איך ישפיע עליכם השינוי במיסוי הירוק ואילו מכוניות יתייקרו? - פואנטה

איך ישפיע עליכם השינוי במיסוי הירוק ואילו מכוניות יתייקרו?

מקיה פיקנטו ועד טויוטה פריוס פלוס – עשרות דגמים יאבדו את ההנחה שקיבלו בגלל השינוי בשיטת המיסוי הירוק, ביניהן מכוניות היברידיות. ומי לא ייפגע?

מיסוי ירוק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כאילו אנחנו לא משלמים מספיק על רכב פרטי, וכאילו במדינה עם תחבורה ציבורית כל כך גרועה (שאף אינה פועלת בשבת) יש לנו ברירה מלבד רכישת רכב פרטי – היום מתייקרות רבות מהמכוניות הפרטיות בשל שינוי במדיניות המיסוי. מדובר בנוסחת המיסוי הירוק, אשר על פי הנוהל מתעדכנת אחת לשנתיים. הכוונה ב"מיסוי ירוק" היא להנחה בגובה המס שרכבים מסוימים מקבלים בהתאם לזיהום שהם מחוללים. הדירוג מאפשר לקבל הטבת מס שמוזילה את הרכב בסכם של עד כ-16,000 שקל, אלא שגובה ההטבה נקבע בהתאם לדירוג הזיהום – והדירוג נקבע ע"י קריטריונים מסוימים. לאחרונה, שיטת התקינה השתנתה באירופה, ובישראל מתאימים את התקינה לאירופאים. התוצאה היא שכלי רכב רבים שהוגדרו בדרגה 2, מידרדרים כעת לדרגה 3 ו-4 וכך ההנחה עליהם פוחתת (דירוג 1 הוא הדירוג הטוב ביותר והוא ניתן לרכבים הכי פחות מזהמים).

אז אילו מכוניות יתייקרו? האמת היא שלא מעט – החל מטויוטה פריוס פלוס ועד קיה פיקנטו. הנפגעות העיקריות הן המכוניות הזולות והירוקות יחסית, ביניהן משפחתיות רבות ודגמי המיני. מדובר למשל בסיאט מי, קיה פיקנטו, יונדאי I10, סוזוקי סלריו, סיטרואן C1 ועוד, שמתייקרות בסכום לא מבוטל. עוד מתייקרים כמה דגמי קרוס אובר. מה שלא פחות משמעותי הוא פלח המכוניות ההיברידיות, שחלק גדול מדגמיו כבר לא ייהנו מהטבת המס שממנה נהנו עד כה – 30% מס קנייה במקום 83%. זאת, משום שלאחר העדכון עברו דגמים אלה מקבוצת מיסוי 2 לקבוצת מיסוי זיהום אוויר 5-4. כך למשל, טויוטה ראב4 בגרסה ההיברידית התייקרה ב-10,000-18,000 שקל – בהתאם לאבזור, והלקוחות אף סופגים שנמוך באבזור שמטרתו לצמצם את ההתייקרות.



ההוצאות על הליסינג יעלו, המדינה תחגוג על המסים

גם מי שלא קונה רכב חדש אך יש לו רכב בליסינג, צפוי לספוג את ההתייקרות. זאת, משום ששווי השימוש נגזר ממחירי המחירון.

כמובן שמדינת ישראל מרוויחה נהדר מכל המהלך הזה, לפחות בשלב המיידי. ההערכות הן שהכנסות המדינה ממסים יעלו באופן חד.

ומי לא נפגע? העשירים שרוכשים דגמי יוקרה

אגב, יש גם מי שפשוט לא נפגע מהשינויים בנוסחת המיסוי הירוק – ואלו הם הלקוחות העשירים שיש להם כסף לקנות את דגמי היוקרה עם הנעה היברידית נטענת (פלאג-אין). מכוניות אלה, אשר גובה ההטבות עליהן מגיע למאות אלפי שקלים, הן באופן לא מפתיע גם בין הנמכרות ביותר בקרב דגמי היוקרה, וכאמור – הן ימשיכו לקבל את הטבת המס הקיימת על כלי רכב היברידיים.

ואם יש משהו מקומם יותר, הרי שזה חוסר הפגיעה בדגמים המזהמים. נוסחת המיסוי הירוק מורכבת למעשה רק מהטבה על פחות זיהום – ולא מקנס על גרימת יותר זיהום. לכן, שינוי ההגדרות לא פוגע ברכבים המזהמים – שממילא לא נהנו מהטבת מס עד כה.

פואנטה
https://www.facebook.com/poenta.il/



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות