האם צפוי ביטול הפטור ממס על קניות באינטרנט? בג"ץ עשוי לקבוע שמדובר באפליה

עתירה לבג"צ נגד רה"מ ושר האוצר בדרישה לבטל את הפטור ממס על קניות באינטרנט

הישראלים מנצלים את הפטור ממס על קניות באינטרנט בסכום של עד 75$ עד הסוף, והחבילות לא מפסיקות להגיע. לאור הפגיעה בעסקים המקומיים, איגוד לשכות המסחר, יחד עם לה"ב והתאחדות בעלי המלאכה, עתרו לבג"צ בטענה לאפליה נגד היצרנים הישראלים. האם הפטור יבוטל?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

המאבק בפטור ממע"מ על הזמנות באינטנרט בסכום של עד 75 דולר מתחמם.

כפי שפורסם בפואנטה, לפני חודש וחצי פנה איגוד לשכות המסחר לשר האוצר משה כחלון ואיים לעתור לבג"צ אם לא תיפסק אפליית המס.

היום נמסרה הודעה רשמית בזו הלשון: "עתרנו לבג"צ כנגד שר האוצר, ראש הממשלה ומנהל רשות המסים בדרישה לבטל את אפליית המע"מ. אנו מבקשים לקיים תחרות חופשית בתנאי שוק שווים לעוסקים בישראל מול העוסקים בחו"ל. בעוד שהעסקים הישראלים נאבקים מול תחרות עולמית, פועלת המדינה באופן אקטיבי כדי לפגוע בתחרות החופשית ולהעמיד את העסקים הישראליים בעמדת נחיתות מובנית ביחס למתחריהם מחו"ל".


מדובר בעתירה משותפת לאיגוד לשכות המסחר, התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה ולהב, ונכתב בה כי המדינה מתערבת בתחרות החופשית, ומעניקה באופן אבסורדי יתרון תחרותי מובהק לעסקים זרים בתחרות על לבו של הלקוח הישראלי.

העתירה הוכנה ע"י עו"ד ד"ר ישראל (רלי) לשם ועו"ד עידן לרון, ממשרד עוה"ד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. מספר ההליך בבג"צ: 3223/18. 

לפי הנתונים המוצגים בעתירה, רכישת מוצרים מחו"ל דרך האינטרנט גדלה ועולה מדי שנה כמעט ב-25% ביחס לשנה החולפת. 91% מהגולשים ברשת כבר עורכים באמצעותה קניות. מספר החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפל ושולש בשנים האחרונות, והגיע ל-61 מיליון חבילות בשנת 2017.

" משמעות הדבר היא כי עסקים ישראלים רבים חווים ירידה ניכרת במחזור שלהם. בימים אלה עומדות חנויות ורשתות לא מעטות בסכנת סגירה (או שנסגרו), וענפים שלמים מצויים בקשיים משמעותיים לשרוד".


עוד מציינים העותרים שהמוצרים בישראל כפופים לפיקוח ולתקינה הישראלית, שנועדו להגן על בריאות הציבור ובטיחותו. העסקים הישראלים אף כפופים לרגולציה הישראלית בשלל תחומים המבטיחים את זכויות הצרכנים, לרבות דיני הגנת הצרכן הישראליים. אין כל הצדקה לתמרץ צרכנים ישראלים, באמצעות אפליית מס מכוונת, לבחור דווקא במוצרים ובעסקים שאינם כפופים להוראות דין אלו, ולהוזיל דווקא אותם.

"באיחוד האירופי ובאוסטרליה הפטור בוטל"

ומה קורה בעולם? לפי העתירה, "ישראל היא אולי המדינה האחרונה שעדיין מחזיקה בפטר מפלה במידה כה רבה. מדינות אחרות שבהן היו פטורים דומים בחנו לאחרונה את הפטורים, והגיעו למסקנה חד-משמעית שמדובר בהוראות מפלות אשר פוגעות אנושות בעסקים המקומיים. לכן הוחלט לבטל הוראות אלה. כך, למשל, באיחוד האירופאי כולו בוטל לחלוטין הפטור רק לאחרונה, וכך גם באוסטרליה (אלה שני המקומות העיקריים שבהם עדיין נהוג פטור משמעותי שכזה)".

משבר בענף האופנה

הענף שעד כה נפגע הכי קשה מההזמנות באינטרנט הוא ענף האופנה, כפי שבא לידי ביטוי בקריסת רשת הוניגמן, המחזיקה גם ברשת TNT.

רבות מרשתות האופנה ומחנויות הבגדים מתקשות להתמודד עם התחרות מחו"ל, בעיקר משום שבמקביל יש גם תופעה של טיסות שופינג לחו"ל. על כל אלה יש להוסיף את החורף החם שהותיר אותן עם סחורה רבה ואת דמי השכירות לקניונים.

עם זאת, זה ודאי לא יהיה הענף היחיד שייפגע, במיוחד לאחר כניסתה הצפויה של אמזון לפעילות בישראל.

בארצות הברית נסגרו חנויות רבות מאוד בשל המעבר לקנייה אונליין, כשאחת הרשתות הבולטות ביותר היא רשת טויס אר אס.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות