דלוזיות והטיפול בהתקפים פסיכוטיים

דלוזיות והטיפול בהתקפים פסיכוטיים

דלוזיות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מחשבות שווא, הידועות גם בשם דלוזיות, הינם תופעות של מחשבות שחיבורן למציאות רופף ואף שיכולות להישמע הגיוניות לעיתים, הרי שאינן אמיתיות. מחשבות אלו גורמות לאדם החווה אותן למצב של ניתוק מהמרקם התקשורתי והמוסכמות החברתיות. התופעה מאתגרת לא רק את הסובל ממנה, אלא גם את הסביבה המיידית שלו, שכן תקשורת עם האדם הסובל מדלוזיה זו או אחרת הופכת לסיטואציה משונה, מביכה, ולעיתים לא נעימה עד מפחידה.

הסובלים מדלוזיות יכולים לרוב לתפקד בצורה סבירה, בתמיכה בקהילה ולעיתים עם תרופות, ותוך מעקב מתמיד שאין החמרה במצבם, אך במקרים של מצבים פסיכוטיים קיצוניים ישנו צורך בהתערבות רפואית פסיכיאטרית, תמיכה יותר רחבה, ואף אשפוז במקרה הצורך.
סוגי הדלוזיות השונים.

כמו בתופעות פסיכוטיות והפרעות פסיכיאטריות שונות, ישנו מנעד רחב של מופעים, ומחשבות השווא יכולות להופיע בצורות שונות וברמות חומרה משתנות, ואפילו עם שינויים אצל אותו האדם, בזמנים שונים, בתגובה לסיטואציות חיים שונות, וכמובן עקב חשיפה לחומרים שונים כמו אלכוהול, סמים וכיו"ב.

פרנויה

חוויה מלאה וסוחפת של פחד, לעיתים עד כדי אימה קיצונית, חרדה ברמות משתנות, ומחשבות שווא המגבות ונובעות מהחוויה, כך שהאדם החווה את הפרנויה בטוח כי הוא נרדף על ידי מישהו או גוף מסוים (משטרה, רוצחים, מרגלים, ואפילו משפחה או חברים).

מגלומניה

ידוע בעברית כשיגעון הגדלות, הוא מצב נפשי המתבטא במחשבות עליונות, כלומר תפיסה שגויה בה האדם הלוקה במגלומניה בטוח לחלוטין כי הוא אדם עליון, נשגב, וטוב יותר מהסובבים אותו. ייחוס תכונות עליונות אלו יכולות להתבטא בחוויה כי האדם הוא מנהיג גדול, גאון, או אפילו בעל תכונות מיסטיות.

ארוטומניה – דלוזיות רומנטיות

אין כל רומנטיזציה במצב פסיכוטי זה, שכן מדובר בסיטואציה המנתקת את האדם מהמציאות, מצב לא קל בכלל. ארוטומניה הינה תופעה ממגוון תופעות הדלוזיה, שהסובלים ממנה מאמינים באופן חד משמעי ושאינו ניתן לערעור כי אדם זה או אחר מאוהב בהם, ומאוהב מעל לראש.

התופעה תוקפת גברים ונשים כאחד, וכשהחולה נמצא תחת השפעת מחשבות שווא אלו, לא ניתן להניאו מקו מחשבה זה. אפילו דחייה גסה וולגארית, שימוש בשפה בוטה וכל ביטוי אחר מצד האחר לא ישפיעו ולו במעט על חווית הסובל מהדלוזיה.

נשמע פשוט למדי, אך הבעיה הרצינית עם מצבי ארוטומניה מתחילה כשהחולה נהיה אגרסיבי, שתלטן, ומחפיץ את מושא האהבה. ביטויי החיבה העדינים הופכים עם הזמן לגסים ובוטים יותר, תוך חוויה כי האדם האחר הוא כמו חפץ שבבעלותו של החולה, וללא תמיכה ועזרה ברורים ונמרצים מצבים אלו יכולים להתדרדר עד מאוד.

הסובלים מדלוזיות ארוטומניות יכולים להתדרדר עד כדי ניתוק מלא מהמציאות, לכדי מצבים פסיכוטיים עמוקים וקשים לריפוי. הטיפול הנדרש הוא לרוב שילוב של פסיכיאטריה, פסיכותרפיה, CBT, ואחרים.

למידע נוסף ליחצו – דלוזיות.

נגישות