על איזה מחקר קליני מבוססת דיאטת דש (Dash)? החברה נקנסה בחצי מיליון שקל

על איזה מחקר קליני מבוססת דיאטת דש (Dash)? הרשות להגנת הצרכן קונסת את החברה

אתר דיאטת דש (dash) אמנם עדיין פעיל ומשגשג, אבל ברשות להגנת הצרכן הטילו על החברה עיצום כספי של יותר מחצי מיליון שקל בגין הטעיית צרכנים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יש תחומים שבהם החברות מתחלפות והצרכנים מתחלפים – אבל השיטה נשארת אותה שיטה.

כך גם תחום הדיאטות – שבו רמת הרגישות של הצרכנים גבוהה מאוד וכמות ההטעיות גבוהה בהתאם.

השיטה הנפוצה היא הבטחה לירידה מהירה במשקל, ללא הרבה מאמץ, תוך הסתמכות על מחקרים לכאורה. כך קרה גם במקרה של דיאטת דש (Dash), המשווקת על-ידי חברת ניוטרמד.

בפרסומי "דיאטת דש" נטען כי המוצר מסייע בהפחתת משקל הגוף וכי באמצעותו ניתן להשיל פי 2.5 יותר קילוגרמים על פי "מחקר קליני מוכח".

כאשר חברה טוענת שהיא מתבססת על מחקר קליני מוכח, היא אמורה לעמוד מאחורי ההבטחות ולהיות מסוגלת להציג את אותו מחקר קליני.


אלא שהרשות להגנת הצרכן גילתה שמשווקי דיאטת דש מתקשים לעשות זאת. במסגרת חקירתה של הרשות, היא דרשה מחברת ניוטרמד מחקרים או מאמרים מדעיים ומסמכים נוספים, התומכים בייחוס התוצאות הצפויות מהשימוש בדיאטה. לאחר בחינת המסמכים שהתקבלו ובהסתמך על חוו"ד מומחה, נמצא כי לא הוצגו ראיות המאמתות את פרסומי החברה וראיות התומכות בתוצאות הצפויות משימוש במוצר כפי שנכתב בפרסום. לאור זאת, החברה נמצאה כחברה מפרה לפי חוק הגנת הצרכן בשל הטעיית הצרכנים.

הרשות הטילה על חברת ניוטרימד עיצום בסכום לא מבוטל של יותר מחצי מיליון שקל (546,418 שקל, ליתר דיוק). זאת, בשל התפוצה הרחבה של פרסומיה. לפי הודעת הרשות, דיאטת דש שווקה בטלוויזיה, באינטרנט, בעיתונים, ברדיו ובשלטי חוצות – ולכן מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות בשל ריבוי הצרכנים להם נוגעת ההפרה (סעיף 22ד לחוק).

כך למשל, באתר החברה, שעדיין פעיל, מובטח לגולשים כי עד הקיץ הם ישילו ממשקלם 14 ק"ג.

לדברי אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, זוהי הטעיה חמורה הנוגעת לניצול מצוקתם של צרכנים רבים בשל רצונם להפחית במשקל גופם: "מקרה זה הינו חלק ממספר רב של חקירות אותם ניהלה הרשות ובמסגרתם נמצא כי קיימת הטעיה באשר לסגולות הרפואיות אשר יוחסו למוצרים. עד כה השיתה הרשות כוונות חיוב/עיצומים בסכום של למעלה מ-7 מיליון ₪ בגין הפרה זו. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

לחברה שמורה הזכות לערער על העיצום, אך אם לא תציג את הראיות והנתונים התומכים עובדתית בפרסומיה, הדבר ייחשב כראייה לכאורה להטעיה.

בינתיים, אתר החברה עדיין פעיל ואותן הבטחות המתבססות על אותם מחקרים נגישים לכל גולש.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 2

  1. דיאטת דש מבוססת על עקרונות של מחקרים קליניים ושמה דגש בריאותי על איזון מינרלי של כמויות המגנזיום, הסידן, אשלגן, הפחתת נתרן וכמות הסיבים התזונתיים. המטרה לשים דגש על ההרכב הקלורי ולא על כמות הקלוריות בלבד. אפשר למצוא תגובות רבות לכל דיאטה ואנשים שבפועל מיישמים את עקרונות מחקרי "דיאטת דש" לא שמדווחים רק על ירידה במשקל אלא בעיקר על איזון ברמות לחץ הדם ,הסוכר וכל הסינדרום המטבולי. השאלה כמו בכל תהליך של דיאטה היא מה אנשים מיישמים בפועל ויש יתרון גדול ללכת על דיאטה מאוזנת ומשביעה ולאכול יותר ולא פחות. ובעיקר בדגש על שיפור בריאותי.

  2. דיאטת דש זאת שיטה שפותחה על ידי ארגון הבריאות האמריקאי להורדת לחץ דם, היא לא פותחה לירידה במשקל בכלל. מה שהחברה בישראל עשתה זה "רכבה" על השם דיאטת דש כי זאת לא שיטה של חברה או מותג, כל אחד יכול להשתמש בשם הזה ולקרוא לעצמו ככה. הוא משתמש בשם כביכול בשביל לדחוף כדורי הרזיה שמכילים אוויר. אנשים כמובן שאוכלים את הפרסומים שלהם בלי מלח, כי גם ככה הם אוהבים לאכול. איתן דש ידוע ומוכר כדורי ההרזיה "בולזאיי" ועכשיו פתח חברה חדשה, אותה גברת בשינוי אדרת. הפעם, אוכלים מה שרוצים ויורדים פי 2.5 לא 2, אלא 2.5. אני רוצה, איפה משלמים????

נגישות