ביטוח לאומי לא עדכן את מחירון האביזרים לרכבי נכים 18 שנה: "המטרה היא להימנע מהעלאת קצבאות הניידות"

ביטוח לאומי לא עדכן את מחירון האביזרים לרכבי נכים 18 שנה: "המטרה היא להימנע מהעלאת קצבאות הניידות"

איגוד לשכות המסחר נגד ביטוח לאומי: "מסרב לעדכן מחירון האביזרים לרכבי נכים, במטרה להימנע מהגדלת הגמלאות" 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מצוקת הנכים עלתה בחודשים האחרון סוף סוף לשיח הציבורי, בעיקר על רקע המאבק העיקש (והצודק) שלהם להשוות את קצבת הנכות שהם מקבלים לשכר המינימום.

אלא שהעוול שנגרם לנכים חוצה גבולות ומעגלים, ויש עוד סוגיות לא מעטות שמוזנחות כבר שנים.

כך למשל, סוגיית האבזור של רכבי הנכים. השבוע הגיש פורום חברות אבזור רכבי נכים באיגוד לשכות המסחר עתירה נגד הביטוח הלאומי בנושא חשוב ומקומם שמעטים מודעים לו. לפי העתירה, המוסד לביטוח לאומי מבזה באופן בוטה פסק-דין של בית המשפט העליון משנת 2013, שמחייבו לעדכן את מחירון האביזרים שלא עודכן מזה כ-18 שנים, ושמכוחו משולמים לחברות האבזור התשלומים בגין טיפול ברכבי הנכים.

הפורום, המאגד את מרבית החברות העוסקות באבזור רכבי נכים בישראל, טוען כי הסיבה היא שעדכון המחירון יגרור עליית מחירים. לכן, יש כאן אינטרס כפול: האחד הוא למנוע את הגדלת התשלומים לחברות האבזור על עבודתן ברכבי הנכים, והשני הוא להימנע מתשלום גמלאות ניידות גבוהות יותר לציבור הנכים בישראל, שיעלו ככל שמחירו של האבזור ברכבם יעלה.

העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד רנאטו יאראק, אוהד יאראק, עודד אופק ושירי פירסטמן ממשרד מ.פירון ושות', כאשר עו"ד רנאטו יאראק הוא לשעבר מנהל מחלקת הבגצ"ים בפרקליטות המדינה.

הטענה היא ש"במהלך 18 השנים שחלפו מאז יצירת המחירון חלו שינויים דרמטיים בכל היבט אפשרי, וביניהם עלייה של עשרות אחוזים במדד המחירים לצרכן; עלייה במדד תפוקת התעשייה (שמבטא את שיעור התייקרות עלויות הייצור); עלייה במחירי הרכש של התשומות המיובאות; ירידה דרסטית של שער הדולר וכן הלאה. כלל השינויים האלו – שפועלים כולם לרעת חברות האבזור – לא נלקחים בחשבון במחירון הקיים וכתוצאה מכך חברות האבזור עלולות להגיע למצב של חוסר יכולת לתת שירותים לנכים".

כבר במרץ 2012, הגיש הפורום, שחלק מהעותרות בו מספקות מעל 90% משירותי אבזור רכבי הנכים בענף, עתירה קודמת לבית המשפט העליון כנגד המוסד לביטוח לאומי.

בהחלטה שניתנה במאי 2013, קבע בית המשפט העליון כי על הביטוח לאומי לקבל החלטה "בזריזות ותוך זמן סביר" באשר לעדכון המחירון. ואולם, חרף פסיקתו המפורשת של בית המשפט העליון, המוסד לביטוח לאומי טרם עדכן את המחירון ולפי הפורום, עדכונו "גם אינו נראה באופק". הפורום מסכם את עתירתו בכך שהתנהלות זו של המוסד לביטוח הלאומי מהווה ביזיון בית המשפט.

עוד מצוין כי, "האבסורד הגדול מכל – הסכם הניידות אותו מבקש המוסד לביטוח לאומי לשנות על מנת שיוכל לעדכן את המחירון, מורה בעצמו לביטוח לאומי לעדכן את המחירון כל שישה חודשים, דבר שלא נעשה על-ידי ולו פעם אחת במשך 18 שנים".

בשורה התחתונה, לטענת העותרים עלייה במחירי אבזור רכבי הנכים תגרור עימה עליה בגמלאות הניידות החודשיות לנכים ועימן הוצאות נוספות לביטוח לאומי, ולכן הוא נמנע מהעדכון.

בית המשפט העליון הורה לביטוח הלאומי להשיב לעתירה עד ליום 30.8.2017.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות