בז"ן תשלם קנס של 600,000 שקל על זיהום אוויר חריג, והיא לא היחידה

בז"ן תשלם קנס של 600,000 שקל על זיהום אוויר חריג, והיא לא היחידה

החברות המזהמות ישלמו קנס מצטבר בגובה של 1.45 מיליון שקל. האם זה ימנע את הפעם הבאה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

זיהום אוויר מהווה גורם מסכן חיים ומחולל של תחלואה קשה, אבל זה לא מונע ממפעלים לזהם את האוויר שאנחנו נושמים.

אז אם אחריות ומוסר הן מילים שנתפסות כתמימות או מטופשות בעולם העסקי – עדיף לדבר בכסף, כי זו השפה היותר רלבנטית לחברות הללו.

וזה אכן מה שקרה בבית המשפט בחיפה היום. חברת בתי זיקוק לנפט (בז"ן), שתי חברות נוספות שבבעלותה, כרמל אולפינים (כאו"ל) וגדיב, והמנכ"ל לשעבר של מגזר התעשייה בבז"ן, הודו והורשעו בבית משפט השלום בעבירות של גרימת זיהום אוויר חריג.

הם נתבעו על-ידי המשרד להגנת הסביבה, וביהמ"ש גזר עליהם קנסות מצטברים בהיקף של 1.54 מיליון שקל והתחייבות בהיקף של 3.08 מיליון שקל להימנע מעבירות דומות במשך שנתיים.

מדובר בתהליך שנמשך שנתיים. את כתבי האישום הגיש המשרד להגנת הסביבה ביולי 2015, לאחר שבבדיקות פליטות מזהמים מארובה לאוויר שנערכו במפעלי הנאשמות ב-2011 נמצאו חריגות של פחמן חד חמצני, גופרית דו חמצנית, ותחמוצות חנקן – חלקן משמעותיות – מהערכים המרביים המותרים לפליטת מזהמים אלה.

לאור חריגות אלה שלח המשרד לשלוש החברות התראות על גרימת זיהום אוויר חזק ובלתי סביר לפי חוק אוויר נקי, וזימן את מנהליהן לשימוע במחוז חיפה. בסיום השימוע, החליט המשרד לפתוח בחקירה פלילית נגד שלוש החברות, אשר נוהלה על ידי המשטרה הירוקה.

כתב האישום שהוגש נגד בז"ן כלל הפרה של הצו האישי גם בגין התעלמות ממושכת מדרישות המשרד להגנת הסביבה להתקין אמצעים להפחתת פליטות ממיכל אחסון המכיל MTBE – חומר אורגני, שחשיפה אליו עלולה לפגוע בבריאות.

כמו כן, כלל כתב האישום נגד החברה עבירות של אי קיום צו פינוי רעלים, הפרת תנאים ואי סילוק פסולת חומרים מסוכנים כדין.

בז"ן נקנסה בסכום של 600 אלף שקל. כמו כן היא נדרשה להתחייבות בסך כולל של 1.2 מיליון שקל להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשעה למשך שנתיים;

על כימיקלים לישראל ועל גדיב הוטלו על כל אחת קנס של 450 אלף שקל והתחייבות בסך 900 אלף שקל להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשעה למשך שנתיים;

על מנכ"ל מגזר התעשייה בבז"ן במועדים הרלוונטים ומי שהיה אחראי על קביעת המדיניות התפעולית של מפעלי הקבוצה, נגזר קנס של 40 אלף שקל וכן התחייבות של 80 אלף שקל להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשע למשך שנתיים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות