חובת חבישת מסכה בכל יציאה למרחב הציבורי - אלה הפרטים

חובת חבישת מסכה בכל יציאה למרחב הציבורי – אלה הפרטים

מהיום קיימת חובת חבישת מסכה בכל יציאה למרחב הציבורי, אבל המדינה לא טורחת לחלק מסכות חינם. איך נכון לחבוש מסכה ומי פטור? כל הפרטים – באתר פואנטה חדשות צרכנות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




החל מהיום קיימת חובה לחבוש מסכה בכל יציאה מהבית. אמנם נושא המסכה כבר עלה בימים האחרונים, אבל היה מדובר בהמלצה. כעת משרד הבריאות מגדיר זאת בחובה. אדם שמסתובב ללא מסכה יקבל התראה בפעם הראשונה. בפעם השנייה שייתפס הוא יקבל קנס של 200 שקל – כך על פי החלטת ממשלה מ-19.4.2000.

אין לכם מסכה? בעיה שלכם

מדינת ישראל מחייבת את אזרחיה לחבוש מסכה במרחב הציבורי, אך לא מספקת להם את המסכות בעצמה חינם. בגרמניה למשל, לא מחייבים את האזרחים לחבוש מסכה משום שאי אפשר לספק להם את המסכות. באוסטריה מחלקים לצרכנים שמגיעים לרשתות המזון מסכה חינם בכניסה לסופר, ובטורקיה מספקים 5 מסכות בשבוע חינם. בישראל, כאמור, נראה לממשלה הגיוני לדרוש מהאזרחים לחבוש מסכה – אך לא נותנים שום פתרון.

כמה עולה מסכה? זו שאלת מיליון הדולר. בעוד שבבית המרקחת של מכבי (מכבי-פארם) נמכרות מסכות במחיר של 2.5 ש"ח למסכה פשוטה (10 מסכות ב-25 שקלים), חנויות מסוימות מוכרות מסכות N95 ואחרות בעשרות שקלים למסכה אחת. בשני המקרים מדובר במסכה חד-פעמית.

מבצע מסכות

הצרכנים זועמים בגלל מחירי המסכות, ובצדק. המחיר כיום גבוה במאות אחוזים מכפי שהיה לפני פרוץ הקורונה. הסיבה היא כמובן הביקוש העולמי למוצר הזה, שבעבר היה בשימוש בעיקר בבתי חולים או בקרב עובדים בתעשיות ספציפיות.

דוד פפו, יו"ר איגוד הרוקחים בישראל מתאר את העלייה החדה במחיר: "לפני שלושה חודשים קניתי 10 מסכות ב-6 שקלים. היום 10 מסכות עולות לי 40 שקל, אני מוכר את זה ב-50 שקל. אני מרוויח בסך הכול שקל אחד למסכה".

אז למה בעצם המדינה לא מסדירה את מחיר המסכות או מפקחת עליהן?

המדינה לא מטילה פיקוח על מחיר המסכות, משום שבמשרד האוצר חוששים שאם יהיה מחיר מירבי, יהיו יבואנים שיבחרו לא למכור את המסכות בארץ בכלל, אלא ימכרו אותן לסוחרים בחו"ל.

האם המסכות יעילות או מזיקות?

יש לציין שבארגון הבריאות העולמי לא מגדירים את חבישת המסכה כחובה, אך קבעו לאחרונה באופן מוחלט כי ההדבקה בקורונה היא הדבקה טיפתית.

במשרד הבריאות בישראל קבעו בשל כך כי מסכת פה-אף מקטינה מאוד את הסיכון להידבק ולהדביק, משום שהיא מונעת פליטת נתז טיפתי ומונעת מנתז טיפתי להגיע לפה ולאף.

מצד שני, כפי שניתן לראות בסרטון של ארגון הבריאות העולמי, הארגון אומר כי מי שלא משתעל או סובל מסימפטומים כמו חום ונזלת, לא צריך לחבוש מסכה ואף להפך – משום שהמסכה עלולה להוות גורם הדבקה אם משתמשים בה לא נכון. המסכה אף עלולה לגרום תחושה מדומה של ביטחון. למעשה, בארגון הבריאות העולמי מדגישים כי המסכה חיונית רק למי שחולה או מטפל בחולים.

 

בכל מקרה, חשוב לדעת לחבוש את המסכה בצורה נכונה ולהסיר את המסכה בזהירות. לאחר הסרתה, יש להשליכה לפח (אלא אם כן מדובר במסכת בד רב-פעמית שאפשר לכבס).

לפני הנחת המסכה, יש לוודא שאין בה חורים או קרעים. בנוסף, יש לשטוף ידיים בסבון.

בעת הנחת המסכה, יש להדק אותה מעל האף.

לאחר הנחת המסכה על הפנים בצורה מדויקת, יש להימנע מלגעת בעיניים ובאף. במידה שנגעתם בפנים, יש לשטוף ידיים היטב.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

חובת חבישת מסכה – כל הפרטים

לפי הצו, אסור לצאת מהבית ללא כיסוי הפה והאף באמצעות מסכה המיועדת לכך או מסכה ביתית.

  • הוראות חבישת מסכה לא יחולו על קטין מתחת לגיל 6
  • ההוראות לא חלות על אדם שמחמת מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית מתקשה באופן משמעותי בשימוש במסכה
  • אין חובה לחבוש מסכה אם אדם שוהה בכלי רכב, במבנה או בחדר במבנה ללא אדם נוסף
  • אין חובת חבישת מסכה בבית בחברת בני המשפחה
  • אין חובת חבישת מסכה בזמן שידור באמצעי התקשורת, ובלבד שמתקיימת שמירת מרחק של שני מטרים מאדם אחר
  • אין חובת חבישת מסכה במקום העבודה כאשר מדובר בשני עובדים העובדים בקביעות בחדר אחד במקום העבודה ובלבד שיישמרו על המרחק הנדרש לפי ההנחיות

שערוריית המסכות – מצד אחד חובה, מצד שני עולות הרבה כסף

נזכיר המסכות הפשוטות שנמכרות בחנויות הן מסכות חד פעמיות, כך שמרגע שמשרד הבריאות מטיל חובה על האזרחים לחבוש מסכה, הוא כופה עליהם להוציא מאות שקלים בחודש על מסכות. מן הראוי היה שהמדינה תחלק לאזרחים מסכות, אם היא דורשת מהם לחבוש אותן כל העת.

משפחה של חמש נפשות יכולה למצוא את עצמה מוציאה מאות שקלים על מסכות – וזה בתקופה של משבר כלכלי חמור, כאשר משפחות מחשבות כל שקל.

המועצה לצרכנות קוראת למשרד הבריאות לעשות סדר

מסכה לפנים

במועצה לצרכנות פרסמו כבר לפני כמה ימים קריאה לממשלה לעשות סדר בסוגיית המסכות – גם מבחינת המחיר וגם מבחינת ההגנה שהן מספקות: "דרישת משרד הבריאות מהממשלה להפוך את חבישת מסיכת הפנים לחובה, יצרה בהלה בקרב אזרחי ישראל והתנפלות צרכנית על מסכות הפנים. המצב הקיים גרם למחסור ברשתות הפארם והשיווק, וכיום הצרכנים מוכנים לשלם עבורן כל מחיר שיידרש. המועצה לצרכנות קיבלה בימים האחרונים תלונות על יזמים זריזים, אתרי מכירות וחנויות המנצלות את מצוקת הציבור והביקוש הרב. הם גובים מחיר מופרז, מבלי לגלות אם מסכה זו או אחרת אכן נותנת ההגנה טובה מפני הידבקות בנגיף.

פואנטה

"אנו רואים כי גם במקרה הזה – חוקי הביקוש וההיצע שולטים, והקמעונאים לא מהססים לנצל את מצוקת הציבור ולגבות מחירים לא הוגנים ולא הגיוניים על מסכות, שלעתים כלל אינן רלוונטיות", אומר עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות. מרום ביקש ממשרד הבריאות לפרסם מידע ברור בהקדם, אבל הבלגן חוגג.

כפי שפרסמנו כאן באתר הצרכנות פואנטה, לאחרונה הגיע משרד הכלכלה לסיכום עם שלוש רשתות גדולות לגבי מכירת מסכות פשוטות במחיר מירבי של 3 ב-10. מדובר במסכות שמיוצרות בארץ על-ידי המפעל הישראלי פאג, שמקבל תמיכה מהמדינה ומבטיח לעמוד בייצור של כמות גדולה של מסכות. כאמור, מסכות אלה יימכרו במחיר מירבי של 3 ב-10 ברמי לוי, שופרסל וסופר-פארם. גם ברשתות אחרות אפשר למצוא מחיר דומה למסכות פשוטות.

היה לכם מעניין? אז פרגנו לנו בלייק, זה מאוד חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

עוד מידע על קורונה בפואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות