משרד הבריאות מזהיר מעכברת, המשרד להגנת הסביבה מזהיר מקדחת הנילוס המערבי

משרד הבריאות מזהיר מעכברת, המשרד להגנת הסביבה מזהיר מקדחת הנילוס המערבי

אם נשמתם לרווחה כי לא טיילתם בנחלי הגולן ולא נדבקתם בעכברת, יש סיבה נוספת לדאגה: קדחת מערב הנילוס. המשרד להגנת הסביבה דיווח על יתושים נגועים במחלה באזורים רבים בארץ

תסמינים עכברת
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כאילו לא הספיקה לנו בהלת העכברת (לפטוספירוזיס) של השבוע האחרון, היום קיבלנו גם סיבה טובה לחשוש מקדחת הנילוס המערבי – לאחר שיתושים זוהו כנושאי המחלה במקומות רבים בארץ.

מה צריך לדעת וממה רצוי להימנע?

מחלת העכברת

לגבי מחלת העכברת, משרד הבריאות פרסם הערב הודעה מעודכנת, שלפיה 32 מתוך 253 מהמקרים שהיה לגביהם חשד לעכברת, קיבלו תוצאת מעבדה חיובית. היום אף דווח על ילד שחלה כתוצאה מכך בדלקת קרום המוח ומאושפז בבי"ח מעייני הישועה.

משרד הבריאות ביצע בדיקה להימצאות המחלה במספר נחלים ושמורות. לעת עתה מומלץ לא להיכנס אליהם:

  • שמורת טבע יהודייה
  • שמורת נחל הזוויתן
  • שמורת נחל הזאכי (שפך המשושים)
  • שמורת נחל המשושים
  • שמורת שפך דליות (המג'רסה)
  • שמורת נחל ג'ילבון
  • פארק הירדן

נכון לעכשיו, בנחל זוויתן ובנחל המשושים התקבלו תוצאות חיוביות למחלה. טרם התקבלה תוצאה משאר בדיקות הנחלים שהוגדרו כאתרי חשיפה אפשריים. לכן, מומלץ שלא לטבול בהם.

מומלץ להתעדכן דרך אתר משרד הבריאות ודרך עמוד הפייסבוק שלו, או דרך אתר רשות הטבע והגנים.



סימני זיהוי לעכברת

לפטוספירוזיס מתאפיינת בתסמינים רבים – אך לא כולם מופיעים אצל כל החולים. למחלה יש שני שלבים, אשר הראשון נמשך בין ארבעה לתשעה ימים ומזכיר שפעת וכולל כאבי שרירים, חום פתאומי, התקררות, דלקת בלחמית העין, הקאות ושיעול.

החום יורד לשלושה ארבעה ימים ואז מתחיל בחלק מהחולים השלב השני שבו החום עולה שוב. בשלב זה עלולה להתפתח בעיה כלייתית, צהבת עקב פגיעה בכבד ודלקת קרום המוח. שלב זה הוא שלב מסוכן של המחלה ושיעורי התמותה הם 5%-15%.

הנחיות לציבור:
1. חולים שטבלו במימי הנחלים זאכי, יהודייה, משושים וזויתן החל מתאריך 1.7.18, עם חום מעל 38 מעלות שהתפתח פחות מ-3 שבועות לאחר הטבילה מתבקשים לפנות לרופא המשפחה.
2. מי שטבל באחד או יותר מהנחלים ואינו סובל ממחלת חום או סימני מחלה אחרים אינו צריך לפעול.

קדחת הנילוס המערבי

אם אתם סובלים ממפגע של יתושים, ויש סבירות גבוהה שאתם סובלים מכך, כדאי לדעת שחוץ מהעקיצות המעיקות והזמזומים שמפריעים לישון – יש לכם עוד סיבה לדאגה.

בדיקות שביצע המשרד להגנת הסביבה גילו יתושים נגועים בנגיף קדחת הנילוס. היתושים הנגועים בנגיף התגלו בבדיקות שקיים בשבועיים האחרונים האגף למזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם עובדי משרד הבריאות, במקומות רבים בארץ, בהם קיסריה, פרדס חנה, בנימינה, מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית מטה יהודה, מועצה אזורית גזר, מזכרת בתיה ורשויות נוספות.

אם אינכן גרין באזורים אלה, נראה שאתם לא יכולים לישון בשקט. המשרד להגנת הסביבה מדגיש כי הימצאות הנגיף בפריסה גיאוגרפית רחבה מצביעה על סבירות גבוהה לנוכחותו באזורים נוספים בארץ, וקורא לרשויות המקומיות ברחבי הארץ להגביר את פעולותיהן להפחתת מפגעי היתושים על ידי הרחבת פעולות הפיקוח וההדברה של היתושים שבשטחן.

לצאת מהבית עם חומר דוחה יתושים

ד"ר אורי שלום, ראש האגף למזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, קורא לציבור לפעול להפחתת כמות היתושים ע"י ייבוש מקורות מים בשטחם, בחצרות, בגגות ובמקלטים, ולהודיע לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי.

כמו-כן, יש להתגונן מעקיצות יתושים ע"י התקנת רשתות בחלונות הבית ומריחת תכשירים דוחי יתושים – בכל עת שנמצאים באזור נגוע ביתושים.

קדחת מערב הנילוס – תסמינים

תחלואה בקדחת מערב הנילוס נגרמת על ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. תקופת הדגירה, מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא 5-21 ימים (בדרך כלל 6 ימים) והמחלה נמשכת, לרוב, 3-6 ימים.

לרוב מדובר במחלה קלה דמויית שפעת, המתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים ועוברת מאליה. עם זאת, בחלק קטן מהחולים המחלה עלולה להסתבך.

סימני המחלה: חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים.
סיבוכים נדירים אפשריים: דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח. לעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.
המחלה מועברת בעיקר על-ידי יתושי Culex pipiens ו- Culex perexiguus.
תקופת שיא של פעילות הנגיף בארץ היא בין אמצע אוגוסט לאמצע אוקטובר.

מאחר ולא קיים חיסון לבני אדם, מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות