סטירת לחי לחברות הביטוח: הממונה על שוק ההון אוסרת מכירת ביטוח כפול

סטירת לחי לחברות הביטוח: הממונה על שוק ההון אוסרת מכירת ביטוח כפול

חברות הביטוח גרפו הון מהמצב המעוות שבו ישראלים רבים רכשו ביטוח כפול, מבלי שהם מבינים שמדובר בכפל ביטוחים ומבלי שהם מודעים לכך שלא יקבלו גם כפל פיצויים. כעת חברות הביטוח יחוייבו לבדוק בהר הביטוח אם למבוטח יש מוצר ביטוחי דומה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

המוני ישראלים משלמים לשווא על כפל ביטוחים, משום שהם אינם מבינים בדיוק מה כתוב בפוליסה וגם לא תמיד יודעים שברגע האמת – כמעט אף פעם לא יקבלו פיצוי כפול.

היום הנחיתה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, מכה על חברות הביטוח: היא הוציאה הוראות חדשות כי חל איסור על חברות וסוכני הביטוח למכור מוצר ביטוח לאדם שמחזיק ברשותו מוצר ביטוח דומה, אלא אם אישר לבטל את המוצר הדומה, או לחילופין הביע רצונו לשלם על שני המוצרים לאחר שנמסרה לו הודעה על המשמעות של כפל הביטוח.



במטרה לוודא כי לא קיים מוצר ביטוח דומה, הממונה מחייבת את חברות הביטוח וסוכני הביטוח לבצע בדיקה באתר "הר הביטוח" טרם המכירה, ולאפשר למבוטח לבחור האם להציג לחברה או לסוכן את רשימת מוצרי הביטוח שברשותו או להעניק הרשאה חד פעמית לשימוש בהר הביטוח.

"תופעת הביטוחים הכפולים בעייתית ואינה שקופה לציבור הרחב. שימוש באתר הר הביטוח בעת צירוף לביטוח, יאפשר להימנע מכפל ביטוחים", אמרה סלינגר.

סלינגר אמרה את הדברים לאחר שלאחרונה התגלה היקף הביטוחים הכפולים. מדובר בסכום עתק של 3.5 מיליארד שקל בשנה, שהצרכן הישראלי משלם לחברות הביטוח בגלל כפל ביטוחים. זאת, כאשר המקרה היחיד שבו יש גם כפל תשלומים הוא במקרה של פוליסת פיצוי של המבוטח (החזר כספי), אך לא במקרה של שיפוי (החזרת המצב לקדמותו, נניח במקרה של נזק לרכוש).

המספרים נחשפו בוועדת הכספים של הכנסת לפני מספר חודשים על-ידי אסף מיכאלי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון. לדבריו, הפוליסות המובילות בכפל ביטוחים הן פוליסות ביטוחי חיים (28%), אחריהן פוליסות ביטוח תאונות אישיות (22%), ניתוחים מהשקל הראשון (14%), תרופות (13%), סיעוד (10%), ייעוץ ובדיקות (8%) ומחלות קשות.

עוד לפני כן, בתחילת 2018, ברשות שוק ההון ערכו בדיקה לגבי ביטוחים כפולים בתחום של אובדן כושר עבודה. הרשות העריכה אז כי ל-40–50 אלף מבוטחים יש ביטוח כפול של אובדן כושר עבודה, והם הוציאו על כך כ–30 מיליון שקל. כידוע, ביטוח אובדן כושר עבודה נועד להבטיח למבוטח הכנסה אם אינו יכול לעבוד. כמו במרבית הביטוחים, לא ניתן לקבל תגמול כפול בגינו.

כאמור, יש עוד ענפי ביטוח רבים שבהם משלמים המבוטחים פעמיים על מוצר זהה או דומה. הבדיקה לגבי ביטוח אובדן כושר עבודה נעשתה עקב תלונות של מבוטחים שגילו שסוכני ביטוח וחברות ביטוח מכרו להם ביטוח אובדן כושר עבודה כפול, אך יש תלונות גם לגבי ביטוחים אחרים.

מה זה הר הביטוח?

אתר הר הביטוח הוא אתר שהקימה רשות שוק ההון באפריל 2017. מדובר בממשק אינטרנטי לטובת המבוטחים שמרכז מידע בסיסי על כל מוצרי הביטוח (רכב, דירה, בריאות וחיים) במקום אחד.

חשוב לדעת שאתר "הר הביטוח" הוא אתר חינמי, כך שאם מתקשרים אליכם מחברה כלשהי שמציעה לכם לבדוק עבורכם את מצב הביטוחים שלכם בתשלום באמצעות הר הביטוח – דע שמישהו מנסה להפיל אתכם בפח.

אתר הר הביטוח מאפשר לכל מבוטח לאתר בקלות היכן הוא מבוטח וכמה הוא משלם על כל מוצר ביטוח. הגלישה אפשרית דרך המחשב, הטאבלט או הסמראטפון.

לפי נתוני רשות שוק ההון, עד כה האתר שימש כ-2.5 מיליון מבקרים.

ההוראות החדשות קובעות כי חברת הביטוח תשלח באמצעים דיגיטליים (מסרון או כתובת דואר אלקטרוני) מידע למבוטח, אלא אם ביקש לקבל שירות באמצעות דואר רגיל. בנוסף לצעדים אלה, ההוראות מקלות על תהליך ביטול פוליסה קיימת אם בחר המבוטח להצטרף לפוליסת ביטוח אחרת.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות