כתיבת קורות חיים: למה לא מתייחסים לקורות החיים ששלחתי?

למה לא מתייחסים לקורות החיים ששלחתי?

חיפוש עבודה כרוך בשליחת קורות חיים שוב ושוב. כתיבת קורות חיים היא לא עסק פשוט, וכדי להגדיל את הסיכוי שיתייחסו אל המסמך שאתם שולחים, כדאי לדעת כמה דברים

כתיבת קורות חיים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




(תוכן מקודם)

קראתם את מודעת הדרושים כמה פעמים, וידאתם שאתם בעלי כל הנתונים המתאימים לעבודה, אתם בטוחים שאתם מתאימים למשרה כמו כפפה ליד ויש לכם עבר תעסוקתי עשיר שיעיד על כך. אתם שולחים את קורות החיים שלכם למשרה, מסוימת, אחריה לעוד משרה ועוד משרה… ולא חוזרים אליכם. כתיבת קורות חיים זה עסק למומחים, ואנחנו כאן כדי לעזור.

כדי להבין למה אנחנו לא מקבלים התייחסות ממי שקורא את קורות החיים שלנו, צריך להבין את תהליך המיון והגיוס מנקודת של המגייס/ת או המעסיק/ה. חשוב להבין שמעסיקים ומגייסים רבים עוברים על עשרות קורות חיים ביום, לכן לרוב אינם מקדישים יותר מ-10 שניות לקריאת המסמך של כל מועמד.

על מנת לעמוד בהספק הנדרש ולהתמודד ביעילות עם כמות גדולה של מועמדים, הם מרפרפים על המידע במהירות בחיפוש אחר עיקרי הדברים. לנו, בתור מועמדים שרוצים שיחזרו אליהם ויזמנו אותם לראיון עבודה, חשוב לעבור את שלב קורות החיים על הצד הטוב ביותר ולשם כך כדאי לנו להפוך את עבודתו של הקורא לפשוטה ככל הניתן.

בעיה ראשונה: המסמך לא מזמין לקריאה

נתחיל מהעניין הבסיסי והראשוני ביותר – הפן הוויזואלי של קורות החיים שלנו. עיצוב קורות חיים הוא חלק משמעותי בסיכוי שלכם לקבל תגובה או יחס לקורות החיים ששלחתם. באופן טבעי המראה של המסמך הוא בעצם הדבר הראשון שהקורא שם לב אליו, וכבר בחצי השנייה הזו הוא יכול לגבש עליכם רושם ראשוני.

מסמך קורות חיים שמכיל "בלוקים" ארוכים של טקסט, כתובים בגופנים שונים ובצבעים בוהקים וחגיגיים, עם רווחים לא אחידים בין המילים, עלול לגרום לקורא לייחס לכם תכונות שליליות כמו חוסר בגרות ורצינות, זלזול, חוסר סדר וארגון וכדומה.

חשוב לזכור כי בשלב כה מוקדם של תהליך הגיוס המגייס/ת או המעסיק/ה מנסים לקבל עליכם כמה שיותר מידע כדי להחליט אם אתם מתאימים ואם כדאי להזמין אתכם לראיון. לכן הם משתמשים בכל הנתונים המעטים שיש לכם, כלומר גם התוכן וגם המראה.

בנוסף, מסמך לא אחיד, לא מסודר וכזה שמכיל קטעי טקסט ארוכים הופכים את חווית הקריאה לנעימה פחות, ומקשה על הקורא לדלות עליכם את הפרטים שחשובים להם. לכן ישנו סיכוי שהם פשוט יוותרו על קורות החיים שלכם מלכתחילה. זה יהיה נורא חבל אם יפספסו את ההשכלה האיכותית והניסיון התעסוקתי העשיר שלכם בגלל המראה של המסמך.

הפתרון: ארגון, אחידות, ייצוגיות

סביר להניח שחשוב לכם לשדר שאתם אנשים מסודרים, בוגרים ורציניים, ושאתם באמת מוכנים להשקיע מאמץ נוסף כדי להתקבל לעבודה. לכן התייחסו אל קורות החיים שלכם כאל מראה שמשקפת את דמותכם. הפכו את המסמך לייצוגי ומרשים על ידי שימוש בגופן פשוט וקל לקריאה, בגודל סביר, והקפידו על שימוש אחיד באותו גופן לאורך כל המסמך (אפשר לכתוב את הכותרות בצבע סולידי אחר ולהגדיל אותן מעט).

כמו כן, הקלו את חוויית הקריאה של התוכן באמצעות חלוקת המידע לפסקאות קצרות שמופרדות בכותרות, ואם זה מתאפשר רצוי אפילו לחלק את המידע לנקודות קצרות וממוקדות והדגישו בטקסט בולט מושגי מפתח. זכרו – ככל שחווית הקריאה תהיה פשוטה ונוחה יותר, כך יגדל הסיכוי שהקורא לא יפספס את הפרטים החשובים ביותר, ותהיה לו הזדמנות להתרשם מכמה שאתם מתאימים לתפקיד באמת.

בעיה שנייה: הרבה מידע לא רלוונטי

לעתים מועמדים מתפתים לכתוב מידע רב בקורות החיים שלכם גם אם הוא לא באמת חשוב, בגלל הצורך שלנו להציג את עצמנו כמה שיותר טוב, "לשבור את הקרח" עם המעסיק או לנסות ו"לירות לכל הכיוונים", לתת כמה שיותר מידע ולקוות שמשהו יתפוס את תשומת ליבו והוא יחליט להזמין אותנו לראיון עבודה. העניין הוא שהמידע הרב עלול להיות בעורכינו ולגרום לאפקט ההפוך – להניא את מהמעסיק/ה או המגייס/ת מלקרוא את קורות החיים שלנו כלל. לחילופין, עלול להתגבש אצלם הרושם שאין לכם מיומנות של הבחנה בין עיקר לתפל וזה עלולה להיות סיבה נוספת לפסול אתכם כמועמדים פוטנציאליים.

הפתרון: הפעילו שיקול דעת

דרך נוספת להקל על עבודתו של הקורא היא לכתוב את קורות החיים שלכם "קצר ולעניין" – כלומר לכתוב רק את המידע הרלוונטי וחשוב ביותר, ולנסח אותו בצורה קצרה ופשוטה. כך יוכלו המגייס/ת או המעסיק/ה לקלוט את כל המידע במהירות וביעילות וגדלים הסיכויים שהם ישימו לב לכל הפרטים שמראים שאתם מתאימים למשרה.

היצמדו לעובדות, והימנעו מהוספת אנקדוטות, סיפורים אישיים או ציטוטים של מפורסמים. אל תנסחו את המידע כסיפור, אלא בנקודות קצרות וענייניות ואל תלאו את הקורא בפרטים שאינם דרושים לו על מנת להחליט אם אתם מועמדים מתאימים או לא. בראיון העבודה תוכלו לפרט ולספר על עצמכם יותר, אך בשלב של קורות החיים, הקורא מעוניין בעיקר לוודא שאתם עומדים בדרישות התפקיד ושיש לכם את הכלים והמיומנויות המתאימים כדי להצליח בו.

בעיה שלישית: קורות החיים סוננו ע"י מערכות הגיוס האוטומטיות

חלק מהעסקים ומחברות ההשמה, שנדרשים להתמודד עם קורות חיים של מועמדים רבים, משתמשים במערכות מיון וסינון אוטומטיות. מערכות אלה סורקות את קובץ קורות החיים שלכם ומחפשות מילות מפתח מוגדרות מראש ולעתים אף מסדרות את קורות החיים של כלל המועמדים לפי רמת ההתאמה למשרה בסדר יורד.

חלק מקורות החיים, שלא עמדו בקריטריונים שהוגדרו למערכת הסינון, כלל אינם מוצגים בפני המגייס האנושי. אם כן, ייתכן שקורות החיים שלכם פשוט לא צלחו את השלב של הסינון האוטומטי בגלל עניין טכני של מילות מפתח.

הפתרון: שלבו מילות מפתח מתאימות בקורות החיים שלכם

על מנת לשפר את הסיכויים של קורות החיים שלכם לעבור לידיים אנושיות, כדאי להתאים אותם למערכת הסינון עד כמה שניתן. שלבו בקורות החיים שלכם מושגי מפתח חשובים בצורה טבעית, שכן המגייס שיקרא את קורות החיים בסופו של תהליך בוודאי ישים לב לביטויים שהוכנסו בצורה מאולצת לטקסט.

איך תדעו באילו מושגי מפתח להשתמש? קראו בעיון את מודעת הדרושים. בדרך כלל המערכות יחפשו ביטויים שמופיעים בדרישות התפקיד, ובתיאור הכללי של המשרה. טיפ נוסף: מכיוון שאנחנו לא בטוחים מהם הביטויים המדויקים שהמערכת מחפשת ניתן להשתמש בכמה ביטויים שונים.

לדוגמה: אם אתם מחפשים משרה בתחום ה-UX אולי כדאי להשתמש גם בביטוי עיצוב חווית משתמש. כמובן שיש להשתמש רק בביטויים שנכונים לגביכם, ולשמור על אמינות ודיוק לכל אורך קורות החיים.

מאמר אורח
 

 





1
נגישות