קיבלתי רכב מהעבודה - מי אחראי לביטוח?

קיבלתי רכב מהעבודה – מי אחראי לביטוח?

רבים מהישראלים מקבלים רכב חברה. מן הסתם, אי אפשר לנהוג ברכב כאשר אין ביטוח – אז מי מי אחראי לביטוח של רכב חברה?

פנסים לרכב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ׁ(תוכן מקודם)

"רכב חברה" – רכב שניתן לכם על ידי המעסיק – נחשב במקומות עבודה רבים לחלק מתנאי המשרה. אבל מה עושים אם נסעתם ברכב של החברה והרכב נפגע? או חלילה, נגרם נזק לגוף או לרכוש?

נוסעים רבים ברכבי חברה בטוחים כי הרכב שלהם מבוטח ומכוסה, ולוקחים זאת כמובן מאליו. אבל בפועל, הם מגלים (מאוחר מדי) כי הרכב היה מכוסה באופן חלקי בלבד – ולעיתים, אפילו לא מכוסה כלל.

קיימים שלושה סוגים של ביטוח לרכב – ביטוח חובה, ביטוח מקיף וביטוח צד ג'. ביטוח חובה, כשמו כן הוא, חובה על פי החוק, מעניק לכם כיסוי במקרה של נזקי גוף – לעצמכם, לנוסעים אחרים ברכב או להולכי רגל. ביטוח מקיף, שאינו חובה על פי חוק, מעניק כיסויים נרחבים יותר – על נזקי רכוש שגרמתם לרכב אחר או לרכוש ששייך לאדם אחר. אותו אדם אחר הוא צד ג'.

ככלל, ביטוח מקיף כולל בתוכו גם ביטוח צד שלישי. יש אנשים שבוחרים לא לרכוש ביטוח מקיף (עבור עצמם), אבל כן רוכשים ביטוח צד ג' – כדי להיות מוגנים מתביעות של אנשים אחרים. מדוע? כי אם ייגרם נזק קל לרכב שלכם, למשל שריטה או פגיעה קלה, ייתכן שזה פחות יפריע לכם ותמשיכו להשתמש ברכב כרגיל – או תמצאו סידור אחר.

אבל אם, בטעות, פגעתם או ברכב אחר, שרטתם אותו או שברתם לו מראה או פנס – להם זה כן יפריע, והם ידרשו מכם לשלם את עלות התיקון. עד כאן נזקים קלים; תחשבו מה קורה בתאונה משמעותית עם נזקים חמורים יותר, חלילה. אם לא תהיו מכוסים, הדבר יסתיים בהוצאות משמעותיות והפסדים כספיים גדולים.

אם כך, בניגוד לביטוח חובה, במקרה של ביטוחי הרכוש, הבחירה בידיכם: לרכוש ביטוח מקיף שכולל גם צד ג' – או לרכוש ביטוח צד ג' בלבד. ההחלטה קשורה בעיקר בעלויות ובניהול סיכונים, של כל אחד מול עצמו.

וכעת נחזור לרכב מהעבודה. חשוב להבהיר – כל אדם שנוהג ברכב נושא באחריות מלאה כלפי הרכב וכלפי הסביבה. החוק לא מבדיל בין רכב בבעלות פרטית לרכב מהעבודה. האחריות היא בראש ובראשונה על מי שנוהג ברכב.

כאמור, החוק עצמו מחייב לבטח כל רכב בביטוח חובה, אבל לגבי ביטוחים נוספים – כמו ביטוח מקיף – אין חובה חוקית לעשות זאת. לכן, חובתכם כעובדים לבדוק את הנושא מול מקום העבודה שלכם – ולהבין האם הרכב מבוטח גם בביטוח מקיף וצד ג'.

זאת ועוד – אם גרמתם לתאונה, והוכח שאתם אחראים למה שקרה, המעסיק יכול לבקש לנכות את ההשתתפות העצמית מהשכר שלכם. אירועים כאלו הגיעו בעבר עד לבתי הדין לעבודה, וכמובן פגעו קשות ביחסים בין העובד למעסיק. לכן, ההמלצה הכי טובה היא להתקין מצלמת דרך. כך תוכלו להוכיח את חפותכם ולחסוך ריבים מיותרים, בתי משפט ואלפי שקלים.

ניתוח של פסקי דין מהשנים האחרונות מעלה כי לרוב, בתי המשפט מטילים את האחריות על המעסיק וקובעים כי זו אחריותו לדאוג לביטוח הרכב – ולא אחריות העובד. בעבר, מעסיקים אף נאלצו להחזיר כספים אלו לעובדיהם. עם זאת, הדבר אינו קבוע בחוק ומשתנה בהתאם לפרטי המקרה ולגישת השופטים.

אותם עובדים הגיעו לתוצאה זו לאחר מאבקים משפטיים, תביעות שיפוי, עורכי דין, הוצאות משפט, בזבוז של זמן וכסף, מתחים נפשיים ולעיתים גם איבדו את מקום עבודתם – והכל בגלל שלא בדקו אם יש להם ביטוח מקיף.

בראייתם של העובדים הם צודקים – אבל גישה זו היא חכמה פחות. הרבה יותר הגיוני לבדוק את הנושא מול המעסיק מלכתחילה, עם קבלת הרכב. נכון, לעיתים אנחנו חוששים לשוחח על כך, אבל גישת "ראש קטן" והתעלמות, יכולה לעלות לנו בהמשך הדרך, בנזקים גדולים הרבה יותר.

במידה ואינכם מכוסים בביטוח מקיף וצד ג' עבור הרכב שקיבלתם מהעבודה – היכנסו כבר היום לאתר או לאפליקציה של הראל – ותצאו עם ביטוח רכב מקיף, בקלות ובמהירות. כך תמנעו מעצמכם צרות עתידיות ותוכלו לנסוע בראש שקט ובלי דאגות. נסיעה טובה.

1
נגישות