משרד החינוך מציג: אבחון לקויי למידה בתוך כותלי בית הספר

משרד החינוך מציג: אבחון לקויי למידה בתוך כותלי בית הספר

פיילוט של אבחון לקויי למידה ע"י משרד החינוך ובמימונו יחל ב-15 ערים ובכיתות מסוימות

אבחון לקויי למידה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

משרד החינוך משנה את אופן האבחון של תלמידים לקויי למידה, ואף יסייע להורים לממן את הוצאות האבחון.

הפיילוט יתחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה ב-77 בתי ספר ב-15 רשויות מקומיות בארץ.

מדובר בשינוי משמעותי הן במישור התפיסתי והן במישור הכלכלי, אך חשוב לדעת שהוא לא רלבנטי לתלמידי יסודי, אלא מתחיל רק בכיתה ז'. תהליך ההערכה של תלמידים אלה יחל כאשר יחלו ללמוד בחטיבת הביניים, ורק בסוף החטיבה – עם המעבר לכיתה י', יוכרע אם הם זקוקים לאבחון של השירות הפסיכולוגי החינוכי כדי לקבל התאמות. במידה שכן – משרד החינוך יממן את האבחון ויספק להם ולהוריהם ליווי.

הרשויות המקומיות שייכנסו לפיילוט: מודיעין, בית שמש, שדרות, אילת, רהט, הוד השרון, אור עקיבא, נתניה, קריית מוצקין, קריית ביאליק, מעלות תרשיחא, ירכא, כפר קרע, נצרת ורעננה. התכנית תוטמע בהן באופן הדרגתי החל משנת הלימודים הבאה ועד שנת הלימודים תשפ"ב (2022), כשרק בתי הספר הללו יפעלו במתכונת החדשה.

אבחון לקויות למידה – איך זה יעבוד?

בתי הספר שייכנסו לפיילוט יחלו  כבר בראשית השנה לאתר בקרב כיתות ז' תלמידים מתקשים, ובכללם תלמידים עם חשד ללקות למידה והפרעת קשב וריכוז. תהליך האיתור יסתמך, בין היתר,  על התעודות של התלמיד משנות לימודיו הקודמות, על חוות דעת של מורים מבית ספרו האחרון, על מידע שיימסר על ידי ההורים וכן על מבדקי מיפוי שכבתיים שיבוצעו לשם איתור תלמידים מתקשים.

בית הספר יגבש בעבור התלמיד תכנית התערבות אישית, הכוללת ליווי של צוות מקצועי, בהם מתל"ים (מעריכי תפקודי למידה) ומורי בית הספר.

הליווי הלימודי יהיה רציף ותהליכי, ולצדו, בהתאם לצורך יינתן לאורך השנה גם סיוע רגשי.

המת"ל (מעריך תפקוד הלמידה) יהיה אחראי על בניה והפעלה של  תכנית התערבות ממוקדת במספר תחומים – שטף קריאה, הבנת הנקרא, אוצר מילים, הבעה בכתב אסטרטגיות למידה ועוד. כמו כן, המת"ל ינחה וידריך מורים בעבודתם עם תלמידים אלו.

אבחון לקויי למידה – לאורך 3 שנים

בית הספר יערוך מעקב אחר התקדמותו של התלמיד, ובתום שנת הלימודים ייערך סיכום של תהליך הלמידה. תהליך דומה ייעשה עם התלמידים המתקשים שנבחרו לתכנית גם בכיתה ח' ובכיתה ט'. אם בתום שלוש שנים יימצא, כי הבחנות במבחן ללא התאמות  מונע מהתלמיד לבטא ידע קיים למרות כל הסיוע הלימודי שקיבל,  וקיים חשד סביר כי מקורו של הקושי הוא לקות למידה המחייבת מתן התאמות גם בהבחנות, הוא יופנה לאבחון מקצועי בשפ"ח (בשירות הפסיכולוגי חינוכי).

בשפחי"ם יפעלו מרכזי אבחון וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב ויעבדו בהם פסיכולוגים חינוכיים ומאבחנים דידקטיים העומדים בדרישות המקצועיות שהוגדרו ע"י משרד החינוך. אנשי מקצוע אלה יבצעו את האבחונים לתלמידים שיופנו ע"י המערכת החינוכית בלבד.

אם במסגרת האבחון יימצא כי ההתערבויות והסיוע שניתנו לתלמיד לא הביאו את התלמיד לרמת מסוגלות לפצות על הלקות, הוא יקבל אישור להתאמות בדרכי ההבחנות כבר עם המעבר לתיכון.

בכפוף לאישור ההורים, בתום לימודיו של התלמיד בחטיבת הביניים יועבר החומר שלו לתיכון לצורך המשך ליווי והתערבות.

כמו כן, האישור להתאמות בדרכי הבחנות יינתן לתלמיד עם כניסתו לתיכון ויאפשר לו להסתייע בהן לכל אורך לימודיו בתיכון ובכלל זה בבחינות הבגרות.

איך ייקבע המימון?

תלמידים אשר יופנו לשפח"ים יקבלו מימון מטעם המשרד לביצוע האבחון. המימון יקבע באופן דיפרנציאלי בהתאם למצב הסציו-אקונומי של התלמיד. המימון יאפשר למשפחות חיסכון שבין 1,000 שקל -4,000 שקל.

כמו כן, המשרד יתקצב את הליווי המקצועי שיינתן לתלמיד על ידי אנשי מקצוע מיוחדים – מתל"ים (מעריכי תפקודי למידה) ומדריכים מאגף לקויות למידה.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות