קורונה וירוס: משרד הבריאות ממליץ להימנע מטיסות לתאילנד, הונג קונג ועוד

קורונה וירוס: משרד הבריאות ממליץ להימנע מטיסות לתאילנד, הונג קונג ועוד

במשרד הבריאות חוששים יותר ויותר מהגעת קורונה וירוס לישראל – ולכן מרחיבים את האזהרות ומבקשים להימנע מטיסות לתאילנד ולמדינות נוספות, אם הן אינן נחוצות

התפשטות קורונה
התפשטות וירוס קורונה בעולם נכון ל-8.2.20. מקור: אתר ארגון הבריאות העולמי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

קורונה וירוס ממשיך לגבות קורבנות. יותר מ-80 איש מתו מהווירוס ביממה האחרונה, מה שמעלה את מניין המתים מנגיף הקורונה ל-813 – מתוכם 811 בסין, אחד בהונג קונג ואחד בפיליפינים. ברחבי העולם אובחנו 37,000 חולים ב-28 מדינות – רובם המכריע בסין. במקום השני עומדת סינגפור, עם 43 חולים (שלושה התגלו ביממה האחרונה). במקום השלישי תאילנד, עם 37 חולים, ואחריה דרום קוריאה עם 27 חולים ויפן עם 26 חולים. לכן, לא מאוד מפתיע שבישראל משרד הבריאות מפרסם היום סוג של אזהרת מסע לגבי מספר מדינות במזרח הרחוק, בנוסף לסין. המלצת משרד הבריאות היא לא לטוס למדינות במזרח הרחוק אם הנסיעה אינה הכרחית. לפי ההודעה הרשמית, משרד הבריאות ממליץ לשקול את נחיצות הנסיעות ליעדים הבאים: תאילנד, יפן, הונג קונג, סינגפור, מקאו, דרום קוריאה וטיוואן. זאת בנוסף לאזהרת המסע שניתנה לגבי סין.

מה עמדת משרד החוץ לגבי טיסות לתאילנד?

ישראל היא המדינה הראשונה שמפרסמת המלצה כזו לאזרחיה.

בנוסף, יצוין כי משרד החוץ, לעומת זאת, לא פרסם אזהרת מסע וככל הנראה אף מביע תרעומת על האזהרה שהוציא משרד הבריאות לגבי טיסות לתאילנד ומדינות אחרות, משום שהוא "אינו מביא בחשבון שיקולים מדיניים". האם משרד החוץ צריך לקחת בחשבון שיקולים מדיניים, או שמא הפעם הוא המבוגר האחראי?

המלצת משרד הבריאות מעמידה את מי שכבר הזמין כרטיסי טיסה ושילם עליהם – בבעיה. האם הוא יכול לבטל את הטיסה ולקבל החזר כספי? ככל הנראה לא, על אחת כמה וכמה לאור העובדה שאין אזהרת מסע מטעם משרד החוץ.

כעיקרון, מותר לבטל עסקה לרכישת כרטיסי טיסה רק תוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה (בתנאי שנותרו למעלה משבעה ימים למועד הטיסה). יש מן הסתם אלפי צרכנים שהחוק אינו מספק להם פתרון, משום שעצם קיומה של אזהרה מצד משרד הבריאות אינה מקנה זכות אוטומטית לביטול העסקה ולקבלת החזר כספי, אלא במקרה בו הצרכן רכש ביטוח נסיעות המאפשר את ביטול העסקה.

נזכיר כי אמנם אל על וחברות תעופה אחרות ביטלו טיסות לסין כבר לפני שבוע, אך טיסות למזרח התיכון מתקיימות בכל חברות התעופה.

במועצה לצרכנות סבורים כי חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות צריכות לאפשר לצרכנים לבטל את החופשות ללא קנסות ו/או לתת להם החזר כספי. "הצרכנים נמצאים במצב בלתי אפשרי, שבו הם צריכים לבחור בין בריאותם ובין הפסד כספי. המצב הוא מבחינת כוח עליון המקנה לעמדת המועצה את הזכות לבטל ללא נזק כספי".

ומה לגבי מי שחזר כבר מסין או מהמזרח הרחוק?

כידוע, משרד הבריאות דורש ממי שחזר מסין להיות בבידוד בבית במשך 14 יום. לפי ההנחיה, מי שהיה בסין במהלך ה-14 יום האחרונים, גם לשהות קצרה, חייב להימנע מלצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים, ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה בסין.

במקרה של הופעת חום, שיעול או קוצר נשימה, יש לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, וליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על הגעת חולה ששהה בסין. גם במצב רפואי אחר, הדורש טיפול, יש ליידע מראש טלפונית את הגורם המטפל, על הגעת מטופל ששהה בסין. בכל מקרה לכסות את הפה והאף במסיכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

היעדרות מהעבודה תיחשב כהיעדרות בשל מחלה כפי שהוסדר בצו של משרד הבריאות, בכפוף להצגת אישור על מועד עזיבת סין. אין לפנות לרופאי המשפחה לקבלת אישור מחלה בגין ההיעדרות. הדיווח מתבצע באמצעות טופס באתר משרד הבריאות.

בנוסף, כפי שפרסמנו כאן באתר פואנטה, משרד הבריאות הרחיב ביום שישי את האזהרה לגבי מי שנכנס לארץ לאחר ביקור באחת ממספר מדינות במזרח הרחוק ואינו חש בטוב. מי ששהה באחת מהמדינות הבאות: סין, הונג קונג, תאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה או מקאו, ב-14 ימים האחרונים, והופיע אצלו אחד התסמינים הבאים: חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, צריך לגשת למרפאה או לבית חולים, בתיאום והודעה מראש על ההגעה, תוך כיסוי האף והפה במסכה או בבד והימנעות ממגע עם הסובבים אתכם, להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית ולהתנהג בהתאם להוראות המפורטות באתר המשרד.

פואנטה





 

 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות