קורונה והכסף שלכם: מידע מעודכן למשקי בית ולעצמאים: הלוואות, משכנתאות ואשראי

קורונה והכסף שלכם: מידע מעודכן למשקי בית ולעצמאים

עבור רובנו, הקורונה היא כעת יותר איום כלכלי מאשר איום קיומי. מה מציעה המדינה, איך מקבלים דמי אבטלה והאם הבנקים יילכו לקראתכם?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה קורה לכסף שלנו בימי הקורונה? התקציב המשפחתי והעסקי שלנו ניצב מול אתגר חסר תקדים בשל הבידוד הכפוי, השבתת מערכת החינוך, סגירת מקומות עבודה, פיטורים המוניים ומאות אלפי עצמאים שאיבדו הכנסות. משבר הקורונה הוא משבר כלכלי לא פחות מאשר משבר בריאותי. לכולם ברור שהתקופה הזאת תחלוף, אך לאף אחד לא ברור איך הוא ישרוד אותה.

בקרב הבנקים וחברות האשראי ננקטות פעולות שונות – החל מהצעה לדחות את תשלומי המשכנתא בשלושה חודשים ועד מתן שירות בסניפים אך ורק בתיאום מראש. רוב החברות המסחריות פשוט מבצעות התאמות להנחיות הקורונה החדשות, ויש כאלה שניצלו את המצב לטובתן, כמו סלקום TV שהכריזה באופן חגיגי על הטבה של חודש חינם למי שנמצא בבידוד – אבל הפסיקה את ההטבה כעבור 4000 פונים.

יש חברות שבולטות לטובה עם קצת הטבות או יצירתיות לטובת הצרכנים:

  • חברת האשראי MAX – שנותנת הטבות ללקוחות פרטיים על הזמנות מוצרים בטייק אוויי (ראו בהמשך).
  • חברת הביטוח הראל – לא גובה תשלום על ביטוח רכב מאדם שנמצא בבידוד
  • רשת המשביר תזכה את חברי המועדון על חודש חברות

העסקים הקטנים מקבלים מהמדינה מענה דל מאוד בינתיים, כמו דחיית תשלומי הארנונה לתחילת מאי. המחאה מגיעה מכיוונים רבים, בין היתר מיו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, שקרא אתמול לשר הכלכלה אלי כהן להעביר לאלתר את מיליארד השקלים במרכז ההשקעות במשרדו, ולתת סיוע אמיתי לעסקים הקטנים בדמות מענקים ולא כהלוואות.

באיגוד היועצים לכלכלת משפחה מספרים על פניות רבות של אנשים מודאגים, ביניהם עצמאים שסובלים ממצב של חוסר ודאות. האיגוד פתח קו חינמי להתייעצות עם 300 יועצים שעושים זאת בהתנדבות. שי אבו, יו"ר איגוד היועצים לכלכלת משפחה, סבור שהצעדים שנוקטת הממשלה מעטים ולא מספיקים –  בפרט נושא דחיית תשלום המע"מ. לדבריו, דחיית התשלום בעשרה ימים בלבד אינה רלבנטית כלל לעוסקים בעת הזאת, משום שהתשלום הנוכחי רלבנטי להכנסות שכבר התקבלו.

דמי אבטלה וחופשה ללא תשלום

עובדים שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום למשך 30 יום ומעלה זכאים לדמי אבטלה בתקופת החל"ת, בתנאי שהם עומדים בתנאים הבאים:

  1. הם מבוטחים בביטוח אבטלה
  2. בני 20-67
  3. צברו תקופת אכשרה (תקופת ביטוח) לפני האבטלה
  4. הם מובטלים

דמי האבטלה ישולמו לעובד החל מתחילת החל"ת. העובד יוכל להתחיל לקבל דמי אבטלה גם אם הוא לא ניצל את כל ימי החופש שלו.

כדי לקבל דמי אבטלה יש להירשם בשירות התעסוקה מיד עם הפסקת העבודה. אפשר להירשם אונליין באתר שירות התעסוקה.

לאחר ההרשמה, יש לעקוב אחר הנחיות שירות התעסוקה בנוגע להתייצבות פיזית במרכזי שירות התעסוקה.

ניתן להגיש תביעה מקוונת לדמי אבטלה באתר הביטוח הלאומי, אין צורך להגיע פיזית לסניפים.

עסקים קטנים ועצמאים

המדינה בשלב זה כמעט ולא נותנת שום מענה לעצמאים ולעסקים קטנים, אשר כידוע לא זוכים לדמי אבטלה או לימי מחלה ונושאים על גבם את כל ההוצאות עקב המצב.

דמי אבטלה לעצמאים?

בחדשות 12 דווח כי הביטוח הלאומי יאפשר לפרילנסרים ועצמאים לקבל דמי אבטלה. הכוונה כלל הנראה היא לפרילנסרים שמועסקים בקביעות במקום עבודה מסוים ויכולים לדווח על הכנסות.

מע"מ

מדינת ישראל מפגינה מעט מאוד גמישות ומאפשרת לדחות את תשלום המע"מ עד 27.4.

הלוואות ומימון

הלוואות

המעט שנעשה ע"י ראש הממשלה ומשרד האוצר הוא מסלול במסגרת הקרן בערבות המדינה להלוואה בערבות עצמית של 10%, לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים. מאפייני המסלול:

  • סכום ההלוואה עד 500,000 ₪ או 8% ממחזור העסקים השנתי (הגבוה שבהם)
  • גרייס על הקרן ל-6 חודשים ראשונים ופריסה של עד 60 חודשים

המסלול מיועד להעמדת הלוואות למימון הון חוזר לעסקים שיציגו קשר בין הקשיים התזרימיים וצרכי ההון החוזר של העסק לבין התפרצות הנגיף. כל בקשה המוגשת במסגרת מסלול זה תוגש בצירוף שני מסמכים נוספים:

  • ​הצהרה חתומה בפני עו"ד, המפרטת את הקשר התוצאתי בין צרכי התזרים שהוצגו להתפרצות הנגיף
  • תחזית חודשית של רווח והפסד לשנת הפעילות הקרובה

פרטים באתר משרד האוצר.

תשלומים מיידיים לעסקים

מאחר שבמדינת ישראל נהוג לדחות את התשלומים ובתי העסק נחנקים, כעת כאשר יש בעיה מיידית, המחנק הזה עלול לגרום לפשיטת רגל של עסקים רבים.

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, הורה על ביצוע תשלום לכלל ספקי הממשלה, זאת תוך קיצור ימי האשראי מ-45 ימים ל-30 ימים. חשבונות בהם צפוי פירעון עד לתאריך ה-31 למרץ 2020 ישולמו באופן מידי.

הנחיה זו מהווה הרחבה להודעה על קיצור ימי האשראי וביצוע תשלומים מידיים, ככל הניתן, לעסקים קטנים ובינוניים, בדגש על ענף התיירות שפורסמה ב – 12 למרץ 2020.

ההנחיה תקפה בשלב זה לחודש מרץ בלבד.

דחיית תשלומים על הלוואות

בנק דיסקונט מציע הלוואת סיוע עם דחיית תשלומים: הלוואה לא צמודה בריבית משתנה בשיעור החל מפריים פלוס 1.9% בהתאם לפעילות בחשבון (ריבית שנתית מתואמת 3.71%). תקופת ההלוואה – 2 עד 36 חודשים, לבחירת הלקוח. סכום ההלוואה – עד 500,000 ₪, בהתאם לפעילות בחשבון.

הקדמת זיכויים

חברת האשראי כאל תאפשר לבתי עסק קטנים (בעלי מחזור סליקה של עד 100 אלף ₪ לחודש), ליהנות מהקדמת זיכויים ללא עלות, ולבתי עסק שנטלו הלוואה לבצע פריסה מחדש ו/או דחיית תשלום, לעד שלושה חודשים, ללא עלות. ההטבה תינתן באמצעות פנייה למוקדי השירות של כאל ותהיה בתוקף עד להודעה חדשה.

ישראכרט: בתי עסק אשר נטלו מישראכרט הלוואה בסכום של עד 250 אלף ש"ח יוכלו לפנות בבקשה לישראכרט להקפיא את פירעונות קרן ההלוואה למשך 3 חודשים.

בתי עסק עם מחזור סליקה חודשי של עד 150 אלף ש"ח יוכלו לפנות בבקשה לישראכרט על מנת להקדים זיכויים ללא עלות בגין עסקאות שנקלטו במערכות ישראכרט ואשר תמורתן ניתנה במלואה ללקוח.

ההטבות יינתנו עד ליום 30/04 בכפוף למדיניות האשראי של ישראכרט.

ארנונה

ראשונה הייתה עיריית תל אביב, אשר דחתה את תשלום הארנונה לעסקים שהמחזור השנתי שלהם הוא עד 100,000 ש"ח ל-1.5. כעת נמסר כי כלל הרשויות המקומיות בישראל יוכלו לדחות את הארנונה לבעלי עסקים עד 1.5.2020. עם זאת, לא מדובר בביטול הארנונה והמשמעות תהיה שלאחר מכן הם יצטרכו לשלם כפול – ולא ברור איך יעמדו בזה.

פואנטה

משקי בית

הטבות

חברת האשראי MAX מציעה הטבות בתחום משלוחי מזון בטייק אווי ובעולמות הפנאי והבילוי בבית. כך למשל, הטבת 1+1 בפיצה האט,"אצה" סושי ו"בורגרים", 80 ₪ מתנה ביצירת אלבום באתר lupa, אימון אנגלית און ליין ב-"אינגליש סנטר", אימון כושר און ליין ב"פיטנס" ועוד.

הלוואות ואשראי

מזרחי טפחות מציע "הלוואה ברגע" – הלוואה מהירה במגוון ערוצי הבנקאות הישירה: באתר, באפליקציה ובעמדות השירות, ללא צורך בחתימה בסניף, כולל אפשרות לדחיית התשלום הראשון ב-45 יום.

חברת האשראי MAX מאפשרת פריסת עסקאות ל-3 תשלומים ללא ריבית.

בנק יהב מאפשר הקפאת החזר תשלומים עד 9 חודשים ופריסה של הלוואה קיימת עד 15 שנה.

הפיקוח על הבנקים פרסם שירותים נוספים שיתאפשרו בימים הקרובים:
1. הקלה במגבלות על הלוואות למשקי בית לכל מטרה באמצעות הרחבת המשכנתא הקיימת של הלקוח, שלא לצורך רכישת דירה, בשיעור מימון עד 70% (טרם ההקלה המגבלה היא שיעור מימון של 50%).
2. הגדלת מסגרות אשראי למשקי בית ולעסקים – בנק יהיה רשאי להגדיל ללקוח את מסגרת האשראי (אוברדראפט) באופן חד צדדי, באותם תנאים בהם ניתנה המסגרת הקיימת, ובכך להקל על לקוחות שיקלעו לקשיים תזרימיים, או שעלולים לחזור להם שיקים מחוסר כיסוי. בנק שיעשה זאת יציג ללקוח מסמך המתעד את הגדלת המסגרת, גובה המסגרת החדשה ושיעור הריבית שיחול עליה.

משכנתאות

בנק לאומי

אפשרות להקפיא את תשלומי המשכנתא למשך שלושה חודשים, עם פטור מלא מעמלה בגין ההקפאה.

בנק הפועלים

בנק הפועלים מאפשר להקפיא את תשלומי ההלוואה (קרן וריבית) לתקופה של עד שלושה חודשים. התשלומים שיידחו ייפרסו מחדש על פני יתרת תקופת המשכנתא. בקשת הדחייה מתבצעת באמצעות שיחה טלפונית למוקד פועלים בטלפון *2407, ללא צורך בהגעה פיזית לסניף.

בנק דיסקונט

אפשרות לדחיה (הקפאה) של עד שלושה חודשי תשלומי משכנתא, כולל קרן וריבית, ללא עמלות.

בנק מזרחי-טפחות

אפשרות לדחייה (הקפאה) של עד ארבעה חודשי תשלומי משכנתא, כולל קרן וריבית (בהתאם לבקשת הלקוח).

דחיית מסלולי משכנתא לזכאים 

החשב הכללי במשרד האוצר יחד עם משרד השיכון והבינוי הנחו את הבנקים לאפשר דחייה בתשלומי משכנתא לזכאים עד ארבעה חודשים.

לצורך הגשת הבקשה להקפאת התשלומים אין צורך להגיע פיסית לסניפי הבנק. תשובות יתקבלו ככל הניתן תוך שבוע, דחיית התשלומים אינה כרוכה בעמלה.

הקפאת גבייה

עוד הודיע החשב הכללי באוצר כי יוקפאו הליכי גבייה חדשים מכל סוג כנגד לווים בפיגור.

מסכה רפואית

ביטוח

הראל: לא גובה ביטוח רכב

חברת הביטוח הראל החליטה לא לחייב מבוטחים שנמצאים בבידוד ביתי בביטוח רכב במשך כל תקופת הבידוד שלהם. זאת, בהנחה ולא נעשה שימוש ברכב בזמן תקופת הבידוד. הזכאות להטבת ביטוח חינם לרכב תינתן על סמך הצגת הצהרה חתומה על ידי המבוטח על מצב של בידוד עקב מחלת הקורונה, על כך שנרשם במשרד הבריאות כמי שמצוי בבידוד ועל אי שימוש מוחלט ברכב המבוטח למשך שבועיים. יובהר כי במהלך התקופה האמורה, הרכב יכוסה בהתאם ליתר הכיסויים שנרכשו בפוליסה ובכפוף לתנאי הפוליסה וחריגיה.

לצורך קבלת ההטבה מתבקש המבוטח של הראל להעביר טופס הצהרה חתום על ידו או ע"י סוכן הביטוח שלו. טופס ההצהרה יפורסם באתר האינטרנט של הראל. תשלום ההטבה למבוטחים יבוצע באמצעות זיכוי למבוטח.

מנורה: ביטוח רכב למשפחת המבודד

במנורה מאפשרים כיסוי ביטוחי של כל נהג (כולל נהג צעיר וחדש) מקרבה ראשונה של בעל פוליסת הביטוח הנמצא בבידוד עד 14 יום – כתוצאה מחזרה מחו"ל; זאת לצורך נסיעות פרטיות בלבד וכמובן ללא תוספת תשלום בגין הטבה כאמור.

ההטבה, שתוקפה עד ליום 30 באפריל 2020, ניתנת לרכבים פרטיים בשווי של עד 350,000 ₪ המבוטחים בחברה.

שירות בבנקים

שרות בסניפי בנק ייעודיים בלבד

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הודיעה כי החל ממחר השירות הבנקאי הפרונטלי לציבור ירוכז בסניפים ייעודיים בפריסה ארצית. בסניפים אלה ניתן יהיה לבצע פעולות חיוניות, שאינן ניתנות לביצוע באמצעים בנקאיים ישירים. ללקוחות מגיל 70 ומעלה יינתן מענה מותאם ומורחב. הכספומטים הבנקאיים ימשיכו לעבוד כסדרם. "אנו נוקטים בצעד זה בעקבות הנחיות משרד הבריאות על צמצום הפעילות והתנועה במרחב הציבורי. הצעד יאפשר המשכיות במתן השירותים הבנקאיים לציבור הרחב, תוך שמירה על בריאותו ועל בריאות עובדי הבנקים", אומרת בר. "אני קוראת לציבור לבצע את כל הפעולות הבנקאיות באמצעים הישירים: בטלפון, במכשירים האוטומטיים, אפליקציה ואתר הבנק". 

סך סניפי הגרעין בהם יינתן שירות לקהל יעמוד על 25% לפחות ממספר סניפי הבנק.

כדי לצמצם את הסיכון להידבקות, מוצע שהבנק יעגן מנגנון של ויסות עומסי קהל בסניפי הגרעין ובכלל זה: דרישה מלקוחותיו לקבוע תור מראש, הצבת עמדת ביטחון בכניסה לסניף ועוד, בהתחשב בהוראות הרשויות המוסמכות.

בסניפי הגרעין יינתן שירות לכלל לקוחות הבנק.

לאומי

בבנק לאומי קבלת שירות בכל סניפי הבנק תתאפשר מעתה ועד להודעה חדשה רק באמצעות תיאום פגישה מראש, בזמן שיבחר הלקוח. לקוחות מעל גיל 70, לקוחות בעלי מוגבלויות ונשים בהריון יוכלו להגיע לסניפי הבנק ולקבל שירות, גם במידה ולא תיאמו פגישה מראש. שירות 'הזמן פגישה' זמין באתר לאומי, באפליקציה ובמוקד הטלפוני 5522* (שלוחה 4).

הבנק נערך למתן כלל השירותים הבנקאיים באמצעות השירות הטלפוני 5522*, וזאת על ידי מתן סמכויות נרחבות יותר לבנקאים הטלפונים.

כמו כן, לאומי צמצם באופן משמעותי את המקרים בהם מכשיר הכספומט "בולע" את כרטיס האשראי בעת שגיאה בכתיבת הקוד הסודי .

פועלים

בנק הפועלים עובר לפעילות מצומצמת שבה יופעלו 53 מסניפי הבנק הפזורים ברחבי הארץ. בסניפים אלו יוענקו מגוון שירותים בנקאיים באמצעות תאום פגישה מראש אשר ניתן לבצע באמצעות אתר הבנק, אפליקציית ניהול חשבון או באמצעות התקשרות ל-2472*.

יודגש כי לקוחות מעל גיל 70 ואוכלוסייה עם מוגבלות אינם נדרשים לתאם פגישה מראש על מנת לקבל שירות בנקאי, אך על מנת לשמור על בריאותם, מומלץ גם להם להגיע לסניף לאחר תאום פגישה. הבנק פתח לרשותם גם מוקד ייעודי עם מענה אנושי מהיר בטלפון 2403*.
שעות הפעילות בסניפים אלו יהיו בהתאם לשעות הפעילות הרגילות. רשימת הסניפים הפעילים מפורסמת באתר הבנק ובאפליקציה.
בנוסף לשירות בסניפים, בנק הפועלים ממשיך לעמוד לרשות לקוחותיו במוקד הטלפוני, באתר האינטרנט ובאפליקציה. לקוחות עסקיים יוכלו לקבל שירות גם במוקד עסקים 2410*.

מצב קישורית לרשימת הסניפים שישארו פתוחים באתר הבנק:
https://www.bankhapoalim.co.il/sites/default/files/media/PDFS/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA%20%D7%A1%D7%A0%D7%99%D7%A4%D7%99%D7%9D%204.pdf 

חובות לחברת חשמל

עקב התפשטות הקורונה, חברת החשמל מפסיקה לאלתר לנתק חייבים.

היה לכם מעניין? עבדנו קשה, פרגנו לנו בלייק!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

בטוח שגם הכתבות האלה בפואנטה יעניינו אתכם





תגובות: 0

נגישות