תגיד, כמה עולה להתגרש? 

תגיד, כמה עולה להתגרש? 

רבים מהזוגות ששוקלים להיפרד, בודקים כמה עולה להתגרש ומגלים שמדובר בתהליך הרבה יותר יקר משחשבו. ומה לגבי הליך גישור גירושין? קבלו נקודות למחשבה

כמה עולה להתגרש
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מאמר אורח מאת: אילן סולטן, מגשר גירושין

אחת השאלות הראשונות ששואלים אותי, כשאנשים פונים לייעוץ בנושא גישור גירושין, היא כמה עולה להתגרש.

יש אנשים שלוקח להם כמה דקות להגיע לעניין הכספי, ויש כאלה ששמים אותו על השולחן על ההתחלה, אפילו לפני כל השיחה על סיום מערכת היחסים בהסכמה וכבוד הדדי.

האמת היא שרוב האנשים מאוד מופתעים מהתשובה, מה שתמיד מפתיע אותי מחדש.

אני עוסק בתחום גישור גירושין כבר כמה וכמה שנים. לאורך השנים האלה, אני רואה עשרות אלפי תיקי גירושין שנידונים בבתי משפט ע"י עורכי דין, ואלפי תיקים שמגיעים לגישור גירושין. תמיד אני נדהם מהפער, שכן לפחות לטעמי, היתרונות של גישור גירושין, בכל התחומים, וביניהם גם התחום הכספי ועלויות הגישור, עולים בהרבה על הליך של ייצוג ע"י עורכי דין כדי להתגרש.

אז למה בעצם אני חושב שגישור גירושין הרבה יותר משתלם גם בפן הכלכלי, וגם בפן הערכי והזוגי?

עם היד על הלב, תגידו לי כמה היה חשוב לכם הכסף, כשהתחתנתם? האם בחרתם את בן/בת הזוג לפי המצב הכלכלי שלו או שלה?

ועד כמה ספרתם כל אגורה נגיד בתכנון החתונה שלכם? אצל רוב הזוגות שאני מכיר, הנושא הכספי גם בהחלטה על חתונה וגם בתכנון החתונה עצמה, לא היה גורם חשוב בכלל.

אבל, אחרי ההחלטה על גירושין, כולנו חושבים אחרת לגמרי על הפן הכלכלי.

אנחנו יודעים שמכאן והלאה, כאשר אנו מפרידים כוחות כבני זוג, ומשנים את ההרכב המשפחתי, הפן הכלכלי הופך להיות משמעותי ביותר. גם ביכולת של כל אחד מבני הזוג לחיות בנפרד, ביכולת לפרנס את הילדים, ביכולת לשמור על איכות חיים טובה. כסף הוא חשוב לעתיד של כולם.

אז בואו נדבר על עלויות ועל חיסכון בזמן הגירושין

גישור גירושין הוא תהליך שמתחיל בפגישת ייעוץ אחת, ואורך לרוב כ- 4-5 פגישות. מדובר כאן בממוצע כללי, וחשוב לי לומר שאף משפחה היא לא ממוצעת. לכל משפחה יש את הצרכים האישיים שלה, ולכן עלות גישור הגירושין נגזרת בסוף ממספר הפגישות ועד כמה התהליך מורכב.

כמה עולה להתגרש? אילן סולטן - מגשר גירושין
אילן סולטן, מגשר גירושין

 

העלות הממוצעת של תהליך גישור גירושין עומדת על בין 8000 ל-12,000 ₪ (בתוספת מע"מ). זאת העלות לפני מע"מ לשני הצדדים, כלומר: לכל אחד מבני הזוג העלות תעמוד על בין 4000-6000 ₪ בלבד. מאוד חשוב שתדעו שמדובר כפי שאמרתי בעלות ממוצעת. לעיתים נדרשות יותר פגישות ואי לכך העלות עולה. אבל, לאחר שגישרתי במאות תיקים, אני יכול לומר מניסיון רב, שהעלות הממוצעת היא לרוב העלות בה מסתיים ההליך אצל רוב הזוגות שמתגרשים.

לעלות הממוצעת הזאת צריך להוסיף גם עלויות של בעלי מקצוע שלעיתים אנו נעזרים בהם אם יש צורך בכך. לעיתים יש צורך באקטואר שיעריך את הזכויות הסוציאליות, ויש גם בני זוג שנעזרים בעורכי דין שעוברים על ההסכם לפני החתימה עליו. זה כבר תלוי בכם. מה שחשוב שתדעו, שכל הסכם של גישור גירושין עובר אישור עו"ד בכל מקרה, מאחר וזאת חלק מהדרישה ותקנות הגישור כך שעלויות של בעלי מקצוע נוספים, יכולות להתווסף, לפי התעריפים של כל אחד מהם ולפי החלטה שלכם.

העלות של כ-8000-12,000 ₪ להליך כוללת גם את עריכת הסכם הגישור, לא כולל אגרות.

וכמה עולה להתגרש בהליך שיפוטי- בעזרת עורכי דין?

העלות כאן כבר שונה לחלוטין. לרוב מדובר על לפחות 40,000 ₪ לכל אחד מהצדדים, והעלות יכולה לעלות עד ל- 100,000 ₪ לכל אחד מהצדדים.

למה ההפרש כל כך גדול? כי כל שיטת החישוב של עלות גישור גירושין או עלות הליך משפטי, שונות לחלוטין.

הסיבה לעלות הגבוהה של גירושין בהליך שיפוטי היא, כי העלות בהליך כזה נמדדת באופן אחר, בצורה של הגשת כתבי תביעה, הגשת כתבי טענה, הגשת כתבי הגנה, סעדים זמניים ועוד. זה חישוב שונה לחלוטין של הפעולות בהליך, שנספרות כל אחת בנפרד, וצריך להוסיף לו גם תשלום לדיונים בבית המשפט ועוד תשלומים נוספים.

גישור גירושין משתלם יותר- לא רק מבחינה כלכלית

המספרים שאני חושף בפניכם כאן מראים באופן חד משמעי שגישור גירושין הוא הליך הרבה יותר משתלם מבחינה

כלכלית. זאת השורה התחתונה, והיא חשובה מאוד. אבל, לטעמי גם השורות העליונות חשובות מאוד, לא פחות מכמה הכל עולה לנו בסוף.

אחד הדברים החשובים ביותר בהליך של גישור גירושין, הוא בעצם העובדה שגישור גירושין הוא הליך הרבה יותר מכבד, ידידותי ונכון לעתיד שלכם כל אחד בפני עצמו, וגם כל המשפחה ביחד, במיוחד אם יש לכם ילדים.
כל הקונספט של הליך גישור גירושין, הוא קונספט שמקדם אתכם קדימה.

הליך של גישור גירושין פועל באמצעות הגעה להסכמה בכל אחד מהתחומים הרבים שצריך להביא בחשבון כאשר בני זוג מתגרשים.

כאשר מגיעים להסכמות באופן ידידותי ומכבד, ולא באמצעות החלטה שיפוטית, ברור לחלוטין שכל הגישה להמשך החיים שלכם תהיה הרבה יותר קלה ומכבדת.

גירושין באמצעות גישור הוא תהליך שבא להקל על כולכם, ולהפחית עד כמה שניתן במלחמות ומריבות. הליך באמצעות עורכי דין, נוטה להיות לצערי, הליך בו יש הרבה יותר מריבות, והרבה פחות נסיון להגעה לפתרונות משותפים ומקלים.
אני מאוד מצר על ההתנהלות הזאת. לא סתם נקבע לאחרונה כי כל זוג שפותח תיק גירושין בבית משפט, יעבור לפחות הסבר לגבי הליך גישור גירושין, כדי לנסות להגיע לכמה שיותר פרידות וגירושין בדרך המכבדת של הגישור.
כאשר אתם לומדים לסיים את חייכם כזוג באמצעות גישור גירושין, בהסכמה ובכבוד, הסיכוי שהכבוד ההדדי יימשך גם כאשר תיתקלו בנושאים עליהם תצטרכו לקבל החלטות בהמשך הדרך, הרבה יותר גבוה.
אין ספק שנקיטת דרך זו לסיום מערכת יחסים, מקלה הרבה יותר גם על כל אחד מכם, אבל גם על כל המשפחה הגרעינית שלכם, שצולחת יחד אתכם את תהליך הגירושין.

לא מעט זוגות רבים שעברו הליך גישור גירושין חוזרים לפגישות ליווי במהלך הדרך, כאשר הם מוצאים את עצמם תקועים במצב שבו קשה להם לקבל הסכמה משותפת, ונזקקים לגישור שלי. בפגישה הם נזכרים מהר מאוד בתהליך, ואנחנו מצליחים להגיע לפתרונות יצירתיים שעוזרים להם להמשיך כל אחד בחייו, בלי מטענים מיותרים.

אם החלטתם להתגרש, אני ממליץ לכם בחום לבדוק את הליך גישור הגירושין כאופציה המקדמת ביותר עבורכם ועבור המשפחות שלכם. גם מבחינה כלכלית, ובהחלט גם מבחינה רגשית.

1
נגישות