איך אפשר לשמור על בריאות הכבד?

איך אפשר לשמור על בריאות הכבד?

הדרך לשמור על בריאות הכבד היא להפחית צריכת אלכוהול, לאכול נכון ולבצע פעילות גופנית. איך זה קשור למחלות הנפוצות? הנה המדריך המלא

(תוכן מקודם

הכבד הוא אחד האברים החשובים בגוף ויש לl כמה סיבות. קודם כל, זה האיבר הפנימי הגדול ביותר. שנית, הכבד אחראי על מגוון תפקידים ובהם פירוק רכיבי מזון, יצירת אנרגיה וסילוק פסולת. בנוסף, פגיעה בתפקוד הכבד משפיעה ישירות על איכות החיים ויש לה השלכות ארוכות טווח.

הדרך לשמור על בריאות הכבד היא קודם כל להבין מה עלול לפגוע בו. ברוב המקרים, ההבדל העיקרי הוא בין כבד שומני על רקע צריכת אלכוהול מרובה לבין כבד שומני שנגרם מסיבות אחרות. לאחר מכן, ניתן להגביר את המודעות כדי להימנע ממאכלים עתירי סוכר ולהעדיף תזונה שתתמוך בפעילות השוטפת שלו.

מה ההבדל בין סוגים של כבד שומני?

החדשות הרעות הן שיש הרבה דברים שאנחנו עושים אשר פוגעים בכבד. הדוגמה המתבקשת היא כמובן צריכת אלכוהול, שעלולה לגרום למחלת AFL – Alcoholic Liver Disease – שהוא למעשה כבד שומני ואחריה סיבוכים תפקודיים אחרים.

עם זאת, יש כאמור גם תופעת כבד שומני שלא על רקע צריכת אלכוהול, שמכונה בעגה המקצועית NAFLD – NonAlcoholic Fatty Liver Disease. זו הפרעה מטבולית שקשורה בכבד שומני, שנגרמת בגלל גנטיקה, חוסר איזון באוכלוסיית החיידקים הטובים שמאכלסים את המעי, צריכת תרופות, גיל, משקל עודף, שומנים בדם, תת פעילות של בלוטת התריס או בלוטת יותרת המוח ועוד.

החדשות הטובות הן שקל יחסית לזהות תסמינים של מחלות כבד ולהקדים את הטיפול. כבד שומני מודלק לדוגמה מלווה בסימפטומים כגון טחול מוגדל, כפות ידיים אדומות והצהבה של העור ובריריות הפה והעיניים. אז דווקא בגלל התפקיד הקריטי של הכבד, כל בעיה בריאותית באה לידי ביטוי בצורה יחסית בולטת על פני השטח.

לא רק כבד שומני

יש עוד סוגים של מחלות כבד שמתבטאות בתסמינים כגון נטייה לגרד, צהבת, שינוי בצבע היציאות ובאופן כללי גם חולשה, עייפות או כאב בטן עמום. ברוב המקרים מזהים את המחלה באופן אקראי, ובעקבות גילוי תפקודי כבד מוגברים בבדיקות דם שגרתיות. במקרים אחרים עוקבים מלכתחילה אחר מחלות כאלה בגלל מומים מולדים, מחלות זיהומיות, מחלות מטבוליות ומחלות אוטו-אימוניות שבהן הגוף תוקף את עצמו.

מטבע הדברים, גם הטיפול הקונבנציונלי תלוי באבחנה הספציפית. בעוד בחלק ממחלות הכבד ניתן לטפל על ידי תרופות, מחלות אחרות ידרשו ניתוח. עם זאת, מה שכן מומלץ לעשות באופן מיידי זה להחליף ולעדכן את התפריט התזונתי.

כך תדעו מה לעשות כדי לשמור על הכבד

לא מעט מחקרים הראו אילו מאכלים כדאי לצרוך כדי למנוע מחלות כבד וכדי לשמור על בריאותו – כמו אבוקדו , קפה, כורכום, תה ירוק ועוד. המטרה בתזונה מאוזנת היא לשפר את מערכת החיסון הטבעית של הגוף, להקל על תפקוד הכבד ולרדת במשקל באופן הדרגתי.

תזונה שמבוססת על דיאטה ים תיכונית נחשבת מומלצת יותר מדיאטות אחרות. זו דיאטה שכוללת צריכת ירקות, פירות, קטניות, שמן זית, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים, עופות ומוצרי חלב. לגבי פחמימות, ההמלצה היא להימנע מפחמימות פשוטות כגון סוכר, פרוקטוז, דבש וקמח לבן.
לשם השוואה, יש מחקרים שמראים קשר בין צריכת בשר אדום שנצלה היטב לבין הגברת סיכון להתפתחות כבד שומני.

חוץ מזה, מומלץ להפחית צריכת אלכוהול וצריך לעסוק בפעילות גופנית בתדירות של 3-5 פעמים בשבוע ובמשך 30-50 דקות בכל פעם על מנת לראות תוצאות.

1
נגישות