בהלת קורונה וירוס: האם מסכות רפואיות יעילות ומה מצב המלאי?

בהלת קורונה וירוס: האם מסכות רפואיות יעילות ומה מצב המלאי?

מסכות רפואיות קיבלו כבר את השם מסכות קורונה והפכו למצרך נדיר ומבוקש. אולם, עד כמה מסכה רפואית יעילה למניעת הידבקות ואיך משתמשים בה?

מסכות רפואיות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




אם יש פריט שמזוהה יותר מכל עם קורונה וירוס, הרי שזו מסכה רפואית. הביקוש למסכות רפואיות בארץ בשיאו, וכבר זוכה לשם "מסכות קורונה".

סופר-פארם: "ייבאנו מיליון מסכות"

כאמור, ברשת סופר-פארם, רשת הפארם הגדולה בישראל, אזל מלאי המסכות מאז החלה בהלת קורונה וירוס – אך כעת נמסר מהרשת כי היא הצליחה לייבא מיליון מסכות כך שיש מסכות בסופר-פארם. עוד נמסר מסופר-פארם כי "המחסור במסכות הביא לעלייה במחיר שבו קונה הרשת את המוצר מהספקים ולצד זאת נוספו גם עלויות ההטסה שאינן קיימות בשגרה, כך שמחיר מסכה יעמוד על 2.5 שקלים. מחיר זה הוא מחיר עלות".

האם מסכות רפואיות יעילות?

לא רק בסין, במדינות רבות בעולם, ובמיוחד בשדות תעופה, יותר ויותר אנשים מסתובבים עם מסכות. האם חובה לחבוש מסכה במקומות ציבוריים? האם המסכות יעילות למניעת הידבקות בקורונה וירוס?

כאשר מדובר במסכה הפשוטה והנפוצה (שבדרך כלל נמכרת בצבע ירוק או לבן), כדאי להבחין בין השימושים שלה. לדברי ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים מחטיבת הרפואה של לאומית שירותי בריאות, יש שתי מטרות למסכה כזאת: אחת רלבנטית לאדם חולה או אדם שחשוד כחולה בקורונה ועלול להיות מדבק, ואז מטרתה למנוע ממנו להפיץ את הווירוס. השנייה רלבנטית לאדם בריא שחושש להידבק, ומשתמש במסכה לצורך התגוננות. "כדי למנוע מאדם להדביק אנשים אחרים, עליו לחבוש מסיכה כירורגית וכך למנוע ככל האפשר הדבקה דרך האוויר והרוק. לעומת זאת, אדם בריא שחובש מסכה במטרה למנוע הידבקות, צריך לדעת שהמסכה אינה מניעתית, כי היא אינה אטומה. אדם בריא עלול לשאוף דרכה את הווירוס. לעומת זאת, מסכות מקצועיות (N95) שנמצאות אצל צוותים רפואיים ומיועדות להגנה עליהם, הן יעילות יותר ומונעות אפשרות להידבק בשל הטכנולוגיה של זרימת האוויר".

הנחיות ארגון הבריאות העולמי לגבי מסיכות רפואיות

  • אם אתם בריאים, אין צורך שתחבשו מסיכות רפואיות, אלא אם כן אתם מטפלים באדם החשוד כולה בקורונה וירוס.
  • חבשו מסכה רפואית אם אתם מתעטשים או משתעלים.
  • מסכות יעילות רק אם חובשים אותן במקביל לאימוץ פעולות היגייניות נוספות: שטיפת ידיים בתדירות גבוה במים וסבון או בתכשיר חיטוי מבוסס אלכוהול.
  • אם אתם חובשים מסכה – עליכם לדעת כיצד לנהוג כאשר אתם מניחים אותה על הפנים וכאשר אתם מסירים אותה – אחרת היא עצמה תהפוך למקור מזהם.
  • כאשר חובשים מסכה, יש להקפיד שפס המתכת נמצא בחלק העליון.
  • יש להדק את המסכה ולוודא שהיא מכסה את האף, הפה והסנטר.
  • אל תגעו במסכה בזמן שהיא על הפנים. במידה שנגעתם בה – שטפו היטב את הידיים במים וסבון.
  • אין להשתמש במסכה חד פעמית יותר מפעם אחת.
  • בתם השימוש יש להשליך את המסכה לפח אשפה סגור ואטום.
  • לאחר השלכת המסכה יש לשטוף ידיים במים וסבון.

לדברי ד"ר דושניצקי, המסכה תקפה לשעות ספורות בלבד וצריך להחליף אותה בתדירות גבוהה, כמה פעמים ביום: זאת בל הלחות שנספגת במסכה בעת הנשימה.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה

 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות