עסקת סלקום-גולן טלקום: מחירי חבילות הסלולר יעלו, וזה לא הכול

עסקת סלקום-גולן טלקום: מחירי חבילות הסלולר יעלו, אבל זה לא הכול

מעבר לעלייה צפויה במחירי חבילות הסלולר, עסקת סלקום-גולן טלקום תשפיע על הצרכנים בדרכים נוספות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ביי ביי לרפורמת הסלולר? לא בדיוק, אבל אין ספק שעסקת סלקום-גולן טלקום מהווה טלטלה אמיתית לתחום התקשורת. המשמעות היא צמצום התחרות בין חברות הסלולר וסיכוי גבוה לעליית מחירים של חבילות הסלולר. לכן, לצרכנים מומלץ להצטרף כעת לחבילות סלולר במחירים נמוכים לתקופה ארוכה. נזכיר כי נכון לעכשיו אמנם נחתמה עסקה שלפיה סלקום רוכשת את גולן טלקום תמורת 600 מיליון שקל, אך העסקה תלויה באישור משרד התקשורת ובאישור רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים).

עוד נזכיר כי מחירי חבילות הסלולר נמוכים כעת ברוב חברות הסלולר, ולכן כדאי לכל מי שלא רענן לאחרונה את חבילת הסלולר שלו, לבצע כעת השוואת חבילות סלולר ולבחור חבילת סלולר משתלמת.

אגב, לא בטוח שעלייה מתונה במחירי חבילות הסלולר היא רעה לצרכנים – כל עוד הדגש הוא על המילה "מתונה". במצב של המחירים כיום, חברות הסלולר לא מרוויחות מספיק ואינן יכולות להשקיע בפיתוח תשתיות.

מיזוג סלקום-גולן טלקום – איך הוא ישפיע?

לסלקום יש כים כ-2.7 מיליון מנויי סלולר, ולגולן טלקום יש כ-920,000 מנויים. אחרי המיזוג יהיו לסלקום יותר מכ-3.6 מיליון מנויי סלולר. עדיין לא ברור אם המותג גולן טלקום ימשיך לפעול בנפרד, אבל אין ספק שמיזוג כזה יחזק מאוד את סלקום ויחליש את התחרות. כיום, שלוש החברות הגדולות הן פלאפון, סלקום ופרטנר, ואחריהן הוט מובייל וגולן טלקום. החברות הקטנות יותר הן רמי לוי ו-We4G.

נזכיר כי גולן טלקום היא זו שטלטלה את השוק וירתה את יריית הפתיחה של רפורמת הסלולר בשנת 2012 – כאשר היא הבטיחה חבילת הכול כלול, בלי אותיות קטנות ובלי מוקדי שירות עם נציגים ממולחים בכל חלקי הארץ. לאחר מספר שנים, החברה נקלעה לקשיים וביקשה להימכר לסלקום. באותה עת, הממונה על ההגבלים העסקיים לא אישרה זאת מחשש לפגיעה בתחרות. לכן, החברה נמכרה אז לחברת אלקטרה מוצרי צריכה בעסקה שלפיה אלקטרה שולטת ב-90% ממניות גולן טלקום, ומנכ"ל החברה גיל שרון מחזיק ב-10%. אם תאושר המכירה מאלקטרה לסלקום, שרון ימשיך להחזיק ב-10%.

ומה הסיכוי שמשרד התקשורת ורשות התחרות יאשרו מיזוג בין שתי חברות סלולר משמעותיות כמו סלקום וגולן טלקום? למען האמת, הסיכוי לא קטן, וזאת בשל החשש שאחת מחברות התקשורת תקרוס. מחירי חבילות הסלולר נמוכים מאוד כבר הרבה זמן, והחברות נמצאות בקשיים וגם אינן משקיעות בתשתיות ובפיתוח הדרוש כדי להוביל את ישראל לדור 5.

רק לאחרונה פרסמנו כאן בפואנטה את דבר עסקת הוט-פרטנר הצפויה. אם העסקה תאושר, הוט תרכוש את פרטנר, והמשמעות היא צמצום דרסטי במספר החברות בשוק – הן בענף הסלולר, הן בענף הטלוויזיה והן בענף האינטרנט. המגעים בין השתיים האיצו למעשה את עסקת סלקום-גולן טלקום, מפני שבגולן טלקום הבינו כי במידה שמיזוג הוט-פרטנר ייצא לפועל, הסיכוי כי רשות התחרות תאשר עסקת מיזוג בין סלקום לגולן טלקום יהיה נמוך מאוד.

עוד נזכיר כי לאחרונה מונה אבי גבאי לתפקיד מנכ"ל סלקום. גבאי הצליח להגיע במהירות לחתימה על הסכם קיבוצי מול ועד העובדים, לאחר חודשים שבהם המו"מ היה תקוע. לאחר המהלך המשמעותי הזה, גבאי מוביל כעת את המהלך המשמעותי הבא: מיזוג בין סלקום לגולן טלקום.

לאור המצוקה של סלקום והקשיים בענף הסלולר באופן כללי, הפעם יש סבירות גבוהה יותר שעסקת סלקום – גולן טלקום תאושר.

האם מחירי חבילות הסלולר יעלו?

התשובה הקצרה היא "כן". התשובה הארוכה היא "כן, אבל…".

כאמור, יש להניח שהמחירים יעלו, משום שכיום אפשר להשיג חבילת סלולר בכ-20 שקל – וברמת מחירים של 20-80 שקל לחודש, לחברות הסלולר יש קושי לפעול ולהשקיע בתשתיות. אולם, יש להניח שעליית המחירים לא תהיה חדה מאוד ולא תהיה חזרה למחירים המפלצתיים ששילמנו בעבר, שהגיעו למאות שקלים למנוי לחודש.

ומה עם ההגינות?

מה שחשוב לא פחות מהמחירים הוא השירות והאמינות.

קשה לומר שסלקום נגמלה משיטות עבודה ישנות שאפיינו את ענף הסלולר לפני הרפורמה. עדיין מגיעות תלונות נגד סלקום על "מתנות חינם" שמתגלות כמתנות בתשלום, עדיין יש בחבילות של סלקום אותיות קטנות (כמו דמי מעבר של כמעט 300 שקל מחבילה לחבילה) ועדיין היא מציעה חבילות מעורפלות.

רק לאחרונה פרסמנו במדור תביעות ייצוגיות באתר פואנטה, בקשה לייצוגית נגד סלקום בגין "חבילה לכל החיים" שסלקום הציעה במסגרת מבצע בחירות באפריל 201, אשר התייקרה כבר באוגוסט 2019.

החשש הוא שמיזוג בין סלקום לגולן טלקום גם יצמצם את התחרות על המחירים וגם את התחרות על ההוגנות. אם הצרכנים יצטרכו לבחור בין רע לרע, אין פה באמת תחרות.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות