שעליהם לרוץ לשער אחר. בסופו של דבר, הטיסה יצאה באיחור של שעתיים והנוסעים נאלצו לבטל את תוכניות הבילוי לערב. גם הטיסה חזרה שיועדה ליום שני ב-22:00 נדחתה ל-24:30. זאת, אחרי שהנוסעים כבר עזבו את החדר במלון בשעה 11:00 ועשו מאמצים כדי להתאים את הלו"ז כך שייצאו לשדה התעופה עד 18:30.

לא מצביעים ברגליים: רווחי החברה עלו

לאל על כנראה אין סיבה לדאגה, משום שהנוסעים שומרים לה אמונים גם כאשר היא מאחרת ומחליפה את המטוסים ואת הצוות כמה פעמים ביום: ב-16 באוגוסט פורסמו דוחות החברה לרבעון השני של 2016, וגילו כי היא סיימה רבעון טוב נוסף עם רווח נקי של 35 מיליון דולר, כפול מהרבעון המקביל ב-2015, בו עמד הרווח על 17 מיליון דולר. החברה אפילו הודיעה שתחלק דיבידנד נוסף של 18.3 מיליון דולר, לאחר שיתרת המזומנים שלה עלתה ל-264 מיליון דולר. אל על הגדילה את נתח השוק שלה בתנועת הנוסעים בנתב"ג מ-32.7% ל-34.2%, וגם שיעור התפוסה של המטוסים עלה מ-81.1% ל-82.3%.

תגובת אל על: "אל על עושה כל שניתן על מנת להוציא את הטיסות ליעדן בזמן, לרבות שימוש במטוסים חכורים. החברה פועלת על פי חוק הגנת הצרכן".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

  1. […] טייסי אל על אלא בחברות תעופה זרות שמספקות טיסות צ'רטר. לפני מספר ימים פרסמתי כאן כתבה על כך שאל על מככבת במקום …– כאשר 63% מטיסותיה איחרו בחודש אוגוסט. לאור התנהלות […]

נגישות