לידיעת ההורים: חוק הפיקוח על מעונות היום אושר סופית - פואנטה

לידיעת ההורים: חוק הפיקוח על מעונות היום אושר סופית

האם ההורים יכולים ללכת לעבודה בלב שקט כשהם שולחים את הילד לפעוטון? עדיין לא. חוק הפיקוח על מעונות היום אמנם עבר סופית, אבל ייקח זמן עד יישומו המלא

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק אחרי שהתינוקת יסמין וינטה ז"ל שילמה בחייה על הפקרות של שנים, השבוע אישרה הכנסת את חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, המסדיר את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על מעונות היום.

החוק מסדיר סוף סוף את הענף הפרוץ של מסגרות לגיל הרך, אך עדיין לא באופן הרמטי. החוק קובע, בין היתר, כי הפעלת מעון יום שבו מטופלים לפחות שבעה פעוטות מצריכה קבלת רישיון מהממונה על המעונות במשרד העבודה. הרישיון יינתן לאחר בדיקה של בטיחות המעון ובירור שלצוות העובדים אין עבר פלילי. הורים שרושמים את ילדיהם למשפחתון שבו מטופלים פחות משבעה ילדים, יצטרכו לקחת בחשבון כי חוק הפיקוח אינו חל עליו.

הממונה על המעונות יעמוד בראש מערך הפיקוח והרישוי לבדיקת עבודת המעונות והתנהלותם, ויינתנו לו כלי אכיפה מינהליים וסמכויות אכיפה והרתעה פליליות, ובהן סמכות למתן צו לסגירת מעון. על הממונה לפרסם את רשימת המעונות לפעוטות ואת כתובותיהם, ואם יש להם רישיון הפעלה בתוקף.



כאמור, החוק לא מגיע בחלל ריק, אלא לאחר האסון הנורא של מות הפעוטה יסמין וינטה ז"ל, אשר המטפלת בגן שלה הואשמה בהריגתה. בעקבות האסון נחשפו מקרים רבים של התעללות של גננות בילדים ובפעוטות, והורים בכל הארץ קיימו הפגנות ודרשו להפסיק את ההפקרות.

6 שנים עד להחלת חוק הפיקוח על המעונות במלואו

חשוב לדעת כי החוק לא חל באופן מיידי, ולמעשה ייכנס לתוקף רק בשנת הלימודים הבאה, החל מ-1 בספטמבר 2019. לפי החוק, הפעלת מעון ללא רישיון תהיה עבירה פלילית שדינה עד שנת מאסר.

הסחבת שליוותה את סוגיית ההסדרה של הטיפול בילדים שלנו נבעה כל השנים מזריקת אחריות והיעדר תקציבים – והנה זה פלא, לפתע נמצא התקציב – כ-280 מיליון שקל. התקציב ישמש להבטחת אכיפה אפקטיבית ויעילה לשלומם וביטחונם של הילדים, תוך מתן דגש על הדרכה והכשרת מטפלות וכן לצורך סבסוד התקנת מצלמות במעונות יום.

עם זאת, החוק לא סוגר את כל הפרצות, גם משום שאינו כולל מסגרות קטנות. וגם משום שייקח 6-7 שנים עד ליישומו המלא.

בשלב ראשון, החוק יחול על מעונות יום אשר שוהים בהם 28 פעוטות לפחות, לאחר מכן על מעונות שבהם 18 פעוטות לפחות. רק בתום השנה השישית יחול החוק על כל מעון יום אשר שוהים בו 7 פעוטות לפחות.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות