בנט: "תשלומי ההורים לא יוזלו בשנתיים הקרובות. נצמצם את ימי החופשה מבתי הספר"

בנט: "תשלומי ההורים לא יוזלו בשנתיים הקרובות. נצמצם את ימי החופשה מבתי הספר"

רק בדיוני התקציב לשנת 2019 יעלה נושא תשלומי ההורים לדיון – וגם אז שום דבר לא מובטח. האם פורום ועדי ההורים יסתפק בהבטחה הקלושה של השר בנט, או שיממש את איום חרם התשלומים? 

נקודות זיכוי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ממשלה חברתית? שר החינוך נפתלי בנט אמר היום בכנסת בפירוש כי אין שום כוונה להפחית את תשלומי ההורים לא רק בשנה הקרובה, אלא גם בשנה שאחריה.

הסיבה, לדבריו, היא שנטל תשלומי ההורים כלל לא העסיק את הממשלה – לא את שר החינוך עצמו ולא את שר האוצר – בעת גיבוש התקציב ל-2017-2018, ולא נכלל בסדר העדיפויות שלהם.

"היינו חייבים לייצר סדר עדיפויות, ולא העלינו כלל לדיון את תשלומי ההורים. בכוונתי בדיוני התקציב לשנת 2019 לדרוש הקלה בתשלומי ההורים במו"מ התקציבי עם האוצר ולהעמיד את זה במקום בולט בסדרי העדיפויות שלנו".

תשלומי הורים

מדובר במדיניות מכעיסה, ופורום ועדי ההורים היישוביים יצטרך להחליט כעת מה בכוונתו לעשות – לאחר שלאחרונה הוא הבטיח מחאה וחרם תשלומים.

נזכיר כי כבר בשנה שעברה התקיים דיון סוער בוועדת החינוך ולהורים הובטח כי הנושא יטופל, בשעה שלאיש לא הייתה כוונה ממשית לעשות זאת.

שנת הלימודים נמרחה והסתיימה ללא שום דיון תקציבי, וכעת – שבועיים לפני תחילת השנה – מקבלים ההורים שוב סטירת לחי מצלצלת.

למעשה, כבר בשבוע שעבר סתמה ועדת החינוך של הכנסת את הגולל על תקוות ההורים בישראל כי הכנסת תתייצב לצד ההורים ותאסור על משרד החינוך לגבות את תשלומי ההורים.

תשלומי הורים 11

תשלומי ההורים מכונים באופן מטעה "תשלומי רשות", ומדובר באלפי שקלים שמוציאים ההורים כדי לממן, בין היתר, פעילויות בית ספריות כמו טיולים שנתיים – למרות שמדובר בחלק מתוכנית הלימודים.

משפחות שיש להן כמה ילדים בבתי ספר, ובמיוחד בכיתות ו' ומעלה, מוציאות מדי שנה 2,500-4,000 שקל בשנה רק על אותם "תשלומי רשות". לכאורה, ההורים רשאים שלא לשלם את התשלומים, אלא שקיים לחץ חברתי ולחץ מטעם בתי הספר, שמאיימים כי הילדים לא יוכלו להשתתף בפעילויות בית ספריות אם ההורים לא ישלמו – וזאת למרות שאסור לאיים על ההורים.

בפורום ועדי ההורים אין תמימות דעים באשר לאופן הפעולה, כשיש חברים בפורום הקוראים לחרם תשלומים ויש כאלה המסתפקים בהבטחה של בנט שהנושא יעלה לדיון בדיוני התקציב של 2019.

עליי לציין כי באופן אישי הבטחת שר החינוך להעלות את הסוגיה לדיון בעוד שנתיים היא בעיניי הבטחה ריקה מתוכן, משום שיש להניח שלא הוא ולא השר משה כחלון יישבו במשרדי החינוך והאוצר בשלב הזה. בנוסף, העובדה שמעלים נושא כלשהו לדיון רחוקה מלהבטיח שהנושא אכן יטופל ושתשלומי ההורים יופחתו. לכן, היה הוגן יותר מצד השר בנט להישיר מבט להורים ולהודות בכך שרוב התלמידים הלומדים נכון להיום במערכת החינוך יגיעו כבר לשלב הגיוס לצה"ל לפני שממשלת ישראל תואיל בטובה להפחית את תשלומי ההורים.

מספר ימי החופשה יפחת – לא ברור איך

עוד אמר בנט בישיבה כי הוא ושר האוצר משה כחלון מגבשים פתרון לדרישת ההורים לצמצם את ימי החופשה. אלא שלא בדיוק ברור איך זה יקרה באופן שבו ההורים ייצאו מרוצים והמורים לא ייפגעו.

לדברי בנט, מתגבשת נוסחה שלא פוגעת בזכויות המורים: "הבטחנו למורים כי הם לא ייפגעו, ואני נחוש לעמוד בכך".

כיתות פחות צפופות

בישיבה התפאר השר בנט בהישגים שכן הושגו בנושא רווחת התלמידים – הן מבחינת הצפיפות בכיתות והן מבחינת הסייעת השנייה בגן.

לדברי בנט, כיום בשני שלישים מהכיתות יש ממוצע של 27 ילדים בכיתה: "הוספנו 1,000 כיתות א ו-ב', ותוך 3 שנים נשלים את רפורמת הגדלת מספר הכיתות שמצמצם את מספר הילדים בכיתה. מדובר במצב בלתי הפיך – גם אם מחר יהיו בחירות, הרפורמה הזאת כבר יצאה לדרך".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות