חדשות קורונה: דמי אבטלה, שיעורי נהיגה, תחבורה ציבורית ומשכנתאות
חדשות קורונה

חדשות קורונה: דמי אבטלה, שיעורי נהיגה, תחבורה ציבורית ומשכנתאות

מה קורה עם דמי האבטלה? האם התחבורה הציבורית פועלת כסדרה? האם מותר לעבור שיעור נהיגה? מה לגבי טסטים? אילו הקלות ניתנות לנוטלי משכנתא? פואנטה עם חדשות קורונה




הכתבה עודכנה ב-22.4.20

חודש לתוך המגפה בישראל, ועדיין מדי יום יש חדשות קורונה בנושאים שונים – החל מהפסקת ההקלות לקבלת דמי אבטלה או מענק הסתגלות, ועד עדכונים לגבי התחבורה הציבורית. השבוע החלה ישראל לפעול בהתאם להנחיות קורונה חדשות, אשר לכאורה מאפשרות לאנשים רבים יותר לעבוד. מצד שני, מערכת החינוך עדיין סגורה וכך גם חלק גדול מהעסקים.

נזכיר כי הממשלה מאפשרת לעסקים לקבל על עצמם את התו הסגול – אשר מחייב אותם לעמוד בשורת דרישות כדי שיוכלו לפתוח את העסק בהיקף רגיל ולא מוגבל ל-30%. עם זאת, מדובר בדרישות נוקשות שעסקים רבים לא יכולים לעמוד בהן.

המצב הכלכלי של רבים מאזרחי ישראל הולך ומידרדר ככל שהזמן חולף. הנה כמה עדכונים חשובים:

מדחום ללא מגע

הבנקים עולים ל-30% פעילות

אמנם ראש הממשלה נאם כבר ב-18.4.20 על הקלות, אך רק היום בנק ישראל מודיע כי הבנקים יגדילו את פעילותם החל מ-23.4.20.

קבלת הקהל בסניפי המערכת הבנקאית ושיעור הסניפים הפתוחים לקבלת קהל יעלה מ-15% ל-30% מכלל הסניפים.

קבלת הקהל תרוכז בסניפים ייעודיים בפריסה ארצית, בהם יינתנו שירותי משיכה והפקדת מזומנים ושירותי משיכה והפקדת שיקים בלבד. שירותים אחרים יינתנו בכפוף לתיאום מראש ולזמינות השירות בסניף או באמצעים הדיגיטליים ובמוקדי השירות הטלפוני.

הסניפים אמורים להיפתח בפיזור גיאוגרפי נאות. סניפים אלו יתנו שירותי משיכה והפקדת מזומנים ושירותי משיכה והפקדת שיקים בלבד. שירותים אחרים יינתנו בכפוף לתיאום מראש.

להלן קישור לרשימת הסניפים הפועלים במתכונת חירום לאור אירוע נגיף הקורונה: https://www.boi.org.il/he/BankingSupervision/Pages/COVID19VIRUSQANDA.aspx

הקלה על נוטלי משכנתאות: חדשות קורונה משמחות

בנק ישראל פרסם הבוקר הנחיה לבנקים לתת הקלות במתן משכנתאות. המטרה היא להפחית את השפעות משבר הקורונה על נוטלי המשכנתאות ונוטלי אשראי לכל מטרה (במשכון דירה), ובמקביל להקל על עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום ובשל כך לא עומדים במגבלות הרגולטוריות המאפשרות קבלת משכנתא.

פחות מגבלות על מי שהוצאו לחל"ת

מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI) תעמוד על כ-70% בתנאים מסוימים. עד כה היא עמדה על 50% מהכנסת שני בני הזוג הלווים.

בהוראת השעה נקבע כעת כי הבנקים רשאים להעמיד לרוכשי הדירות משכנתא בהתבסס על הכנסתם טרם היציאה לחל"ת ובהתקיים מספר תנאים:

  • החריגה ממגבלת שיעור ההחזר נובעת מירידה בהכנסת הלווה ערב החל"ת, או ירידה למשרה חלקית של הלווה בשל משבר הקורונה.
  • להערכת הבנק הלווה צפוי לחזור לעבודתו בחלוף משבר הקורונה.
  • שיעור ההחזר מההכנסה של הלווה לאחר היציאה לחל"ת לא עולה על 70%.

לצורך הקצאת ההון בגין הלוואה לדיור, רשאי הבנק לחשב את "שיעור ההחזר מההכנסה" על בסיס הכנסות הלווה טרום היציאה לחל"ת.

האמור מונע עליה בדרישת ההון בגין משכנתאות כאמור ובכך עשוי למנוע העלאת ריבית ללווים אלו.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

הפסקת מענק הסתגלות למבוגרים שפוטרו

כזכור, בין הנפגעים כלכלית נמצאים עשרות אלפי ישראלים מבוגרים בגיל פנסיה – אשר הוצאו לחל"ת מבלי שהיו זכאים לדמי אבטלה. מדובר באנשים שנאלצו לעבוד למחייתם משום שלחלקם אין פנסיה, או שהיא קטנה מאוד.

לאוכלוסיה זאת המדינה דאגה באמצעות מענק הסתגלות צנוע שנותן ביטוח לאומי, אך הוא צפוי להסתיים החודש ולא ברור מה יקרה לעובדים הללו בחודש מאי אם הם לא יחזרו לעבודה.

מבצע מסכות

כעיקרון, מי שמלאו לו 67 ופוטר או הוצא לחל"ת מ-1.3.2020, היה זכאי למענק אם הוא עונה על תנאי הזכאות:

  • תושב ישראל
  • עבד לפני כן כשכיר 3 חודשים רצופים לפחות
  • הפסיק לעבוד למשך 30 יום לפחות
  • הכנסתו מפנסיה אינה עולה על 5,000 ש"ח ברוטו בחודש

סכום המענק עבור חודש מרץ נע בין 1000 ל-2000 שקל, בהתאם להכנסה מפנסיה (קצבת אזרח ותיק וקצבאות אחרות לא נלקחת בחשבון לצורך חישוב המענק).

  • 2,000 ₪ – למי שהכנסתו מפנסיה נמוכה מ-2,000 ש"ח או אם אין לו הכנסה מפנסיה
  • 1,500 ₪ – למי שהכנסתו מפנסיה בין 2,000 ש"ח ל-4,000 ש"ח
  • 1,000 ₪ – למי שהכנסתו מפנסיה בין 4,000 ש"ח ל-5,000 ש"ח

מענק עבור חודש אפריל

מי שהיה זכאי למענק בחודש מרץ ולא חזר לעבודה עד 19.4.20, או מי שהוצא לחל"ת או פוטר עד 19.4.20, יוכל להיות זכאי למענק בחודש אפריל, בהתאם להכנסתו מפנסיה:

  • 4,000 ₪ – למי שהכנסתו מפנסיה נמוכה מ-2,000 ש"ח או אם אין לו הכנסה מפנסיה.
  • 3,000 ₪ – למי שהכנסתו מפנסיה בין 2,000 ש"ח ל-3,000 ש"ח.
  • 2,000 ₪ – למי שהכנסתו מפנסיה בין 3,000 ש"ח ל-4,000 ש"ח
  • 1,000 ₪ – למי שהכנסתו מפנסיה בין 4,000 ש"ח ל-5,000 ש"ח

ומה הלאה? המדינה לא מספקת פתרונות. לכאורה, הנחיות הקורונה החדשות מאפשרות למבוגרים בני 67 ומעלה לחזור לעבודה אם הם עבדו קודם לכן. אולם, עסקים רבים כלל לא מחזירים את העובדים לעבודה, ובכל מקרה ברור לחלוטין שזו תהיה האוכלוסייה האחרונה לחזור לשוק העבודה משום שהיא אוכלוסיה בסיכון.

הפסקת הקלות לקבלת דמי אבטלה

הסתיימו ההקלות בדמי האבטלה גם לצעירים.

כזכור, ב-27.3 נתנו מספר הקלות בנוגע לזכאות לקבלת דמי אבטלה, לרבות קיצור תקופת אכשרה לצורך קבלת דמי אבטלה מ-12 חודשי עבודה ל-6 חודשים, למי שפוטר הוא הוצא לחל"ת עקב משבר הקורונה.

גם הקלה זו הוגבלה עד 19 באפריל 2020. כלומר החל מיום 20.4.2020 הזכאות לדמי אבטלה בגין הוצאה לחל"ת או פיטורים מותנית בתקופת אכשרה של 12 חודשים.

פרסום לעסקים

תחבורה ציבורית – יותר אוטובוסים, אבל אין רכבת

רכבת ישראל: אם אתם בין אלה שחזרו לעבודה אך אין לכם רכב פרטי, כדאי לדעת שהרכבת עדיין לא עובדת.

עם זאת, יש לציין כי ברכבת ישראל מנצלים את הזמן שבו הרכבת מושבתת כדי להאיץ את העבודה על המסילות והפרויקטים הקיימים. לאחרונה הושלמה הקמת תשתית החישמול בין ההגנה לסבידור, בהצלחה נסיעת מבחן של רכבת חשמלית מהירה בין תחנת ההגנה לתחנת ת"א סבידור מרכז.

אוטובוסים: במסגרת תקנות הקורונה החדשות חזרו לפעול רק חלק מקווי תחבורה הציבורית שפעילותם הופסקה לפני כחודש . מדובר בקווים המרשתים את הציבור למרכזי תעסוקה ולמרכולים.

במשרד התחבורה מחזירים את האוטובוסים לפעילות בהדרגה, בהתאם ליכולת מפעילי התחבורה לגייס נהגים שהוצאו לחל"ת.

גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית הנחו את מפעילי התחבורה לתגבר קווים שבהם נרשם עומס.

התחבורה הציבורית פועלת רק עד לשעה 20:00 בערב מדי יום, ולא פועלת בסופי השבוע.

מאגד נמסר כי הוכפל התחבורה העירונית והפרברית בכל חלקי הארץ, מ-25% פעילות ל-50% פעילות. התחבורה הבין עירונית המהירה לא מתוגברת, למעט הקווים "נושקי הרכבת" דוגמת קו 480 מת"א ארלוזורוב לירושלים וקו 910 מת"א לחיפה, שיעבדו בתדירות של פעמיים בשעה לפחות.

שאר הקווים הבינעירוניים יפעלו רק במתכונת של קווי שירות מאספים.

מה חשוב לדעת?

  • נוסעי התחבורה הציבורית נדרשים לחבוש מסכה. לא תתאפשר נסיעה ללא מסכה.
  • לא ניתן יהיה לשלם לנהג במזומן. הנוסעים צריכים להטעין את כרטיס הרב-קו לפני העלייה לאוטובוס.
  • שורת הנוסעים הראשונה בסמוך לנהג צריכה להישאר ריקה.
  • בכל קו מותרת נסיעה של 20 נוסעים לכל היותר.

על פעילות קווי התחבורה ניתן להתעדכן באפליקציות. אתרי האינטרנט ובמוקד הטלפוני 8787* ובמוקד אגד 2800*.

שיעורי נהיגה, מבחני תיאוריה וטסטים

שיעורי נהיגה

עוד חדשות קורונה משמחות נוגעות למורים לנהיגה ולתלמידיהם.

החל מיום שני, 20.04.20, חודשו שיעורי הנהיגה. על המורה והתלמיד לשמור על הנחיות משרד הבריאות:

הנחיות לתלמיד:

  • לבישת כפפות מרגע הכניסה לרכב ועד לתום השיעור.
  • לבישת מסכה אשר מכסה את כל אזור הפה והאף.
  • במהלך כל שיעור הנהיגה, שני החלונות האחוריים ברכב יוותרו פתוחים.
  • לא ינכח אדם נוסף באוטו פרט לתלמיד והמורה.
  • לפני תחילת השיעור, יש למלא הצהרה רפואית אודות מצב בריאות התלמיד.

הנחיות למורה הנהיגה:

  • יש להציב שילוט בתוך הרכב, במקום מרכזי וגלוי לעין.
  • יש לחטא את גלגל ההגה, מוט ההילוכים, בלם היד והאיתות לפני כל שיעור.

מבחני תיאוריה:

החל מיום רביעי, 22.04.20, ניתן יהיה לגשת למבחנים נהיגה עיוניים (תיאוריה), תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות:

הזמנת הבחינה תתבצע באתר האינטרנט או באמצעות המוקד הטלפוני של הזכיינים:

מוקד מיב"ע – 1800-800-402
מוקד אנקורי – 1800-800-907

התשלום יבוצע באופן מקוון בלבד באתר האינטרנט.

על המגיעים להצהיר כי מדדו את חום הגוף שלהם והוא אינו עולה על 38 מעלות. לחילופין יעברו מדידת חום בכניסה לאתר הבחינה.

בכל אתר תהיה עמדת לשטיפת ידיים עם מים וסבון ולידה עמדה עם חומר חיטוי מתאים.

כל נבחן חייב לעטות על פניו מסכה המכסה את אזור אף והפה באופן מלא ולהצטייד בכפפות סטריליות.

בכל אתר יהיו עד שמונה אנשים בלבד בכל נקודת זמן.

יישמר מרחק של 2 מטרים בין הנבחנים.

היה לכם מעניין? אז פרגנו לנו בלייק, זה מאוד חשוב לנו!

טסטים

המבחנים המעשיים (טסטים) ברכב פרטי יחודשו ב-03.05.2020.

היה לכם מעניין? איזה יופי. פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות