ביזיון ברפורמת התמרוקים: בניגוד להבטחות הממשלה - מוצרי הטואלטיקה לא יוזלו בקרוב בגלל לחצים שהופעלו על משרד הבריאות

ביזיון ברפורמת התמרוקים: בניגוד להבטחות הממשלה – מוצרי הטואלטיקה לא יוזלו בקרוב בגלל לחצים שהופעלו על משרד הבריאות

משרד הבריאות הודיע כי הוא לא מסוגל לעמוד בדרישה להוציא תקנות חדשות לייבוא מקביל של תמרוקים, ודרוש לו עוד זמן. בתקופת הביניים יינתנו הקלות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ישראלים מסתובבים בכל רחבי העולם, קונים משחת שיניים של קולגייט ב-1.50 יורו ומשתמשים במי פה של ליסטרין אשר קנו בחנות בהונגריה ב-3 יורו. 

הם יודעים שאפשר לרכוש את המוצרים האלה במחירים נמוכים במאות אחוזים לעומת מה שהם משלמים בארץ, והם גם יודעים שבכל המדינות הללו יש תקינה והנחיות שמגינות על הצרכנים.

גם במשרד הכלכלה יודעים זאת ומכריזים שוב ושוב על קידום הייבוא המקביל שאמור לחולל תחרות כאן בישראל, שבה שלושה יבואנים בלעדיים ושתי רשתות פארם שולטים בשוק.

לכן – מה שהתחולל היום בכנסת הוא לא פחות מבושה – ומעיד שוב על הבלגן שמתחולל במשרדי הממשלה בישראל, כאשר משרד הכלכלה מושך לכיוון של יבוא מקביל בכל מחיר ומשרד הבריאות לא מצליח למצוא נוסחה שלפי תפיסתו תצליח לשמור על בריאות הציבור.

על מה מדובר?

אחרי חודשים ארוכים, שבהם מנסים לקדם את מה שמכונה "רפורמת התמרוקים" שמטרתה להקל על יבוא מקביל של מוצרים שונים – משרד הבריאות הודיע היום לוועדת הבריאות כי הוא מבקש למשוך חזרה את התקנות.

הבקשה הותירה את חברי הכנסת מופתעים וכועסים.

הסיבה היא ככל הנראה לחצים שהופעלו על משרד הבריאות, כפי שגם הודתה ראש מנהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות, ד"ר אסנת לוקסנבורג:"קיבלנו עוד ועוד פניות מארה"ב ומאירופה, ממשרדי ממשלה, מהתעשיינים ועוד. אנחנו צריכים לבחון את כל הנקודות ולהביא מודל שיעבוד פה. לא הייתי רוצה להתקדם עם מודל שגורמים רבים טוענים שלא יכולים להתמודד איתו. יש סוגיות עקרוניות שרוצים לברר לפני שמתקדמים הלאה". 

כאשר שומעים את הדברים הללו, ההסבר שנתן  מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, נשמע קצת פחות משכנע: "משרד הבריאות מתקשה לעשות את הקפיצה מהמצב הקיים למצב העתידי. אנחנו צריכים לקחת פסק זמן מהתהליך. אנחנו מוכנים לחזור וללמוד. נוציא בימים הקרובים משלחת מסודרת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לאירופה, כדי לבחון את התכנון והיישום"

הבשורה המעודדת היחידה בדיון הייתה שמשרד הבריאות כן ידאג להקלות שיינתנו על יבוא מקביל בתקופת הביניים עד לאישור התקנות: "אנחנו כבר מתחייבים שנקצר ככל הניתן את משך תקופת האישור לייבוא מקביל, והוא יעמוד לכל היותר על 96 שעות, ונעשה את זה גם בפחות", אמר בר סימן טוב.

לדבריו, יש רצון של כולם לייצר רפורמה שהמציאות תהיה יותר טובה וקלה: "לכולנו יש אותן מטרות, אבל אנחנו צריכים את ההשעיה הזאת. כך שבסוף החודש הזה לא יהיה חוק בפועל".

במשרד האוצר רואים את התנהלות משרד הבריאות בחומרה. ראש מטה שר האוצר, נדב שינברגר, אמר: "מה שקרה פה היום, זה שמי שרצו למנוע תחרות, ניצחו".

גם יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הגיב לסיבוב הפרסה של משרד הבריאות בכעס: "חוק התמרוקים יהיה גם יהיה, והתקנות יאושרו בהקדם האפשרי. משרד הבריאות יהיה אחראי לכך. החוק הזה מאוד חשוב. הוא מבטא את ההתמודדות האמיתית עם יוקר המחיה. יש אוכלוסיה שלמה שלא נהנית משימוש בתמרוקים, מפני שיוקר המחיה לא מאפשר להם לקנות את זה. אנשים לא קונים משחות שיניים, ולא משתמשים מספיק בסבון. גם אני היית במצב כזה בילדותי".

במשרד הכלכלה הגיבו בחומרה להחלטת משרד הבריאות למשוך את התקנות, וכך כתבו בתגובתם:

״משרד הבריאות מנע ניצחון במערכה על יוקר המחיה. משרד הבריאות משך את התקנות כיוון שלא הסכים להתאמות שביקשו משרדי הכלכלה והאוצר, שכן נוסח התקנות כפי שהובא ע״י משרד הבריאות היה מחריף את המצב ומביא לעליית מחירי הבשמים והסבונים ולמניעת ייבוא מקביל ממדינות שונות. 

"במשרד הבריאות מכירים את הסטטיסטיקה כמונו, סל המוצרים הישראלי גבוה בכ- 19% בהשוואה לOECD ו-50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7000 שקל מדי חודש.

"מטרת הרפורמה היא אחת- להביא להקלה ביוקר המחיה. התקנות הן הזדמנות היסטורית לשים סוף לבלעדיות של היבואנים! במשך שנים היבואנים הבלעדיים גוזרים קופון על הצרכן הישראלי, מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים וגובים מחירים מופרזים מהצרכן".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות