40 + לימודים - על מסלולי לימוד לגילאי 40 פלוס

40 + לימודים – על מסלולי לימוד לגילאי 40 פלוס

מחפשים לעשות הסבה מקצועית או לרכוש כלים חדשים? זה הזמן לחזור לספסל הלימודים, עם תכניות לימודים ייחודיות עבור סטודנטים מעל גיל 40

לימודים בגיל 40
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

אף פעם לא מאוחר מדי להרחיב אופקים: בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בגילאי 40 ומעלה מחליטים להתחיל ללמוד תואר ראשון או לימודי תעודה. הם מגיעים לספסל הלימודים עם היתרון של ניסיון מקצועי בתחום ויודעים למה לצפות ממנו. עם זאת, סטודנטים בגילאים אלו בדרך כלל עובדים במשרה מלאה במקביל לתואר, ולרוב הם גם בעלי משפחות. כדי להקל עליהם, אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ פתחו מגוון של תכניות לימודים המיועדות לסטודנטים מעל גיל 40, והן כוללות לימודי ערב, הכשרות שונות והסבות מקצועיות.

זמן טוב לשינוי

אנשים בוחרים להתחיל ללמוד אחרי גיל 40 או לחזור ללימודים בגיל 40 מסיבות מגוונות, ביניהן הרצון להעמיק ידע מקצועי בתחום התעסוקה שלהם או להרחיב אופקים.

אחת הסיבות הכי נפוצות ללימודים בגיל הזה היא השאיפה לעשות הסבת מקצוע שמגיעה לקראת העשור החמישי של החיים. רבים מכנים את האירוע הזה "משבר גיל ה-40", אבל זה לא חייב להיות משבר: לפעמים פשוט מדובר בהתבוננות עצמית, שבסופה מחליטים על שינוי שיביא לנו סיפוק רב יותר בחיים המקצועיים או האישיים. במידה והבנתם שהמקצוע בו אתם עובדים כעת כבר לא מביא לכם את האתגר, הסיפוק או התגמול הכלכלי שאתם מעוניינים בו – הסבת מקצוע יכולה להיות פתרון מתאים.

הסבת מקצוע יכולה להיות ממקצוע אקדמי נחשק למקצוע שיש לכם תשוקה אליו, למשל, מתכנתת שמחליטה לפתוח סטודיו למחול או מאפייה. במקרה כזה, אותה אישה ככל הנראה תרצה להירשם לקורס או לימודי תעודה בנושא ניהול או קונדיטוריה. אפשרות נוספת היא הסבת מקצוע שמאפשרת התקדמות בסולם הכלכלי, כאשר בחלק מהמקרים התחום החדש קשור לתחום העיסוק הקודם ובמקרים אחרים אין קשר בין השניים. בין כה וכה, כיום קיימות תכניות לימוד עבור בני 40 פלוס שמאפשרות לרכוש מקצוע חדש מאפס.

התכוננו לתקופה מאתגרת

לימודים בשלב הזה של החיים הם לא עניין של מה בכך, אבל גם לא מדובר במשימה בלתי אפשרית. האתגר הברור ביותר הוא הצורך לאזן בין לימודים, עבודה וחיי משפחה. בניגוד לחבריהם לספסל הלימודים, שהם בדרך כלל בשנות ה-20 לחייהם, סטודנטים מעל גיל 40 בדרך כלל עובדים במשרה מלאה במקביל לתואר. השילוב בין עבודה ללימודים דורש השקעה של זמן ואנרגיות, ואם אתם מתכוונים להתחיל ללמוד כדאי לוודא שיש לכם מעטפת תומכת – בן או בת זוג, קרובי משפחה או חברים שיוכלו לסייע לכם לעמוד בעומס.

לימודי תואר או לימודי תעודה?

הרבה אנשים שמחליטים להתחיל ללמוד או לחזור ללימודים בגיל 40 מתלבטים בין לימודי תואר לבין לימודי תעודה. גם לימודי תואר ראשון וגם לימודי תעודה כוללים מגוון רחב מאוד של תכניות לימוד, אך מדובר בשני מסלולים שונים שמציעים חווית למידה שונה. לפני שבוחרים ביניהם, חשוב להבין מה הכי מתאים למטרות ולשאיפות שלכם.

לימודי תואר ראשון נוטים להיות מקיפים יותר, ולהעניק לסטודנטים גוף ידע רחב שכולל מגוון קורסי יסוד וקורסי העשרה. הם מתמקדים לרוב בפן התיאורטי של הדברים, ולא בהכרח יכללו תרגול מעשי. לימודי תואר מתאימים למי שמעוניינים להרחיב אופקים בתחום מסוים, או רוצים לעשות הסבת מקצוע לתחום שמחייב תואר ראשון – כמו משפטים, עבודה סוציאלית או הנדסה.

לימודי תעודה הם קצרים יותר, ונוטים להיות ממוקדים ומעשיים יותר. הם כוללים התנסות מעשית ומספקים הכשרה לעבודה בתחום הספציפי שלהם. לימודי תעודה יתאימו למי שמבקשים לעשות הסבת מקצוע או להעמיק בתחום שהם כבר מכירים מהעבודה.

1
נגישות