החזר תשלומי הורים: האם בתי הספר יחזירו כסף להורים בגלל הקורונה?

החזר תשלומי הורים: האם ומתי בתי הספר יחזירו כסף להורים בגלל הקורונה?

החזר תשלומי הורים הוא צעד מתבקש לאור סגירת בתי הספר. מדובר באלפי שקלים שההורים הוציאו עבור טיולים ופעילויות שבוטלו בגלל נגיף הקורונה. חדשות קורונה עם פואנטה

תשלומי הורים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




תשלומי "הרשות" לבתי הספר מהווים הוצאה כבדה על ההורים, ולכן חובה לדאוג במהירות לביצוע החזר תשלומי הורים. ברוב בתי הספר גובים אותם בתחילת השנה עבור השנה כולה. כעת, לאור העובדה שכבר מאמצע מרץ 2020 בתי הספר סגורים ויש פעילויות שההורים שילמו עליהן מראש אך הן לא יתקיימו, יש לדאוג לכך שההורים יקבלו החזר תשלומי הורים באופן חלקי לפחות. זאת, במיוחד לאור המצוקה הכלכלית הקשה שהורים רבים בישראל נקלעו אליה עקב סגירת מקומות עבודה, סגירת עסקים, פיטורים והוצאה לחל"ת.

נזכיר כי גם לפי הנחיות הקורונה החדשות, חזרה לבתי הספר לא מתוכננת בקרוב. לא ברור עדיין אם ומתי תחל החזרה ללימודים, וגם לא ברור כמה זמן לתוך החופש הגדול הלימודים יימשכו.

תשלומי הורים
תשלומי ההורים שהכנסת אישרה לגבות בשנה זו

הנחיות משרד החינוך לגבי תשלומי הורים

לפי הנחיות משרד החינוך, בתי הספר צריכים לדאוג בהקדם האפשרי כי החזר תשלומי הורים יבוצע עבור שירותים שלא ניתנו באופן המותאם לכל בית ספר. להלן העקרונות שמפרסם המשרד:

  • גביית תשלום מההורים מתבצעת אך ורק עבור שירותים שסופקו או מסופקים לתלמידים בפועל.
  • יש להשיב להורים יתרות כספי ההורים אשר לא ניתן עבורם שירות.
  • חלק מהפעילויות שעבורן נגבים תשלומי רשות, התקיימו.
  • בחלק מבתי הספר ניתנת תכנית לימודים נוספת (תל"ן) באופן מקוון ושירותים אחרים ממשיכים להינתן.
  • בתי הספר צריכים לחשב מחדש תשלומי הורים בהתאם לשירותים שכבר ניתנו והשירותים שממשיכים להינתן בתקופה זו.
  • אופן התשלום לבתי הספר אינו אחיד, חלק מההורים שילמו מראש את כל התשלומים, בעוד שאחרים התחייבו לתשלומים במהלך השנה באמצעי תשלום שונים כמו שיקים דחויים, הרשאות לחיוב כרטיס אשראי, הוראת קבע בבנק ועוד.
  • בתי הספר צריכים לבדוק עבור כל הורה את אופן התשלום שביצע מול בית הספר.
  • בתי הספר צריכים לבטל חיוב ולקבל הרשאה מההורים לחיוב חדש.
  • יש אפשרות להתחשבנות והחזר תשלומים או לחילופין לקזז מהשנה הבאה, בהתאם לבחירת ההורים.

סיילים

החזר תשלומי ההורים על טיולים, ציוד ומסיבות

הכוונה היא לתשלומי רשות, הכוללים תשלום על טיולים, סל תרבות, השאלת ספרי לימוד, מסיבת סיום, של"ח ופורום ועדי הורים.

  • בשלב הראשון תידחה גביית תשלומי הרשות בכל חודש של הגבלת פעילות לאחד מחודשי הקיץ (יולי או אוגוסט). ככל שהגבלת הפעילות תימשך, תמשיך ותידחה גביית תשלומי הרשות.
    זאת למעט תשלומים עבור שירותים שכבר ניתנו, למשל, טיול שנתי שכבר התקיים והתשלום בעדו חולק לתשלומים. כמובן, זה גם לא כולל תשלומים עבור שירותים אשר ממשיכים להינתן על ידי בית הספר, למשל, השאלת ספרי לימוד.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

הצטרפו לקבוצת ההורים של פואנטה בפייסבוק > 

רכישת שירותים מרצון

הכוונה היא לתשלומים עבור פעילויות שנרכשו באופן קבוצתי, כמו סדנאות, אמצעי קצה, פעילות העשרה במקצועות מוגברים לבגרות, שבתות עיון וסמינרים בבתי ספר תורניים ועוד.

  • יש להמשיך לגבות את התשלום עבור טאבלטים, מחשבים ניידים וכו'.
  • אין לגבות תשלום עבור כל פעילות העשרה כמו סיורים למגמות לימוד, שבת תורנית או סמינריון, אשר אמורה הייתה להתקיים מיום 20.3.15 ולא התקיימה.

תשלומים על תל"ן

תכנית לימודים נוספת ממשיכה להינתן בחלק ממוסדות הלימוד באופן מקוון – ושם יש להמשיך עבורה תשלום. במקום שאין תל"ן – יש להפסיק לגבות תשלום.

הזנה

לגבי השתתפות הורים בעלות הזנה מכוח חוק ארוחה יומית לתלמיד, אסור לגבות תשלום החל מ-15.3.20, למעט תשלום עבור ארוחות שכבר ניתנו.

עם חזרת המוסדות לפעילות וחידוש קיום הארוחות, תתחדש גם גביית התשלום עבורן.

מידע נוסף על תשלומי הורים

תשלומי הורים הם לכאורה תשלומי רשות, משום שלכאורה יש בישראל חוק חינוך חובה חינם – אבל בפועל הורה שלא משלם תשלומי הורים גוזר על הילדים שלו לא לצאת טיול שנתי או לפעילויות בית ספריות אחרות… לכן רוב ההורים נאלצים לשלם מדי שנה אלפי שקלים. מדובר במס לכל דבר ועניין, שאינו מס שוויוני משום שכל ההורים משלמים את אותם סכומים, בלי קשר למצבם הכלכלי.

מדובר באלפי שקלים למשפחה, ולכן יש חשיבות רבה לכך שההורים יקבלו את כספם חזרה.

לפי הנחיות משרד החינוך, בסוף שנת הלימודים בתי הספר וועדי ההורים יבצעו הערכה לגבי פעילויות שניתנו לעומת תשלומי הורים שכבר נגבו. אם ייוותר כסף מתשלומי ההורים עבור פעילויות שלא בוצעו – יש להשיבו להורים או לקזזו מהתשלום עבור שנת הלימודים הבאה, בהתאם לבחירת ההורים.

הנהגת ההורים הארצית: "המענה לא מספק"

לדברי צופית גולן, יו"ר צוות תשלומי הורים בזמן קורונה בהנהגת ההורים הארצית, תמונת המצב הנוכחית לא משביעת רצון: "אכן אנחנו מקבלים דיווחים על החזרים בשטח, בעיקר בנושא חוגים והקפאה של תשלומי צהרונים, אבל – ויש אבל גדול, אין ספק שההנחיות שהועברו על ידי משרד החינוך אינן מספקות. הן אינן נותנות מענה לציבור שלם של הורים, בעיקר בציבור הדתי והמוכש"ר (מוכר שאינו רשמי) ובתי ספר שיש בהם תל"ן.

"משרד החינוך חייב להורות על הקפאת התשלומים מיידית. זה שירות שההורים אינם מקבלים ועבור הרבה מאוד משפחות מדובר בהוצאה לא מבוטלת של אלפי שקלים מדי חודש. לרוב מדובר בהוראות קבע שניתן להקפיא את החיוב עליהן. גם במקרים של תשלומים בכרטיסי אשראי ניתן לבצע החזר. אנחנו דורשים החזר של חודש אפריל והקפאה של התשלומים עד לחזרה רשמית ללימודים".

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות מעניינות בפואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות